رئیس قوه قضائیه با کالبدشکافی موضوع نفوذ، مطرح کردن جریان روشنفکری و ترویج سکولاریسم را یکی از شیوه‌های نفوذ  فرهنگی دانست و با اشاره به همداستانی مسئولان رده بالای دولت با این جریان در دوره اصلاحات گفت: یک جریان روشنفکری راه انداخته بودند و کار اصلی آنها این بود که با رنگ و لعاب زیبا، بنیانهای فکری نظام جمهوری اسلامی را یک به یک بزنند.
به گزارش جماران، آیت الله آملی لاریجانی در "اولین همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ" ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از خداوند می خواهیم که ارواح طبیه شهدا و روح بلند امام خمینی (ره) که عالی است،‌ عالی تر بگرداند.

 وی با اشاره به بحث نفوذ، با مهم دانستن این موضوع از ریاست دانشگاه امام حسین(ع) برای برگزاری چنین همایشی قدردانی کرد.

 رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برجسته کردن مسئله نفوذ در زمان ما بسیار پر اهمیت است، گفت: باید نسبت به مسئله نفوذ به یک باور برسیم و آن را در سطوح مختلف مطرح کنیم.

 وی ادامه داد نسبت به اصل مسئله نفوذ در مسئولین ما تردیدی وجود ندارد. نظام سلطه و کشورهای غربی در صدد نفوذ هستند و بلکه شاید در یک جاهایی این نفوذ واقع شده باشد و در مقام نفوذ هستند و فکر اینکه این انقلاب را از طریق نفوذ از اهداف اصلی خود باز بدارند، برای ما روشن است . 

وی خاطر نشان کرد: اما متاسفانه عده ای مسئله نفوذ را باور ندارند و عده ای هم خودشان را به عدم باور می زنند و در رابطه با اینکه این موضوع توهم است یا واقعیت، تشکیک ایجاد می کنند.

 آملی لاریجانی به بیان  مصداقی در این زمینه تشکیک در زمینه نفوذ پرداخت و گفت: این موضوع نظیر تشکیکی است که سالهای قبل در رابطه با شبیخون فرهنگی مطرح کردند. مقام معظم رهبری به درستی تشیخص دادند که شبیخون فرهنگی در کار است و مسئولین و دلسوزان را به شناسایی این شبیخون فرهنگی و مقابله با آن دعوت کردند. آن زمان هم عده ای مدعی بودند که این یک توهم است و یا مدعی بودند شبیخونی در کار نیست و نظام های فکری متعددی در دنیا هستند و اقتضائاتی دارند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری  تصریح کرد: امروز هم با مشابه این فکر مواجه هستیم. برای ما که از برخی پشت پرده‌های نفوذ اطلاع داریم، مثل روز روشن است که جریان نفوذ در کار است؛ بنابراین اولین وظیفه ما این است که نفوذ را باور کنیم و ببینیم آیا واقعا این موضوع درست است یا خیر.

 رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نفوذ، مجاری مختلفی دارد، افزود: نفوذ فرهنگی و عقیدتی،‌ ایدئولوژیکی، سیاسی،‌ اقتصادی،‌ امنیتی از جمله مجاری مختلف نفوذ هستند.

وی خطاب به کسانی که معتقدند در سطح فرهنگی نفوذ وجود ندارد، اظهار کرد: در سطح فرهنگی کسانی که می گویند نفوذ نیست، خوب است یک نگاهی فقط به مجموعه حرکتهایی که در خود کشور ما  صورت گرفته است، بیندازند.

 آیت‌الله آملی لاریجانی در ز مینه اینکه چرا توجه اصلی نفوذ به جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: مسئله نفوذ امروز انحصار به جمهوری اسلامی ندارد؛ اما دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی در این زمینه در کانون توجهات قرار دارد، این است که این نظام، تنها نظام سیاسی منسوب به اسلام است؛ اگر چه عده ای از کشورهای دیگر می گویند ما اسلامی هستیم، اما وقتی قوانین و نظام سیاسی آنها را نگاه می  کنیم،  می بینیم بنیانهای آن اسلامی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری  بابیان اینکه انگیزه ها  برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران متعدد است، به تبیین نفوذ فرهنگی پرداخت و گفت: آیا در کشور خودمان و در سطح فرهنگی مشاهده نکردید که یک جریان فقط برای عبور از خطوط قرمز، روشنفکری را تبلیغ کردند. در دوره اصلاحات و یا غیر اصلاحات عده ای روشنفکران را مطرح و حمایت می کردند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یک زمانی در دوره اصلاحات عده‌ای از دولتی ها که به خارج از کشور سفر می کردند، مجموعه ای از سخنان ، کتابها و نوارهای همین روشنفکران را هدیه می‌آوردند و متاسفانه مسئولین سطح بالای کشور در آن زمان این حرفها را تکرار می کردند؛ روزنامه های زنجیره ایِ آنها همین حرفها را می زدند.

وی بیان داشت: یک جریان روشنفکری راه انداخته بودند و کار اصلی آنها این بود که با رنگ و لعاب زیبا، بنیانهای فکری نظام جمهوری اسلامی را یک به یک بزنند.

آیت الله آملی لاریجانی ترویج نسبی گرایی را از جمله این اقدامات دانست و گفت: وقتی ظاهر موضوع را نگاه می کردید یک بحث فنی بود ولی خیلی از نکات بحث بر اساس اصول فنی عرضه نشده بود؛ حرفهای دسته سوم ،‌چهارم و پنجم را در روزنامه ها و مجلات درج می کردند و با رنگ و لعاب اینچنینی، نسبی گرایی را ترویج می کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک آقایی به عنوان فیلسوف کتاب تردید را نگارش کرده بود  و در این کتاب به فیلسوف های غربی توسل می کرد که خیلی از این توسل ها خلاف واقع بود.

رئیس قوه قضائیه ترویج سکولاریسم را به عنوان موضوع دیگر مورد اشاره قرار داد وگفت: ترویج سکولاریسم و اینکه دین از سیاست جداست، یکی از اقدامات دیگری بود که برای نفوذ فرهنگی انجام شد. هر چه توانستند در این باب در کشور خودمان نوشتند. کشوری که وزارت ارشادش می بایست در طریق تامین ارزش های الهی تلاش کند و بنیانهای اعتقادی و مطابق با نص قانون اساسی را ترویج دهد، سکولاریسم را ترویج می‌داد؛ درحالیکه اصل دوم قانون اساسی  عنوان می کند دولت جمهوری اسلامی باید با تمام مظاهر تباهی و فساد مقابله و از ارزش ها دفاع کند.

وی تصریح کرد : مطابق اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران یک نظام توحیدی است؛ ولی آن زمان وزیر ارشاد در مقابل مقام معظم رهبری گفت که من در این مورد وظیفه ای ندارم و کار حوزه ها است که با این موضوعات مقابله کنند؛ در حالی که مسئولین موظف به اجرای قانون اساسی هستند.

آیت الله آملی لاریجانی  در بیان مصادیق ترویج سکولاریسم اظهار کرد: روزنامه ها و مجلاتی که مجوز خودشان را از وزارت ارشاد اسلامی می‌گرفتند، سکولاریسم را ترویج می کردند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سکولاریسم که نفی ابتنای  نظام سیاسی بر دین است و جدایی دین از سیاست و نظام های دیگر را مطرح می کند، ترویج می شد. می گفتند نظام های حقوقی،‌سیاسی و اقتصادی کاری به دین ندارند و این نفوذ فرهنگی بود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یک زمان  با یکی از فضلای حوزه که در سالهای قبل با ایشان رفاقت داشتم، در رابطه با یکی از روشنفکران عنوان شد که این آدم روشنفکر، آدم منحرفی است؛ گفت: چرا این فرد منحرف است؟ گفتم چرا که یکی از موضوعاتی که ترویج می کند،سکولاریسم است. گفت: مگر چه می گویند؟ گفتم: می گویند دین از سیاست جداست. گفت: خب راست می گویند. ببینید یک فاضل حوزه چون نمی داند دنبال این حرف چیست، می گوید سکولاریسم مگر بد است؟

وی خاطر نشان کرد: کسانی که سکولاریسم را مطرح می کنند، معتقدند که دین نه تنها از نظام سیاسی بلکه از نظام اجتماعی و اقتصادی نیز جداست. سکولاریسم کل جریان دخالت دین را در ساحت امور حقوقی نفی می کند و وقتی کسی می گوید من سکولاریسم را قبول دارم، دین را از نظام سیاسی جدا می بیند؛ یعنی اسلام نمی تواند الزام سیاسی بدهد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: بعضی از روشنفکران در درون کشورمان می گفتند اصلا این مقدار بار سنگین بر دوش دین نگذارید؛ نظام های حقوقی و اقتصادی را تمام دنیا دارند؛ ما هم مثل آنها زندگی می کنیم. ببینید فکر را چگونه منتقل کرده بودند که یک فاضل حوزوی اینگونه فکر می کرد؛ حال نتایج ترویج این تفکر را در دانشگاه ها و نسل جوان ببینید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ترویج لیبرال دموکراسی را به عنوان مصداقی دیگر برای نفوذ فرهنگی مورد اشاره قرار داد وگفت: لیبرال دموکراسی آخرین اندیشه بشری است که در باب نظام سیاسی مطرح شد. کسانی که اهل فکر بودند، می دانستند نظام لیبرال دموکراسی در درون خودش پارادوکس هایی دارد.

رئیس قوه قضائیه ترویج مدرنیته و تجدد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ریشه خیلی از همین حرف ها ترویج مدرنیته و تجدد است و خیلی از حرف های دیگر از همین موضوع نشات می گیرد.

وی  ادامه داد: تجدد یا مدرنیته اصول و بنیانهایی دارد و عده ای نزاع مدرنیته و سنت را مطرح کردند و این بحث ها را در مجلات روشنفکری درج کردند و رواج دادند؛ بدون اینکه اساس بحث تجدد و مدرنیته را مطرح کنند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: امروزه نقادین مدرنیته در مغرب زمین کارهای ارزشمندی انجام داده اند؛ ریشه هایی را در آورده اند و ادعاهای تجدد را برجسته کرده اند که یکی از مهمترین آنها فرد گرایی لیبرالی است که در آن مطرح می شود که هر انسانی استقلالی دارد و کاری هم به بقیه ندارد و هر انسانی مسیر زندگیش را خودش تعیین می  کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری  ادامه داد: یکی از ارکان فردگرایی لیبرالی نسبیت نسبت به ارزش های اخلاقی است و آن این است که ما خودمان ارزش ها را خلق می کنیم و اینطور نیست که  ارزش هایی وجود داشته باشد تا ما به طرف آن حرکت کنیم. هر کسی خودش ارزشهای زندگیش را خلق می کند و تعیین می کند که چه چیزی ارزشمند است. 

رئیس قوه قضائیه عقلانیت ابزاری را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: عده ای معتقدند تجدد، عقلانیت را به عنوان تمام هسته مرکزی قرار داده است. یعنی عقلانیت را از تبیین معیارهای مهم زندگی و اهداف نهایی و غایی آن به سمت ارزشی که خود فرد انتخاب کرده است، سوق می‌دهد. در واقع عقل به ابزاری برای رسیدن به اهدافی که مد نظر فرد است، تبدیل شده است؛ اما اینکه بررسی کند که آیا موضوعِ مورد نظرِ فرد، ارزش دارد یا خیر، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی مصرف گرایی را مصداق بارزی از این موضوع دانست و ادامه داد: مصرف گرایی که از القائات تجدد در مغرب زمین است و برخلاف اصول اسلامی است، کجا ارزش است؟ 

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: اگر بازار موبایل و تبلت را نگاه کنیم، می بننیم که چه داستانی در دنیا ایجاد کرده است. میلیونها و میلیاردها تبلت و موبایل ساخته و عرضه می شود و بر این اساس مصرف گرایی و تولید بیشتر ترویج پیدا می کند؛ اما به این موضوع فکر نکرده‌ایم که اینها را برای چه می خواهیم و اصلا عالَم فضای مجازی را به این گونه‌ای که اکنون هست، برای چه می خواهیم.

آیت الله آملی لاریجانی  خاطر نشان کرد: با ترویج مصرف گرایی فضایی را ایجاد کرده اند که به انسان مهلت نمی دهد فکر کند؛ فضا را برای جوان ما و افراد میانسال ما به گونه ای درست کرده اند که وقت فکر کردن پیدا نمی کند و همه اینها از عوارض تجدد و مدرنیته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری  با طرح این سوال که آیا نظام اسلامی که بر اساس اصول قرآنی و نگاه توحیدی ساخته شده می تواند با این فکر که انسانها ارزش هایشان را و اهدافشان را خودشان خلق کنند، کنار بیاید، گفت: ما معتقدیم در نظام توحیدی و نگاه توحیدی یک هدف بلند و غایی وجود دارد که غایت‌الغایات است و آن این است که همه چیز به سوی خداوند حرکت می کند. قرآن نشان می دهد که همه چیز سیروریت به سوی خداوند دارد.

وی  تصریح کرد: یک نگاه دیگر نیز این است  که می گوید دنیا بنیانی ندارد و انسان یک موجود پرتاب شده و تنهاست. این انسان در خلاء‌ باید با خودش بنشیند و بگوید غایتی را باید خودم ایجاد کنم و خودم تشخیص می دهم که چه چیز مهم و غیر مهم است؛ چه چیز ارزش دارد و یا ندارد؛ این نهیلیسمی است که به تفکر غربی بر می گردد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: برادرن و خواهران گرامی حواسمان باشد که با وصله پینه زدن در تفکرات غربی نمی توانیم چیزی تحصیل کنیم، اینکه بروند ایده هایی از مغرب زمین بیاورند و یک گوشه اش را پیوند بزنند و بگویند ما خدا را قبول داریم، اینگونه نمی شود؛ بیاییم مؤلفه های تفکر غربی را که نحوه ای از حیات را پدید آورده تحلیل کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: نحوه حیات، بنیان هایی دارد و تجدد و مدرنیته نحوه ای از حیات را برای بشر غربی ایجاد کرده است؛ اما نگاه توحیدی و نحوه حیات توحیدی که قرآن آن را القاء می کند، نحوه حیات دیگری است.

وی اظهار داشت: بحث نحوه های حیات، ‌بحث فوق العاده مهمی است که غیر از بحث سبک زندگی است و برخی از فیلسوفان غربی مانند ویتگنشتاین دنبال آن را گرفته اند و آن زیرین‌ترین لایه هایی است که انسان درحیات خود به آن وابسته است و دغدغه آن را دارد و تمام چیزهای دیگر از این نحوه حیات می جوشد. مدرنیته و تجدد، نحوه حیاتی را برای مغرب زمین آورده که برخی از شاخص های آن ترویج نسبی گرایی، یک نوع نیهلیسم در باب ارزش ها و یک نوع عقلانیت ابزاری است. در حالی که قرآن اولوالالباب را اینگونه تعبیر نمی کند. اولوالالباب آنها که عقلانیت ابزاری دارند اینگونه است که مثلا کارخانه‌داری بیان می کند که فرد موفق و عاقلی است و توانسته تولید کارخانه اش را از 50 هزار واحد در سال به 100 هزار برساند. این درحالی است که عقلانیت قرآنی اینگونه نیست، قرآن وقتی می خواهد اولوالالباب را معنی کند، تصریح می کند که اولوالالباب کسانی هستند که ایستاده، نشسته ، خوابیده و در تمام احوال یاد حق می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما دو نحوه حیات را می توانیم ترسیم کنیم که یکی حیات قرآنی منبعث از نگاه توحیدی و آثار عظیمی است که در عالم اقتصاد، سیاست، فرهنگ و روابط اجتماعی خواهد گذاشت و دیگری نگاه مدرنیته و تجدد است.

رئیس دستگاه قضا با طرح این سوال که چرا نظام سلطه به دنبال نفوذ در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پاسخ من این است که اولا جمهوری اسلامی ایران امروز به یک قدرت عظیم در منطقه تبدیل شده است و قدرت نظامی و توانمندی تاثیرگذاری بر منطقه را دارد؛ اما نظام سلطه درمسئله نفوذ انگیزه مهمتری دارد و فقط مسئله آن قدرت نظامی ایران در منطقه نیست؛ البته از این موضوع هم می هراسد اما باید در نظر داشت که جمهوری اسلامی ایران یک نظام منسجم، پایدار و تأثیرگذار است و نظام فکری دارد که نحوه ای از حیات را منبعث از نگاه توحیدی عرضه کرده است.

وی اظهار کرد: اولین حرف در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق ملی کشور است، این است که نظام جمهوری اسلامی براساس توحید است که آثار و لوازم آن با نظام سلطه متفاوت است و آنها این آثار و لوازم را در نظام جمهوری اسلامی دیده اند؛ لذا از طریق نفوذ می خواهند این نظام را از درون بپاشند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نحوه حیات قرآنی دارد و از طرفی این تمدن خاص، بنیان های نظری قوی و سابقه تمدن عظیمی دارد که این سابقه تمدنی به لحاظ تاریخی امر کوچکی نیست و ملت را در طول تاریخ به هم پیوند می دهد و همینطور اساس عمل است و قرآن با نگاه توحیدی‌ که القاء می کند و لوازم آن ایمان به آخرت و قبول مبنای سیر الی الله است، قابلیت تحریک عمومی دارد و واقعا اینگونه است؛ چون انسان هایی که در گرو این نظام دور هم جمع می شوند، مانند یک بمب  عمل می کنند.

رئیس دستگاه قضا گفت: بمبی که نظام اسلامی در منطقه منفجر کرد، بمب نظامی نبود؛ بلکه عبارت بود از تاثیرگذاری ایمان به ساخت اجتماعات مختلف که خودشان و هویت اسلامی‌شان را بیابند و جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم امام راحل و خلف صالح ایشان (مقام معظم رهبری) و ایمانی که مردم قبولش داشتند، به صحنه آمد.

وی  در ادامه با طرح این سوال که امروز حزب الله در کنار گوش اسرائیل چه می کند؟ گفت: تروریسم خواندن پاک ترین فرزندان شیعه در لبنان براساس همان هراس است. جمهوری اسلامی ایران حزب الله را خلق نکرد؛ آنها با تعالیم و آموزه های اسلامی، حزب الله شدند که همین معنا درعراق ، یمن، سوریه و افغانستان هم پدید آمده است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم نظام سلطه برای نفوذ، داشتن رقیب درمنطقه است گفت: این رقیب فقط یک فکر سیاسی نیست و نحوه حیات قرآنی و توحیدی دارد و بنیان‌دار است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: فوکویاما بعد از فروپاشی شوروی جشن گرفته بود و اعلام کردند که اکنون به پایان تاریخ رسیده ایم؛ یعنی نظام لیبرال دموکراسی تمام عالم را گرفت؛ این درحالی است که کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران سربرآورد و گفت ما خودمان هستیم و کاری به غرب نداریم؛ نه اینکه استفاده نمی کنیم؛ بلکه انسان مسلمان به هویت و بنیان های فکری خود توجه دارد و نظام توحیدی به اعتقاد ما بر اساس فطرت انسانی با نظام لیبرال دموکراسی تفاوت دارد و فرق آن این است که آنها حرف هایی را مانند نظام مارکسیستی می زنند که با فطرت انسانی همراه نیست.

وی با تأکید بر اینکه استقامتی که امام راحل (ره) در آن زمان از خود نشان دادند، از کجا آمد، گفت: امام راحل (ره) می فرمود "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند". امام این عدم خوف از سلطه را مطرح کرد؛ آنها نیز خوفشان از همین جهت است.

آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: در روایتی از معصوم(ع) می پرسند: حد یقین چیست؟" می فرمایند:"اینکه با خدا از هیچ چیز نهراسید." این شعار انسان مؤمن است. وقتی به خدا پناه می آورد، او را در همه جا ظاهر و نور او را در همه جا متجلی می بیند وحق متعال را مبدأ همه چیز می داند. آیا چنین انسان موحدی از آمریکا هراس دارد؟ بنابر این آنها از این بنیان های فکری و ایمانی می ترسند.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: آنها هراس دارند که اگر این بنیان ایمانی در میان بیش از 1 میلیارد مسلمان به معنای حقیقی سکنی پیدا کند، آنها با این جمعیت چه باید بکنند. آنها از پس ایران برنیامده اند. با تمام هجمه‌ها، شیطنت ها، رذالت ها و جنگ تحمیلی و تحریم ها کاری از پیش نبرده اند. البته آزار دادند؛ فشار وارد کردند و موجب مصیبت عده ای شدند؛ اما امروز کشور ما قدرتمندتر از سابق است و نمی توانند انکار کنند که جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه و تأثیرگذار در آن است.

وی ادامه داد: زمانی می گفتند کار جمهوری اسلامی ایران فردا و پس فردا تمام است؛ اما امروز نخست وزیر خبیث انگلیس اینطرف و آنطرف می رود و می گوید برای این هلال قدرت جمهوری اسلامی ایران فکری باید بکنید. خوف آنها این است که الگوی جمهوری اسلامی ایران الگوی 1 میلیارد مسلمان شود.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه تعالیم توحیدی بر محور عزت است، گفت: در روایات معتبری در کافی جلد 5 صفحه 63 آمده است که خداوند همه چیز را به مومن عطا کرده؛ مگر اذلال نفس خود را. همینطور امام صادق (ع) می فرمایند "مگر گوش نکردی به این آیه شریفه که مومن سزاوار است که عزیز باشد و ذلیل نباشد و خداوند مومن را به ایمان و اسلام عزیز می گرداند". این فکرِ انسان مسلمان است که منتهی و منتسب به اسلام است. اگر انسان این فکر را داشته باشد، هیچگاه تسلیم زیاده خواهی سلطه گران نخواهد شد.

رئیس دستگاه قضا افزود: اباعبدالله الحسین (ع) که مقتدای همه شیعیان و آزادگان است، می فرماید"من مثل برده ها فرار نمی کنم و به دست خودم هم خودم را ذلیل نمی کنم". امام راحل (ره) نیز یکی از شاگردان این مکتب بود. بنابراین با این وجود نظام سلطه چرا نباید هراس داشته باشد. 

وی تاکید کرد: باید بحث سلطه و نفوذ را در کشور جدی بگیریم و در تمام سطوح برای مسئولین ، دانشگاهیان، استادان وکل جامعه تبیین  کنیم که نفوذ واقعیتی جدی است که پادزهر آن رجوع به قرآن و نگاه توحیدی است، این همه رسانه های بیگانه و کانال های ماهواره ای برای این است که زیرآب اعتقاد مردم و رجوع به حق را بزنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: جهاد در هر زمانی یک معنا و مصداقی دارد؛ بنابر این امروز برای مقابله با تهاجم دشمن باید تلاش کنیم و به ایده حیات قرآنی توجه داشته باشیم. آنها که نحوه حیات خود را به ما تحمیل می کنند، بگویند کجای این زرق و برق های دنیایی در قرآن جایگاه دارد؟ قرآن می فرماید"ای انسان چشم و گوش‌ت را باز کن. اینها همه تمام می شود و تو رونده بی نهایت هستی".

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: آنها دارند چیز دیگری در ذهن ما پر می کنند و روح و روان ما را به زرق و برق مأنوس کرده اند. شبکه های اجتماعی را ببینید که مومنین ما را نیز گرفتار کرده. باید از این غفلت بیرون بیاییم. نگاه قرآن بیرون آمدن از غفلت است. 

وی گفت: شب و روز ذهن های ما را با حرف های دیگری بمباران می کنند. چه مقدار از حرف هایی که می شنویم بیدارباش قرآنی است؟ ‌به کجا در حرکت هستیم؟ زندگی ما را به سمت دیگری می برند و نفوذ نیز همین است.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: اکنون این کانال های ماهواره ای مستهجن که جوانان ما را هدف قرار داده، سرجای  خودش، آن کانال هایی هم که مستهجن نیست، اینگونه است که مجموعه ای از فکرها و عقلانیت ابزاری را القاء می کنند.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: آیات قرآنی کلام حق است؛ عقلانیت توحیدی، بیدارباشی برای انسان است. در واقع انسان به سوی پروردگار در مسیر است تا اینکه حق را ملاقات کند. در روز چند نفر از افرادی که با آنها سلام علیک می کنیم، این حرف ها را به ما می گویند. این به معنای این است که نگاه توحیدی ونحوه حیات توحیدی در ما به سطح هوشیار و بلوغ نرسیده تا نحوه حیات ما را دگرگون کند.

وی در ادامه گفت: نگاه توحیدی اقتضائاتی دارد، اگر می خواهیم پادزهری نسبت به زهر دشمن در نفوذ داشته باشیم، باید به رکن اساسی و بنیاد اصلی یعنی یاد حق و نگاه توحیدی توجه کنیم. در روایات آمده که ذکر موت بالاترین عبادت است و این بیدارباشی برای انسانهاست و بنده فکر می کنم ما باید بین خودمان اقتضائات نگاه توحیدی را باز کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: استادان سر کلاس این تلنگرها را به دانشجویان بزنند، اهل منبر و درحوزه ها نیز اینگونه باشد تا نرسیم به جایی که بگوییم سکولاریسم چه اشکالی دارد؟ کسی می گفت از زمانی که سیاست وارد حوزه ها شد، وضع حوزه ها به هم ریخت. مقصود از سیاست فکر انقلابی است؛ نباید بگذاریم کار به اینجا برسد.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانی که به دنبال چاره جویی می گردند، انشاء الله بتوانند هم باور نفوذ و هم امارات و ادله آن را نشان دهند و از طرفی نیز راههای مقابله با نفوذ را نیز نشان دهند و امیدواریم کمک کنند که این بحث ها را برجسته کنیم.

وی در پایان از کسانی که در برگزاری این همایش تلاش کردند و از همه حضار و ریاست دانشگاه و نماینده ولی فقیه در سپاه تشکر کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.