در حالی که در چند روز گذشته فضای جهانی به شدت تحت تاثیر فرمان جنجالی دونالد ترامپ قرار گرفته بود. حالا آمریکا در این فضا با ادبیاتی تند به ایران هشدار داده است. 

به گزارش جماران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید به ایران برای آزمایش موشکی اخیر "اخطار رسمی" داده شده است. ترامپ در توییتر خود نوشت: "به ایران برای شلیک یک موشک بالستیک به طور رسمی اخطار داده شده است. باید برای توافق افتضاحی که آمریکا با آنها کرد ممنون می‌بودند."

ترامپ مدعی شد: " ایران نفس‌های آخرش را می‌کشید و در آستانه فروپاشی بود، تا اینکه آمریکا به میان آمد و با توافق هسته‌ای به این کشور زندگی دوباره‌ای به آنها بخشید: ۱۵۰ میلیارد دلار"

همچنین دیروز مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، از آزمایش اخیر موشکی ایران بشدت انتقاد کرد و افزود "ما امروز رسما به ایران هشدار می‌دهیم." 

او در راستای حمله به ایران از عربستان نیز حمایت کرد و گفت: «اقدامات اخیر ایران، از جمله آزمایش تحریک‌آمیز موشک بالیستیک و حمله به یک ناو عربستان سعودی که توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران انجام شد بار دیگر آنچه که برای جامعه بین‌المللی در تمام مدت رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه انجام شد را آشکار کرد.»

فلین تاکید کرد که "آزمایش موشکی اخیر نیز بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از ایران می‌خواهد هیچ اقدامی با موشک‌های طراحی‌شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله آزمایش‌هایی که از این فناوری‌های موشک بالیستیک استفاده می‌کنند، انجام ندهد."

او گفت "دولت (باراک) اوباما به این تحرکات بدخواهانه ایران پاسخ مناسبی نداده است. دولت (دونالد) ترامپ چنین تحرکاتی از سوی ایران که امنیت، رفاه و ثبات در خاورمیانه و فراتر از آن را تهدید می‌کند، و جان اتباع آمریکایی را با خطر روبرو کرده، محکوم می‌کند."

او گفت: «ترامپ بشدت از قراردادهای مختلفی که بین ایران و دولت (باراک) اوباما و همچنین سازمان ملل متحد به امضا رسیده است انتقاد می‌کند و آنها را "ضعیف و بی‌ثمر" می‌داند.»

فلین با تاکید براینکه ایالات متحده از این پس اقدامات و رفتار ایران را به دقت زیر نظر خواهد داشت، گفت: "بجای آنکه ایران به خاطر از این قراردادها از آمریکا سپاس‌گذار باشد، گستاخ شده است و ما از امروز رسما به ایران هشدار می‌دهم."

واکنش ایران
آمریکا در حالی به شدن به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داده و آن را مخالف برجام می داند که ایران پس از سه روز از انتشار خبر این آزمایش موشکی  آن را تائید کرد. سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع دیروز ضمن تایید خبر آزمایش موشکی ایران در روز یکشنبه گفت که این آزمایش منافاتی با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. 

پاراگراف سوم از ضمیمه "ب" قطعنامه شماره ٢٢٣١ از ایران می‌خواهد به مدت هشت سال از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شامل فناوری سکوهای پرتاب آنها طراحی شده باشد اجتناب کند.

وزیر دفاع در حاشیه جلسه دولت به خبرنگاران گفت: "این آزمایش در ادامه برنامه‌های جاری ما بوده و قبلا نیز اعلام کرده‌ایم که برنامه‌هایی که در حوزه تولیدات اقلام دفاعی در راستای اهداف و منافع ملی برنامه‌ریزی کرده‌ایم را اجرا می‌کنیم و هیچ اراده‌ای نمی تواند تصمیم ما را تحت تاثیر قرار دهد." 

برخی گزارش های غربی از موفقیت آمیز نبودن تست موشکی ایران حکایت می کند. گفته می شود این آزمایش موشکی در منطقه ای در سمنان صورت گرفته است و موشک میان برد ایرانی در هوا منفجر شده است. 

اما امروز رسانه ها به نقل از وزیر دفاع از موفقیت آمیز بودن این آزمایش موشکی خبر دادند. 

همچنین روز گذشته 220 نماینده مجلس با انتشار بیانیه ای از فعالیت موشکی ایران دفاع کردند. در این بیانیه آمده است: «تنها راه بازدارندگی در برابر تهاجم دشمن توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است. زمزمه‌های مخالفت برخی از کشورها نسبت به این توانمندی از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش‌های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2231 ندارد.»

علی شمخانی دبیر شواری عالی امنیت ملی هم دیروز در سخنانی بدون اشاره به ادعاهای آمریکا اظهار کرد: «برای توسعه توان دفاعی متعارف خود از هیچ کشور یا سازمان بین المللی اجازه نخواهیم گرفت وبا هرگونه دخالت خارجی در امور دفاعی از جمله توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به شدت مقابله خواهیم کرد.»

واکنش های جهانی
پیش از اعلام رسمی آزمایش موشکی ایران شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا جلسه اضطراری در این باره تشکیل داد و به بررسی موضوع پرداخت.

 نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل عصر سه شنبه گفت که به اعتقاد آمریکا این آزمایش ناقض توافق اتمی، برجام، است. او گفت: «من به مردم جهان می گویم که باید نگران این آزمایش باشند. ایالات متحده ساده لوح نیست. ما به تماشا نمی ایستیم.... و شاهد خواهد بود که به نوبه خود وارد عمل خواهیم شد.»

فرانسه نیز از آزمایش موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و این اقدام را بر "خلاف روح" قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست. اتحادیه اروپا به ایران هشدار داد که با "آزمایش موشکی"دست به تعمیق بی‌اعتمادی نزند.

اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به شدت به آزمایش موشکی ایران انتقاد کرد و گفت در دیدار آتی اش با  ترامپ موضوع تشدید تحریم ها علیه ایران را مطرح خواهد کرد. 

از طرف دیگر روسیه از ایران حمایت کرد. سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد آزمایش موشک بالستیک میان برد نقض قظعنامه شورای امنیت نیست. 

واکنش رسانه ها در ایران
در ایران رسانه ها واکنش های متفاوتی به  جنجال تازه بر سر برنامه موشکی ایران داشته اند. روزنامه اصولگرای رسالت در گزارشی نوشت: "شانتاژ دولت جدید آمریکا بر سر توان موشکی ایران رسما آغاز شده است. این در حالی است که این اقدام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز صورت گرفت. ایالات متحده آمریکا از یک سو سعی دارد با این شانتاژ، اخبار مربوط به برگزاری مانور نظامی خود و متحدانش در خلیج فارس را به حاشیه ببرد و از سوی دیگر، درصدد محدود کردن توان موشکی جمهوری اسلامی ایران برآید. از این رو دولت ترامپ دو هدف عمده فوق را در مواجهه با برنامه موشکی ایران دنبال می‌کند."

ایالات متحده و نیروی دریایی سه کشور متحد آمریکا یک رزمایش سه روزه را در آبهای آزاد در خلیج فارس برگزار می کنند که هدف آن «تقویت همکاری برای تضمین جریان آزاد تجارت و آزادی ناوبری» عنوان شده است. 

در بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا آمده، این رزمایش مشترک موسوم به «سه‌گانه متحد»، یک رزمایش چندجانبه با مشارکت نیروی دریایی سلطنتی انگلیس، نیروی دریایی استرالیا، نیروی دریایی فرانسه و نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است. 

امیرحسین یزدان پناه در سرمقاله روزنامه خراسان با اشاره به عدم نتیجه گیری آمریکا در جلسه شورای امنیت علیه برنامه موشکی ایران نوشت: «با این حال عدم نتیجه‌گیری غربی‌ها در شورای امنیت نباید این تصور را ایجاد کند که فشارها بر سازمان دفاعی ایران پایان می‌یابد. بلکه این شکست‌های دیپلماتیک ممکن است آن‌ها را در فضاسازی روانی و فشارهای سیاسی جری‌تر کند. لذا باید اجازه نداد که غربی‌ها از محل تکرار اتهام‌ها به برنامه موشکی در آن خللی وارد کنند.»

اما روز چهارشنبه که هنوز آزمایش موشکی ایران رسما تائید نشده بود برخی روزنامه ها به این ماجرا پرداخته بودند. روزنامه کیهان به جای حمله به دولت ترامپ و فضا سازی آمریکا موضع فرانسه در این باره را مورد انتقاد قرار داد.

از سوی دیگر صلاح‌الدین هرسنی در سرمقاله جهان صنعت به صورت تلویحی از آزمایش موشکی ایران انتقاد کرد و نوشت: «ایران روز یکشنبه موشک بالستیک کوتاه‌برد خرمشهر را در نزدیکی سمنان آزمایش کرد و افزوده: اگرچه اقدام ایران براساس ضروریات راهبردی و همچنین نظم پرآشوب و آنارشیک ساختار بین‌الملل اقدامی به صواب است اما برای کشوری که هنوز از مشکلات برجام فارغ نشده و در مرحله راستی‌آزمایی است، مسلما بدون پیامد و واکنش متقابل نیست. به همین دلیل بود که در پی اقدام ایران شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه نشست اضطراری در محل این شورا در نیویورک تشکیل داد.»

مجادله بر سر آزمایش موشکی 
در کنار انتقادات نرمی  که در لابه لای صفحات روزنامه و ها و رسانه درباره برنامه موشکی ایران می توان دید، علی مطهری شاید تنها مقام رسمی و حکومتی باشد که به شکل علنی از این برنامه در مقطع کنونی انتقاد کرده است. 

مطهری در مصاحبه‌ای "تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک پرانی" را یکی از مصادیق تندروی دانسته بود و از تلاش ها برای اجرا نشدن برجام انتقاد کرده بود. مطهری این آزمایش های موشکی را "کم عقلی" توصیف کرده بود.

علی مطهری پس از آن در توضیح این انتقاد خود گفت: «اگر در حال عبور از گردنه سخت ماه‌های اول اجرای برجام هستیم این قدرت نمایی را با آن جمله منقوش روی موشک به بعد موکول کنیم، همچنان که در سال‌های گذشته بهتر بود مسئله هولوکاست-که معتقدیم با هدف اشغال فلسطین بزرگنمایی شده- به شکل دیگری و در جای خود مطرح می‌شد.»

در واقع مطهری به زمان آزمایش های موشکی انتقاد کرد. این اظهار نظر نایب رییس مجلس با واکنش هایی تندی روبه رو شد. 

سردار سنایی راد معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه تقویم رزمایش‌های موشکی هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد، گفت: «نداشتن دانش و عمق کافی درباره مسائل امنیتی و سیاسی گاهی سبب می‌شود برخی افراد در میدان دشمن بازی کنند.»

حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی سپاه نیز به شدت از مواضع مطهری انتقاد کرد و او را به "کم هوشی" و "عدم درایت کافی" متهم نمود. او گفت: «مطهری با قرار گرفتن پشت نام و آوازه رفیع استاد شهید مرتضی مطهری و با استفاده از این رانت‌ به موقعیت و منصب رسیده و برای تمایلات شهرت‌طلبانه خود اظهاراتی به زبان جاری می‌کند که با مولفه‌های امنیت یک ملت در تعارض است.»

او همچنین به کنایه اظهار کرد: «آقای علی‌ مطهری که سخن از موقع‌شناسی می‌‌گوید آنقدر زمان‌شناس است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران حاضر به حضور در جبهه‌ها برای دفاع از دین و وطن و ناموس ایران نشد!»

همچنین روز گذشته جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت حمله تندی به نماینده تهران و نایب رییس مجلس کرد و گفت: «اخیرا یکی از همکاران همگام با بیگانگان گفت مانور موشکی ایران خلاف عقل است. هر چند عقلش ضعیف است.»

چالش تازه برنامه موشکی ایران اولین تقابل ایران و آمریکا پس از روی کارآمدن ترامپ است.  این تقابل در زمانی رخ داده است که دولت آمریکا به خاطر فرمان های ترامپ از جمله فرمان ممانعت از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا به شدت زیر فشار انتقادات است. 

امروز نیز گزارش هایی مبنی بر درگیری لفظی نخست وزیر استرالیا و دونالد ترامپ برسر توافق دولت قبلی آمریکا با دولت استرالیا برای پناه دادن به تعدادی از پناهجویان بازداشت شده توسط استرالیا منتشر شد. گفته می شود ترامپ به نخست وزیر استرالیا تاکید کرده است به توافق صورت گرفته عمل نمی کند و با ناراحتی تلفن را قطع کرده است.

منبع: فرارو

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.