موضوع مهم بعدی کاهش شدید همبستگی اجتماعی در ایران است، متاسفانه ظرفیت آشفتگی سیاسی و اجتماعی در کشور بالا است و همچنین گستردگی فقر مطلق، امروز طبق آمار حدود ۳۳ درصد خانوارهای ایرانی زیر خط مطلق فقر هستند و ۱.۵ درصد زیر خط فقر شدید قرار دارند و مشکل آخری که گریبان کشور را گرفته و می رود تا به بحران بدل شود مشکلات آب و محیط زیست است.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بر شمردن چگونگی رسیدن به توسعه سیاسی، گفت: هجوم به هویت ملی و یکپارچگی کشورها در منطقه، تعارض نهادهای حکومتی، کاهش همبستگی اجتماعی، گستردگی فقر و آب و محیط زیست پنج بحران پیش روی کشور هستند.

به گزارش جماران، علیرضا علوی‌تبار صبح امروز(جمعه) در بیستمین سالگرد تاسیس و یازدهمین کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در اصفهان، اظهار کرد: توسعه، موضوع اصلی کشور ایران است و ما باید با توجه ویژه به مسئله توسعه بپردازیم. در مفهوم عام توسعه عبارت است از فرآیندی که طی آن ظرفیت ها و پویایی نظام اجتماعی افزایش می یابد به طوری که این نظام بتواند شرایط اجتماعی خود را پیدا کند.
وی افزود: زندگی اجتماعی به چهار وجه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم می شود که ۴ شکل توسعه می توانیم برای آن برگزینیم و در مورد هر یک از این موارد می توانیم ظرفیت نظام را توضیح و تشریح کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه توسعه سیاسی عمدتا مترادف با گذر به مردم سالاری تعریف می شود، ادامه داد: دموکراسی صفر و یکی نیست، دموکراسی فرآیندی است که شروع دارد ولی پایان ندارد، در واقع به این مفهوم که دائم می شود یک کشور را دموکراتیک تر از قبل کرد.
علوی تبار برای پاسخ به این سوال که چگونه به سمت توسعه سیاسی برویم گفت: یک دیدگاه عام برای توسعه سیاسی در تمام جهان وجود دارد که می گوید توسعه سیاسی در تمام جهان از یک قاعده مشترک تشکیل شده و یک تعریف عمومی دارد و یک راه عمومی هم برای رسیدن به آن هست که این دیدگاه دو شاخصه مهم دارد یک میزان مشارکت و دوم گستردگی رقابت مسالمت آمیز جریان های سیاسی.
وی ادامه داد: سپس در دنیا برای ارائه این شاخص ها یک راهبرد وجود دارد،‌با این روش که ابتدا مشارکت و سپس رقابت را مشخص کردند و این راه به عنوان راه انقلاب فرانسه مطرح شد، اما راه دیگر این بود که ابتدا تثبیت قواعد رقابت مطرح و بعد از آن گسترش مشارکت آغاز می شد. این راه دوم نیز به راه انگلیسی توسعه سیاسی معروف است، در این میان یک راه میانه ای هم وجود دارد که همه مایلند آن مسیر را طی کنند و کسانی که به معنای عام توسعه سیاسی اعتقاد دارند سعی دارند که این راهبردها را پیشه کنند.
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: دیدگاه دیگر برای توسعه سیاسی مطرح است که با غلبه بر بحران های سیاسی توسعه آغاز می شود، در واقع ابتدا یک دغدغه در جامعه ای تشکیل، بعد از آن مسئله مطرح و مشکل به وجود می آید  تا بحران فاجعه نیز در ادامه پیش می رود، اما توسعه زمانی رخ می دهد که ما دغدغه هایمان به مسئله تبدیل و هنگامی که مسئله خواست به مشکل بدل شود بتوانیم برای آن راهکار ایجاد کنیم این پروسه ایجاد راهکار، موجب توسعه سیاسی می شود.
علوی تبار تصریح کرد: زمانی که انقلابی رخ می دهد آنها ناچار به حرکت در روش فرانسوی توسعه سیاسی می شوند و مجبورند مشارکت و رقابت مسالمت آمیز را تجربه کنند به همین منظور همواره در ابتدای انقلاب ها مشارکت بالا است، اما گروه ها دائما در حال مجادله با یکدیگر هستند و رقابت آنها کم کم و طی سالیان مسالمت آمیز می شود.
وی از  زاویه ای دیگر به مسئله توسعه نگاه کرد و گفت: دولت قبل مشکلاتی را ایجاد کرد که در سه زمینه به بحران تبدیل شد، ابتدا سیاست خارجی را طوری پیش برد که کشور در آستانه جنگ قرار گرفت، مشکل دوم ایجاد شده در عرصه اقتصادی بود و تزریق بی رویه ارز و ایجاد رکود عمیق و مشکل سوم هم اینکه دولت دهم نظام اداری کشور را شخم زد. هرچند پس از انقلاب نظام اداره کشور ما ارادت سالار بوده است.
این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: دولت فعلی اما با برجام مشکل جنگ را از سر کشور دور کرد، در بحث اقتصادی مشکل را نتوانسته حل کند، اما انضباط مالی را به کشور بازگردانده است. این در حالی است که در خصوص مسئله شخم زدگی اداری همچنان کار باقی مانده است و باید این مسئله به شکلی ریشه ای حل شود.
علوی تبار به ۵ مشکل اساسی دیگر که در آستانه بحران هستند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هویت ملی کشورهای منطقه و یکپارچگی آنها مورد هجوم قرار گرفته است و این خطر اول منطقه است، در بعد داخلی پس از انقلاب دورانی را سراغ نداریم که روسای دو قوه اینگونه در تریبون ها یکدیگر را مورد خطاب قرار دهند.
این فعال سیاسی گفت: موضوع مهم بعدی کاهش شدید همبستگی اجتماعی در ایران است، متاسفانه ظرفیت آشفتگی سیاسی و اجتماعی در کشور بالا است و همچنین گستردگی فقر مطلق، امروز طبق آمار حدود ۳۳ درصد خانوارهای ایرانی زیر خط مطلق فقر هستند و ۱.۵ درصد زیر خط فقر شدید قرار دارند و مشکل آخری که گریبان کشور را گرفته و می رود تا به بحران بدل شود مشکلات آب و محیط زیست است.

وی تاکید کرد: همه این مسائل نیازمند یک راه حل است، ما نیازمند بهبود خواهی، جنبش های اجتماعی و همبستگی هستیم. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.