بازیگر نقش امام خمینی(ره) در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» گفت: نقش امام(ره) خیلی خاص بود و برای ایفای آن با برخی بستگان امام(ره) از جمله مرحوم صادق طباطبایی دیدار کردم و مشورت گرفتم.

به گزارش جماران، شکرخدا گودرزی در مورد اینکه چطور چنین نقشی را با ابعاد مختلف تاریخی، سیاسی، فرهنگی و ... پذیرفته، افزود: معتقدم بازیگر کسی است که نقش های متفاوت ایفا کند، بعد از بازی در نقش «اصغر پلنگ دره ای» در «شب دهم» پیشنهادهای مشابهی به من شد، اما نپذیرفتم.
وی ادامه داد: گاهی حتی یک سال بیکار ماندم، اما نقش های پیشنهادی را در تئاتر، سینما یا تلویزیون قبول نکردم زیرا یا نقش جای کار نداشت یا من نمی خواستم کار کنم.
بازیگر نمایش «ساقی» افزود: نقش امام خمینی(ره) خیلی خاص بود و با بازی های من در تئاتر و تلویزیون و سینما قابل قیاس نبود. ممکن است بعضی از بازیگران در مواجهه با چنین پیشنهادی احتیاط کنند ما از نظر من در عمر بازیگری فرد یکبار پیش می آید نقش شخصیتی را بازی کند که همه دنیا او را می شناسند. 
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که نقش امام خمینی (ره) در تصویر نشان داده می شود، افزود: فیلم «فرزند صبح» درباره زندگی امام(ره) است اما این فیلم فقط یکبار و در جشنواره فجر همان سال اکران شد و بعد به دلایلی که نمی دانم هرگز نمایش داده نشد.
گودرزی در مورد صدای نقش امام خمینی(ره) توضیح داد: از همان ابتدا برای نزدیک تر شدن نقش، محمدرضا ورزی کارگردان «معمای شاه» معتقد بود با دوبله صدا را در این نقش نزدیک می کنیم. سعی کردم به حال و هوا و لحن ها نزدیک شوم و نقطه عطف های صدا را در بیاورم. ولی چون انتظار 100 درصدی داشتند و این نقش در همه زوایا و جزییات باید به شکل خاصی اجرا می شد، از صدای بیژن علی محمدی به عنوان دوبلور استفاده کردند.
بازیگر سریال «حلقه سبز» افزود: بعد از دوبله، اولین سکانس را دیدم و تطبیق خوبی بین صدا، حرکت و بازی ها انجام شده بود و موافق ادامه کار بودم.
وی اضافه کرد: در این نوع نقش ها نه تنها کارگردان و رضایت او باید مد نظر باشد بلکه رضایت و باورپذیری مخاطب هم مهم است. مخاطب شخصیت را جور دیگری غیر از آنچه بوده نمی پذیرد و ایفای این نقش ها مثل گذشتن از آتش است که یا باید سالم از آن بیرون بیایی یا بطور کل بیرون نیایی. در این نقش ها بازیگر باید طوری کار کند که از باور مخاطب بگذرد.
این مدرس تئاتر در مورد زمان ساخت سریال و مدت فیلمبرداری آن گفت: کل سریال در پنج سال فیلمبرداری و دو سال بعد از شروع فیلمبرداری سکانس های من گرفته می شد که در این مدت فرصت داشتم مطالعه بکنم.
گودرزی افزود: در این مدت مطالعات میدانی، مانند دیدن فیلم سخنرانی ها و فیلم های آرشیوی، همچنین مطالعات کتابخانه ای و خواندن آثار مختلف به رسیدن به تفکر امام(ره) و بستر تفکر انقلابی ایشان کمک کرد.
بازیگر سریال «همسایه ها» در مورد دیدار با کسانی که امام خمینی(ره) را می شناختند نیز گفت: با نزدیکان ایشان مانند مرحوم صادق طباطبایی و خانم دکتر فاطمه طباطبایی دیدار کردیم و مشورت گرفتم. نوه های امام(ره) یعنی فرزندان حجت الاسلام و المسلمین اشراقی نیز در حین فیلمبرداری به لوکیشن ها آمدند و با بعضی از دوستان و نزدیکان امام(ره) در قم نیز دیدار کردم.
گودرزی افزود: حدود یک سال و نیم روی دیالوگ ها کار می کردم برای اینکه لحن را متوجه شوم و بتوانم درست ادا کنم، بطوریکه وقتی فیلمبرداری شروع شد همه را حفظ بودم. در زمان فیلمبرداری دیگر به فیلم های امام خمینی(ره) نگاه نمی کردم زیرا نمی خواستم تقلید کنم تا سخنرانی از درون من متولد شود و مطالعات و تمرین ها که در وجودم رسوب کرده جواب دهد.
وی با بیان اینکه در اولین سخنرانی در قم در نقش امام خمینی(ره) حدود 400 طلبه به عنوان مستمع در صحنه حضور داشتند، گفت: وقتی شروع به سخنرانی کردم آرام آرام تغییر حالت و حس و حال درونی آنها را دیدم، تجربه غریبی از واکنش زنده آنها بود و تبادل حس مانند صحنه انجام شد.
بازیگر فیلم «جایی برای زندگی» در مورد سریال «معمای شاه» و اینکه آیا به اهدافش رسیده است یا نه افزود: اولا هیچ کار هنری صددرصد به هدف خود نمی رسد اما گاهی فضای تبلیغاتی با نوعی ایجاد جو ژورنالیستی و رسانه ای موجب تبلیغ منفی می شود.
گودرزی ادامه داد: قبل از آغاز پخش این سریال جوی درست شد زیرا می دانستند سریال به چه موضوعی می پردازد اما تاریخ معاصر کشور محل تعارض همه گروه ها است و یک روایت از تاریخ را از چند زاویه می توان شنید. 
وی تاکید کرد: در این سریال منابع و ماخذ را مشاوران پروژه تایید می کردند. در کنار هر پروژه ای مشاورینی هستند که نظر آنها لحاظ می شود و اگر این نگاه در نظر گرفته نشود شبکه می تواند اشکالاتی به سریال وارد کند.
گودرزی افزود: باید در نظر داشت این سریال اسناد و تاریخ به روایت محمدرضا ورزی است و اگر سیدضیاالدین دری یا داود میرباقری آن را می ساختند، فرق داشت.
نکته مهم این است که «معمای شاه» نباید اولین و آخرین سریال تاریخ معاصر باشد و باید فیلمسازان مختلف و مشاوران گوناگون در این زمینه فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: هر بخش از تاریخ معاصر می تواند موضوع سریال های متفاوت باشد، مثلا مقطع پهلوی اول تا شهریور 1320، مقطع شهریور 1320 تا کودتای 28 مرداد 1332 و پس از کودتا تا انقلاب می تواند موضوع یک سریال عظیم باشد.
سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی داستان زندگی پهلوی دوم از زمان بازگشت از اتریش تا بهمن 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی تا مرگ او را روایت می کند. 
در این سریال بازیگرانی از جمله جمشید مشایخی، سعید نیکپور، جعفر دهقان، حسین نورعلی، امیریل ارجمند، گوهر خیراندیش، صدرالدین شجره، محمدرضا شریفی نیا، مرحوم جعفروالی، چنگیز جلیلوند، قطب الدین طادقی، محمدعلی نجفی، امید مهدی کیا، گیتی ساعتچی، علی دهکردی، مرحوم کاظم افرندنیا، حسام نواب صفوی، داریوش کاردان و رضا فیاضی ایفای نقش می کنند. 
پخش این سریال از مرداد 1394 آغاز شد و همزمان با دهه فجر 1395 پایان می یابد.
 

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.