شهردار تهران خود را از نوکر مردم پایین‌تر خطاب کرد و گفت: شرمنده مردم هستم که نتوانستم جانم را در راه خدمت به آنها بدهم.

 

به گزارش جماران، محمدباقر قالیباف در جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران که به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو انجام شد با بیان اینکه بر اساس گفته مقام معظم رهبری مسئولان نوکر مردم هستند گفت: من از نوکر مردم هم پایین‌تر هستم و فقط و فقط از مردم به این خاطر که هر روز در هر میدانی پای کار آمدم تا جان بدهم عذر خواهی می‌کنم و شرمنده مردم هستم که نتوانستم جان خود را در راه خدمت به آنها فدا کنم.

وی با بیان اینکه اگر لازم باشد برای مردم جان و آبروی خود را می‌دهم گفت: اما در بحث حرف غیر کارشناسی که جریانی سیاسی در پس آن است و باج دادن به دشمنان ضد انقلاب می‌شود، تا آخر ایستاده‌ام و می‌خواهم که برای مردم جان خودم را فدا کنم.

قالیباف در ادامه بیانات خود با بیان اینکه از ساعت یک ربع به 12 تا یک ربع به 17 با کسر 45 دقیقه زمان نماز و ناهار اعضای شورا، نظرات خود را در مورد حادثه پلاسکو بیان کردند که اگر بخواهم به آنها پاسخ دهم طولانی خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد باید ابهامات و پاسخ‌های ما در یک کمیته تخصصی بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مستندسازی از حادثه پلاسکو انجام شده است تصریح کرد: یک گروه مستندساز از ابتدای وقوع حادثه پروژه مستندسازی خود را آغاز کرده و در حال جمع بندی اطلاعاتشان هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به مدرک تحصیلی من ایراد وارد شد که مرتبط با مدیریت بحران نیست افزود: من در سال 71 و 72 بحث پدافند غیر عامل و مدیریت بحران را در دانشگاه‌ها در سطح دکتری تدریس می‌کردم اما ادعایی در این زمینه ندارم.

وی با بیان اینکه جزو اولین کسانی بودم که در سن 17 سالگی در زلزله طبس حاضر شدم گفت: در زلزله رودبار نیز جزو اولین کسانی بودم که با یک گروه 300 نفره پس از طی کیلومترها مسیر آن هم به طور پیاده به کمک زلزله زدگان پرداخته و در زمان حادثه بم نیز از آنجایی که فرمانده ناجا بودم صبح قبل از طلوع آفتاب اولین روز در بم حضور داشتم و حالا یک نفر چقدر عمر می‌خواهد که در حوزه نظری و تجربی بتواند کارهایی در مورد مدیریت بحران انجام دهد.

قالیباف با بیان اینکه برنامه 5 ساله دوم شهرداری در حوزه مدیریت بحران دغدغه‌مند ظاهر شده است تصریح کرد: یکی از اعضای شورا انتقاد کرده است که چرا اطلس آتش نشانی شهر تهران را ارائه نکردید که باید بگویم در تاریخ 11 آذرماه من این اطلس را امضا کرده و در 13 آذرماه نیز این نامه در شورای شهر ثبت شده است و حالا نمی‌دانم کجای شورای شهر است؟

وی با بیان اینکه من نمی‌خواهم بحث دو طرفه شود و لازم است ابهامات و ابعاد حادثه پلاسکو در جلسات تخصصی مورد بحث قرار گیرد گفت: در حوزه تجهیزات هرگز ادعا نداریم که تجهیزات ما کامل است چرا که قطعا اگر به مانند حادثه پلاسکو دو اتفاق دیگر همزمان رخ می‌داد قادر به اداره کردن آن نبودیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هرگز مدعی نبودیم که تجهیزات ما مدرن است گفت: جای سوال است که آیا در بقیه دنیا حریق ساختمان‌های بلندمرتبه را با نردبان خاموش می‌کنند یا آئین نامه مقرراتی را اجرا می‌کنند؟

وی با بیان اینکه چه کسی مسئول این است که آتش نشانان ما تجهیزات خود را با پله از ساختمانی به ارتفاع 800 تا 1000 متر بالا بردند گفت: حالا که می‌گوییم ساختمانی بلندمرتبه در کوچه 6 متری ساخته شده تاریخش را هم بفرمایید و بگویید که چه کسی باید رسیدگی کند؟

قالیباف با بیان اینکه اعضای شورا عنوان کردند که 250 ساختمان بلندمرتبه پروانه ندارند گفت: تاریخ ساختش را هم نگاه کنید و بگویید که در زمان چه کسانی مجوز گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در پردیس 800 برج بالای 12 طبقه وجود دارد گفت: جای سوال است آیا پردیس آتش نشانی دارد؟ جاده دسترسی دارد؟ بیمارستان دارد؟ در زمان مدیریتی چه کسی ساخته شده؟

وی با بیان اینکه مثال پردیس به این دلیل نیست که بگوییم در تهران اشکالی وجود ندارد، ادامه داد: ما در تهران مدعی هستیم کارمان در بین همه شاگردهای تنبل و تجدیدی بهتر است و ما بین تجدیدی‌ها، شاگرد زرنگ هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورا نسبت به درخواست بودجه برای خرید دوربین گلایه دارند گفت: نگوییم برای دوربین 2000 میلیارد تومان بودجه خواستید اما برای آتش نشانی هیچ. یادمان نرود مهمترین چالش تهران آلودگی هوا و تلفات این آلودگی بیشتر از پلاسکو است و دوربین را برای درست کردن آلودگی هوا می‌خواهیم و یادمان نرود که ما مسئول هستیم که همه شهر را و نه یک بخش را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد تجهیزات آتش نشانی باید ساعت‌ها جلسه کمیته فنی بگذاریم گفت: نمی‌شود در یک جلسه قضاوت کنیم.

وی با اشاره به مغرور خواندنش گفت: من اگر مورد خطاب قرار نگرفته بودم صحبت نمی‌کردم اما باید بگویم من هیچ وقت ادعایی نداشته‌ام ولی ما در کشوری زندگی می کنیم که به نسبت کارهای دیگران قضاوت می شویم.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از اعضا در مورد نحوه مدیریت غلط بحران گفت: شما عضو دولتی بودید که یک هواپیما با 105 مسافر در فرودگاه اصفهان در فاینال باند 29 فرودگاه دچار حادثه شد و این هواپیما در ساعت 20:40 شب دچار حادثه شد و تا ساعد 6:30 صبح روز بعد مدیریت بحران آن دوره نتوانست ردی از این هواپیما پیدا کند و این در حالی بود که مسافران با استفاده از موبایل‌های خود به دیگران زنگ می‌زدند و باید بگویم با توجه به‌ آن حادثه و مدیریتش به مدیریت حادثه پلاسکو افتخار می‌کنم.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اسبق که هفته‌ای یکبار مقاله می نویسد در سال 82 در کارنامه‌اش قطار نیشابور را دارد که دو قطار به یکدیگر برخورد کردند و آتش سوزی در دل بیابان رخ داد که 320 نفر به دلیل عدم مدیریت صحنه جان خود را از دست داده و حتی جسد برخی‌ها نیز کشف نشد و این در حالیست که در آن حادثه 460 نفر مجروح شدند و علاوه بر 24 آتش نشان فرماندار نیز جان خود را از دست داد اما ما بی عرضه هستیم و قبول داریم. انشالله خدا به ما عرضه بدهد.

وی با بیان اینکه ما ادعایی نداریم گفت: 43 نفر در حادثه حریق اتوبوس در جاده قم در آتش سوختند اما حرفی زده نشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.