سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع آمریکایی ها در قبال مسایل داخلی و موشکی ایران را مهم ندانست و گفت: بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی در نشست خبری، این مطلب را در پاسخ به این سوال خبرنگاری درباره موضع گیری دولت جدید واشینگتن در قبال بحث موشکی ایران مطرح کرد.
خبر نگار پرسید: دولت جدید واشنگتن از زمانی که راس حکومت قرارگرفت، موضع گیری سختی درباره ایران به خصوص در بحث موشکی داشته است و برخی دولت های منطقه نیز در موج جدید ایران هراسی شریک بوده اند، به اعتقاد برخی از کارشناسان موضع گیری های تند و ناگهانی دولت ترامپ درصدد عصبانی کردن ایران در عرصه بین المللی است. چه اندازه با این موضع موافق هستید و شما چه راه کاری برای این موضع اندیشیده اید؟ 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: بحث موشکی و مسایل داخلی ایران، موضوعی است که به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و ما در مورد منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران. 
قاسمی افزود: آنچه که از دولت جدید بر می آید نشان می دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.
وی ادامه داد: صحبت هایی گفته می شود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما عادت کردیم در بیش از سه دهه با حاکمیت های مختلف در آمریکا که از این گونه صحبت ها بشنویم اما فکر می کنم واقعیت ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می کنند. 
قاسمی تصریح کرد: منتظر یم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم. من هنوز فکر می کنم باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می خواهد در مورد مسایل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد. 

**با تمام توان از استقلال ایران دفاع می کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوالی دیگری درباره اظهارات دولت جدید امریکا در خصوص آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در بحث دفاعی و اقداماتی که به مصلحت خودمان می دانیم و برای حفظ منافع و کیان کشور بدون در نظر گرفتن توصیه ها و نگاه دیگران، اقدام می کنیم. 
قاسمی افزود: چیزی که به ما مربوط است و حق مسلم ما است، طبق مصالح خود عمل می کنیم و دیگران نه حق دارند و نه اجازه می دهیم که در این خصوص دخالت و صحبت کنند.
وی یادآور شد: تاریخ جدید و جنگ تحمیلی و برخی حوادث دیگر به ما یاد داد که ما نمی توانیم چشم به دست دیگران داشته و از آن ها کمک بخواهیم و تصمیمات ما از مردم خودمان نشات می گیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای مردم ما استقلال بوده و ما با تمام توان از آن دفاع می کنیم.

**کار ترامپ از محک زدن گذشته است/آزمایش موشکی پیامی برای آمریکا نیست
قاسمی در پاسخ به اینکه آیا ایران با این آزمایش درصدد ارائه پیامی به دولت جدید آمریکا بوده است، گفت: این موشک ها دفاعی هستند و ما از آن ها استفاده ابزاری نمی کنیم که بخواهیم با آن پیامی به دیگران بدهیم. 
وی افزود: ما بر اساس مصلحت و زمانبندی که مشخص کرده ایم، اقدام می کنیم. بنابراین اینکه آزمایش موشکی علامت و نشانی به هیات حاکمه آمریکا باشد، این طور نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که با شناختی که از دولت جدید و دولت پیشین آمریکا داریم دیگر نیازی به محک زدن کسی نداریم، خاطرنشان کرد: کار ترامپ از محک زدن گذشته است.
قاسمی یادآور شد: طی روزهای اخیر آقای ترامپ و همکارانشان درباره مسائل مختلف جهانی اظهار نظرهایی داشته اند و باید دید این اظهارات به چه سرنوشتی دچار می شود.

**از حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن حمایت می کنیم
به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسمی درپاسخ به سوالی در خصوص محورهای مذاکراتی فرستاده پوتین در امور سوریه با مقامات ایران اظهار داشت: سفر نماینده ویژه پوتین به کشورمان، در ادامه رایزنی های منظم و متوالی است که بین ما و روسیه در مورد سوریه وجود داشته است.
وی افزود: در رایزنی های روز گذشته آخرین تحولات سوریه و مسائل پیش رو مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم این تفاهمات موثر باشد و مسیری که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه آغاز کرده اند، در تثبیت آتش بس و استقرار آن موثر باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضع ایران در خصوص سوریه تغییر نکرده است، اظهار داشت: تا زمان برگزرای اجلاس ژنو مدتی باقی مانده و هنوز نمی شود پیش بینی کرد که این اجلاس چگونه و در چه شرایطی برگزار می شود اما در نهایت سرنوشت سوریه را مردم این کشور تعیین می کنند. ما همچنان از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و استقرار صلح، ثبات و امنیت در این کشور حمایت می کنیم.

**نشست کارشناسی آستانه برای هماهنگی است
قاسمی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص ترکیب نمایندگان ایران در نشست کارشناسی آستانه اظهار داشت: ترکیب هیات نمایندگان در آستانه، کارشناسی و فنی است و وظیفه ای که برای آن تعیین شده هماهنگی برای ایفای نقش برجسته تر در تثبیت آتش بس در سوریه است. این نشست بین کارشناسان سه کشور در جریان است و از حضور کشورهای دیگر بی اطلاع هستم.

**افراد و موسسات امریکایی در لیست در تحریم ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدام متقابل ایران در مواجهه ایران با تحریم های اخیر آمریکا اظهار داشت: در قبال اقدامات غیرمنصفانه و غلط دولت امریکا در خصوص برخی اقدامات خاص تفاهم شد تا تعدادی از موسسات، افراد و شرکت های آمریکایی به دلیل کمک به عناصر تکفیری همچون داعش و گروه هایی که در سرکوب مردم مظلوم فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی فعال بودند را در لیست تحریم قرار دهیم.
قاسمی اضافه کرد: این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم به زودی لیستی از افراد و شرکت ها را منتشر و رسما اعلام کنیم.

**نتانیاهو در آرزوهای خام
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهار نظرهای ضدایرانی نخست وزیر انگلیس و همچنین اظهارات نتانیاهو مبنی بر تشکیل ائتلاف سه گانه علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در خصوص ائتلاف رژیم صهیونیستی با انگلستان و آمریکا می توان گفت معمولا رژیم صهیونیستی از این آرزوها داشته است و موضوع جدیدی نیست.
قاسمی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در طول حیات جمهوری اسلامی در هر برهه ای تلاش کرده علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، مسلمین و مردم فلسطین تلاش کند.
وی اضافه کرد: نتانیاهو احساس می کند فرصتی بوجود آمده و می خواهد از این فرصت استفاده کند اما تصور می کنم باز هم از آرزوهای خام و خیالات صهیونیست ها است چرا که نه شرایط ایران و نه شرایط منطقه و جهان اجازه چنین اتفاقی را نمی دهد. 
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: به هرحال عقلای قوم با دقت و خردورزی بیشتر هم جایگاه جمهوری اسلامی و جهان اسلام و هم وضعیت رژیم صهیونیستی را محاسبه کرده و تصمیم می گیرند.
قاسمی تصریح کرد: این تلاش های رژیم صهیونیستی غیر طبیعی نیست و آب در هاون می کوبند و به اهداف خبیث خود دست نخواهند یافت.

**برخوردهای فرصت طلبانه؛ انگلیس نمی تواند جایگاه و نقش ایران را فراموش کند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ترازمی نیز گفت: ایشان در سفر به بحرین و اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس مواضع غلط و نابجایی داشتند و ما هم اعتراض دیپلماتیک خود را داشتیم و علنا پاسخگو بودیم.
قاسمی افزود: این نوع برخوردها، غیرواقع بینانه و فرصت طلبانه است که تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد و بعید می دانم انگلستان در دراز مدت در این چارچوب اقدام کند چرا که آن ها بیش از دیگر کشورها با خلیج فارس و مسائل جهان اسلام آشنا هستند.
وی ادامه داد: وضعیت بحرانی انگلستان بعد از خروج از اتحادیه اروپا و حوادث مترتب بر آن، لندن را مجبور کرده که به درآمدهای نفتی برخی کشورهای خلیج فارس گرایش صوری داشته باشد و نگاهی هم به دولت جدید آمریکا؛ تا بتواند جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد.
قاسمی گفت: فکر نمی کنم در میان مدت انگلستان بتواند واقعیات تاریخی و موجود منطقه را نادیده گرفته و با نگاه یک بعدی به منطقه، جایگاه و نقش ایران را فراموش کند.

**هر تحرکی را با ملاک امنیت و ثبات منطقه و ایران می سنجیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و همزمانی آن با رزمایش مشترک فرانسه با انگلستان و آمریکا، اظهار داشت: ما علاقه مندیم خلیج فارس منطقه ای امن و به دور از تنش های نظامی و سیاسی باشد و چنین رزمایش ها و مانورهای نظامی را نداشته باشیم.
قاسمی ادامه داد: واقعیت این است کشورهای مختلف همواره از این رزمایش ها در نقاط مختلف برگزار می کند و این اتفاقات از پیش تعیین شده است که زمینه سازی برای آن زمانبر است بطوری که کشورهای همسایه باید اطلاع رسانی کرده و آن ها را در جریان مانورهای خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: این مانور البته در آب های بحرین برگزار شده و سفر وزیر خارجه فرانسه هم از قبل تنظیم شده بود. بنابراین مساله پیچیده ای نمی بینم؛ اگرچه این اقدام هم برای کشورهایی که در آن حضور داشتند و هم برای دولت بحرین که تصور می کند با دعوت از برخی کشورها می تواند بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارد، قابل سرزنش است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تصریح کرد: این اقدام قابل دفاع نیست و ما هم دیدگاه های خودمان را از کانال های مشخص ابراز کرده و می کنیم و با حساسیت همه تحرکات را در منطقه به خصوص خلیج فارس و دریای عمان زیرنظر داریم.
قاسمی تاکید کرد: هر تحرکی را با ملاک امنیت و ثبات منطقه و ایران سنجش می کنیم و درباره ایران حتما برخورد مقتضی را خواهیم داشت.

سلاحی به مبارزین یمنی نداده ایم

 سخنگوی وزارت امورخارجه، یمن را قربانی جنگ نابخردانه و تحمیلی دولت عربستان دانست و گفت: هرگونه اتهام زنی به ایران در ارتباط با مسائل یمن حرف بی ربطی است.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه حوثی ها در یمن دست مایه جدیدی برای ایران هراسی توسط برخی کشورهای منطقه و دولت جدید آمریکا شده اند، گفت: ایران هراسی مساله جدیدی نیست. در مقاطع مختلف با شدت و ضعف وجود داشته است و خط مشترکی است که بعد از انقلاب توسط قدرت های فرامنطقه ای و یا منطقه ای در مورد ایران اجرا شده است.
وی با بیان اینکه در خیلی از مواقع هدف غایی این پروژه، ایران نبوده است و تلاش کرده اند از آن بهره برداری کنند، اظهار داشت: در سنوات مختلف، تولید کنندگان اسلحه با نگران کردن کشورهای منطقه از توان نظامی ایران، تلاش کردند قراردادهای عظیمی در حوزه تسلیحاتی با کشورهای منطقه داشته باشند. بنابراین ایران هراسی موضوع جدیدی نیست اما ممکن است شکل و شمایل و اندازه آن متفاوت باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در مقاطعی سوریه و عراق و در روزهای اخیر موضوع یمن و حوثی ها دستمایه ایران هراسی شده و تلاش می کنند مسائل یمن را به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند.
قاسمی تصریح کرد: یمن قربانی جنگ نابخردانه و تحمیلی دولت عربستان است که قربانیان زیادی داده و کشوری است که چیزی برای آن نمانده جز مردم فقیری که در شرایط وخیم زندگی می کنند و شرایط دردآوری دارند.
وی تاکید کرد: مردم یمن نه به ما و نه به کشورهای دیگر، نیاز ندارند. آنچه بین ما و کشورهای منطقه وجود دارد و مورد سوءاستفاده بدخواهان جمهوری اسلامی است، روابط عاطفی و فرهنگی است که در قالب زبان و یا مذهب وجود داشته و خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه می خواهند از جنایاتی که انجام می دهند فرافکنی کنند، تصریح کرد: ما هیچ دخالتی در یمن نداریم و هیچ سلاحی تحویل مبارزین یمن نداده ایم.
قاسمی تاکید کرد: کسانی که با تاریخ یمن آشنا هستند، بخصوص قبل از فروپاشی شوروی سابق می دانند که یمن شامل دو بخش بود که بخشی از آن در بلوک شرق و اتحادیه شوروی قرار می گرفت و از سلاح های پیشرفته و امکانات نظامی بالایی برخوردار بوده که هنوز هم در اختیار مردم و گروه های یمنی است.
وی تصریح کرد: هرگونه اتهام زنی به ایران و مرتبط کردن ایران با مسائل یمن حرف بی ربطی است و ما آن را صریحا و به طور جدی رد می کنیم.

**وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر آن کشور بود نه میانجی گری
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر وزیر خارجه کویت به تهران و اینکه گفته می شد این سفر پیامی از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران داشته است، گفت:وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر کویت برای رئیس جمهوری است و ما این سفر را از ابتدا، سفری دوجانبه در چارچوب همکاری های دو کشور می دانستیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره مشتاق بوده در چارچوب مصالح و منافع و روابط ایران با همه همسایگان خود، رابطه مطلوب، مناسب و متوازنی در همه حوزه ها داشته باشد.
وی ادامه داد: دو دیدار در این سفر انجام شد؛ در خصوص مسائل دوجانبه مفصل صحبت کردیم، بحث دومی که برای هر دو طرف مهم بود و طبیعی هم هست که در نشستی که با کویت داشته باشیم یا برعکس؛ دو طرف در مورد مسائل منطقه و بخصوص مسائلی که در حول و حوش دو کشور است صحبت کنیم. کشورهای حاشیه خلیج فارس و بعد کشورهای دورتر تبادل نظر شد ودیدگاه های خود را مطرح کردیم.
 قاسمی اضافه کرد: بر خلاف آنچه در برخی رسانه ها نوشته شد، این سفر میانجی گرایانه نبود؛ بیشتر برای بحث تبادل نظر، تفاهم و رایزنی طراحی شده بود و بعد هم موضوعات جهانی و بین المللی را در دستور کار داشتیم. در مجموع سفر خوب و مفیدی برای دو طرف بود.
وی خاطرنشان کرد: ما در فرصت مناسب پاسخ پیام را برای امیر کویت خواهیم داشت. البته این سفر از بعدی دیگر پاسخ سفر سال گذشته دکتر ظریف بود که بعد از نهایی شدن برجام، کویت اولین کشور حاشیه خلیج فارس بود که آقای ظریف به آنجا سفر کردند و رایزنی هایی درباره مسائل مختلف در آنجا داشتند.

**هیچ گونه روابطی با سودان نداریم/حرف هایی به ازای سکه
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر عمر البشیر که مدعی شده بود فعالیت های ایران باعث ترویج مذهب شیعه در سودان شده و به همین دلیل مرکز فرهنگی ایران بسته شده است، اظهارداشت: من هر گونه دخالت ایران در سودان را رد می کنم، ما مدتهاست روابطی با این کشور نداریم، سفارتخانه و رایزن فرهنگی هم نداریم.
وی ادامه داد: مرکز فرهنگی ما زودتر از اینها توسط دولت سودان تعطیل شد، چنین حرفی منطقی نیست و از همان حرف هایی است که در ازای دریافت سکه ها ممکن است بیان شود و از بالا فرموده و دستور داده شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: یک نفر در رایزنی فرهنگی در سودان چگونه می تواند وحشت، خطر و نگرانی ایجاد کرده و عقیده عده زیادی را تغییر دهد. 
قاسمی اضافه کرد: این حرف ها حرف بی اساسی است و پایه منطقی ندارد؛ خیلی هم قابل توجه نخواهد بود و این آقایان چه در دوران مختلف که روابط صمیمانه ای با ما داشتند و چه در وضعیت فعلی، کارنامه خودشان را روشن کردند و شناخت دقیق از تک تک آنها داریم که چگونه سخن می گویند و چگونه رفتار می کنند.
وی تصریح کرد: برای ما روشن است این نوع اتهام زنی ها از کجا و چگونه، به چه شکل و با چه ابزار و محملی بیان می شود. 

** محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ساخت شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی و موافقت آمریکا با این قضیه و اینکه ایران چه اقداماتی می تواند انجام دهد، گفت: دیدگاه ما نسبت به مقاومت و مردم فلسطین و گروه های فلسطینی همواره روشن بوده و آن را بیان کرده ایم و بهای زیادی هم بابت آن پرداخت کردیم.
قاسمی افزود: شهرک سازی قطعا عمل مذموم، محکوم وغیرانسانی است که توسط این رژیم صورت می گیرد و فکر می کنم نزد بسیاری از کشورها و مجامع بین المللی محکوم و تقبیح شده و قطعا قابل قبول نیست. 
وی ادامه داد: باید کشورهای مستقل جهان در این خصوص به صورت همگانی اقدام کنند و مانع این نوع اقدامات غیر اخلاقی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بشوند.

**ممنوعیت صدور ویزا و لغو قضایی آن ضربه سنگین به پرستیژ ترامپ
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست اخیر ترامپ و فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا نیز گفت: این تصمیم یک تصمیم غلط، غیراخلاقی و غیرمنصفانه بود و بازتاب‌های خود را داشت. طبیعتا سیستم قضایی آمریکا هم باید بر اساس قوانین آمریکا اقدامات خودش را انجام دهد.
وی افزود: از ابتدا هم در تحلیل ها و سخنان بسیاری از تحلیلگران، این بحث مطرح بود که آیا این طرح برای 90 روز قابل دوام است و آیا چنین وضعیتی امکان پذیر است دولتی بیاید و فردی که دارای اقامت است و در کشور آمریکا زندگی می کند و برای10 روز، برای کنفرانسی و یا گردشی خارج شده، نتواند به آن کشور برگردد؟ در هر صورت قاضی دادگاه فدرال این موضع را متوقف کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:من نمی توانم این موضوع را پیش بینی کنم که در نهایت سیستم قضایی کار را پیش ببرد یا ترامپ؛ ولی تصور می کنم خارج از این مباحث این وضع قابل استمرار نبوده و موجی از مخالفت برای دولت آمریکا ایجاد خواهد کرد.
به گفته قاسمی در کنار سایر تصمیمات و مواضعی که توسط دولت جدید اتحاذ شد تا حدی ناپخته یا نسنجیده به نظر می رسد، فکر می کنم باید در این مورد صبر کرد و دید که وضعیت در آمریکا چگونه پیش می رود.
 وی اضافه کرد: آن چه مسلم است، اقدام قضایی در آمریکا یک ضربه سنگین به پرستیژ رییس جمهوری جدید وارد کرد و حالا باید دید این پروژه در نهایت تا کجا ادامه می یابد و به چه شکلی می تواند پایان بپذیرد.

**روابط با ارمنستان علیه کشوری نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری به ارمنستان ابراز امیدواری کرد این روابط تا حد امکان گسترش یابد و گفت: این روابط می تواند شامل مسائل دو جانبه، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مسائل منطقه ای اعم از مسائلی که با قفقاز و آسیای میانه و مجموعه منطقه و غرب آسیا داریم، باشد.
قاسمی با اشاره به اهمیت روابط ارمنستان با سوریه و ارتباطات این دو کشور افزود: خیلی از مقامات قبلی و فعلی ارمنستان متولد شهر حلب هستند، جمعیت زیادی از ارامنه در سوریه بوده و وابستگی عاطفی در سوریه و لبنان دارند.
وی در عین حال ادامه داد: روابط ما با ارمنستان به این معنا نیست که روابط علیه کشور دیگری باشد. سعی ما این بوده و هست از ابتدای استقلال ارمنستان به حسن روابط با آذربایجان نیز توجه داشتیم وعلایقی که بین ما و باکو وجود داشته؛ به گونه ای که اولین میانجی در بحث قره باغ بودیم؛ مدت چند ماه به صورت فشرده، زمانی که بحران قره باغ اوج گرفت، انجام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: سفر وزیر دفاع ارمنستان اولین بار است که انجام می شود. تلاش ما این است با سایر کشورهای قفقاز هم روابط عمیق تری داشته باشیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: در مورد آذربایجان وضعیت روابط ما روشن است و روسای جمهور دو کشور در طی سه سال گذشته شاید بیش از 6 بار دیدار کرده اند .این تماس ها می تواند به صلح ثبات و امنیت در مجموعه مرزهای شمالی و قفقاز و حتی آسیای میانه کمک کند.

**رایزنی های مکرر با مسکو
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سفر سیدعباس عراقچی به مسکو با محوریت برجام و با توجه به روابط ترامپ و پوتین گفت: با مسکو در موضوعات مختلف، چه هسته ای و چه مسائل دیگر به طور مکرر و مرتبط رایزنی داریم و این رایزنی ها را ادامه خواهیم داد.
قاسمی ادامه داد: دیروز فرستاده ویژه آقای پوتین در سوریه در تهران بود و مذاکرات مفصلی با آقای شمخانی داشتند. این سفر می تواند در چارچوب رایزنی های دو کشور انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در مورد اینکه وضعیت روابط پوتین و ترامپ چگونه است و چگونه خواهد شد گمانه زنی می دانم و فکر می کنم باید صبر کرد. اینکه گفته می شود دو طرف از روابط خوبی برخوردار هستند و این سفر به مسکو می تواند تاثیراتی در قسمت و کشور ثالث داشته باشد، موافق نیستم و برای من قابل توجیه نیست.

**بازکردن مجدد پرونده برجام به مصلحت آمریکا و جهان نیست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره چهارمین گزارش اجرای برجام از سوی وزارت امور خارجه به مجلس و ابراز نگرانی این گزارش از اظهار نظرهای اخیر ترامپ و همچنین شعاری خواندن این اظهار نظرها از سوی رییس جمهوری گفت: اگر در گزارش درباره برخی اظهارات ترامپ ابراز نگرانی شده ،چیز روشن و طبیعی است .پیش از این در گذشته از بدعهدی و خوب عمل نکردن آمریکا به تعهداتش سخن گفته ایم و چیز جدیدی نیست.
قاسمی ادامه داد:آنچه روشن است، این است که اظهاراتی که ایشان طی دوران رقابت انتخاباتی و بعد از شروع به کار درباره برجام داشته علائم خوبی دریافت نشده است. ایشان مکررا گفته است که برجام سند ننگینی برای دولت و ملت آمریکا است و گفته که تیم هسته ای و دولت ایران توانسته با ظرافت و درایت سرتیم آمریکایی کلاه بگذارد و از این جهت بسیار ناراحت است و آنها را شماتت می کند که منافع زیادی از دست دادند و امکانات زیادی در اختیار ایران قرار داده اند.
وی اضافه کرد: اینکه آقای ترامپ می تواند برجام را یکسویه و به راحتی نادیده بگیرد و با آن به گونه دیگر برخورد کند؛ بحث ساده ای نیست. برجام یک مذاکره و تفاهم چند جانبه بین چند کشور بوده و قطعنامه شورای امنیت را در پی داشته است. بنابراین در این دوران ترامپ در موضوعات مختلف در عرصه جهانی و برای همه نقاط جهان صحبت می کند، طبیعی است در این خصوص هم صحبت کند ولی اینکه در نهایت در عمل در آینده تصمیمات نهایی دولت آمرکا چه خواهد بود؟ باید صبر کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: زمان باید کمک کند تا واقعیات برجام و آنچه در درون هیئت حاکمه امریکا اتفاق افتاده، نقش خود را نشان دهد و اینها به این آگاهی برسند که دست زدن، بازخوانی و باز کردن مجدد پرونده برجام نه به مصلحت آنها، نه جهان و نه ایران است و می توانند به راحتی در این خصوص به اجماع برسند.

**پرونده سردار متوسلیان همچنان مفتوح است
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برادر شهید حاج احمد متوسلیان مبنی بر زنده بودن ایشان تا تابستان 95 گفت: پرونده آقای متوسلیان مفتوح است و درمقاطع لازم و فرصت هایی که به وجود آمده در مورد این پرونده کار کرده و کار می کنیم. این پرونده به بایگانی سپرده نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما صحبت برادر آقای متوسلیان را تائید می کنید که تا تابستان 95 وی زنده بوده است؟ که این دیپلمات در پاسخ گفت: من در جایگاهی نیستم که در این خصوص قضاوت کنم. به طور کلی بر اساس تجربه پیرامون این نوع موضوعات سخن و نقل قول ها زیاد است و اقوال مختلفی مطرح می‌شود ولی همانطور که گفتم این سخن به این معنا نیست که پرونده مورد اشاره بسته شده است و وزارت خارجه وظیفه ذاتی دارد که تا روشن شدن قضیه این موضوع را دنبال کند.

**شیطنت های حاسدین در روابط ایران و آذربایجان/روابط ما عمیق است
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و آذربایجان و طرح ادعایی در این کشور مبنی بر اینکه دبیر سفارت ایران در باکو در دیدار کاملا دیپلماتیکی که با جنبش رئال آذربایجان داشته به آن‌ها پیشنهاد حمایت مالی داده است و این موضوع بازتاب زیادی در رسانه های آذربایجانی داشته و از دیگر سو سفارت ایران در آذربایجان در بیانیه ای این موضوع را تکذیب کردند که قاسمی در پاسخ گفت: موضع ما نیز همان بیانیه ای است که سفارت ایران در کوبا منتشر کرده است .
وی با اشاره به نوع روابط ایران با آذربایجان گفت:‌ برخی از حاسدین شیطنت هایی در مورد این روابط انجام می دهند و تلاش می‌کنند که با اتهام زنی مشکلاتی را در این روابط ایجاد کنند، در حالی که روابط ما با آذربایجان روابط عمیق و قدیمی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این نوع مسائل و اتهام زنی ها نمی تواند خدشه‌ای به روابط دو کشور وارد کند و جای تاملی ندارد.

همدردی با دولت و ملت افغانستان

 در پی بارش سنگین برف در برخی از ولایات افغانستان که منجر به جان باختن بیش از صد نفر در این مناطق شد، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد.

به گزارش جماران، بهرام قاسمی ضمن طلب آمرزش برای جان باختگان این حوادث و آرزوی صبر برای بازماندگان، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در کمک رسانی به مناطقی که به دنبال این بارش ها نیازمند امداد رسانی های فوری هستند، اعلام کرد.
در پی بارش اخیر برف و موج سنگین سرما در کشور افغانستان بیش از 100 نفر در این کشور جان باختند و چندین باب منزل مسکونی نیز ویران شد.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.