ترامپ گفت: "یک مشت آدم بد آنجا دارید و به اندازه کافی هم برای متوقف کردن آنها کار نمی‌کنید. به نظرم ارتش شما از آنها ترس دارد؛ نظامی‌های ما ترسی ندارند، بنابراین ممکن است من آنها را آنجا بفرستم تا کارشان را تمام کنند."

نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به گزارش واشنگتن پست درباره تماس تلفنی تنش‌آلود با ترامپ گفت، ترجیح می‌دهد این مکالمه "خصوصی" باقی بماند. ظاهرا توافق مهاجرتی با استرالیا صدای رئیس‌جمهوری آمریکا را درآورده است.

به گزارش جماران، رسانه‌های خبری از اختلاف نظر و جدال لفظی بین رئیس جمهوری آمریکا با رهبران استرالیا و مکزیک خبر داده‌اند اما منابع رسمی این کشورها این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست شرحی از مکالمه تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا را منتشر کرده که به نوشته این روزنامه، با ناخرسندی دو طرف پایان یافت.

 

به گزارش واشنگتن پست، این مکالمه روز شنبه گذشته صورت گرفت و از موضوعاتی که در آن مطرح شد، توافق دولت قبلی آمریکا با قبول بیش از ١٥٠٠ تن از پناهجویانی بود که استرالیا به اردوگاه‌های پناهندگان در خارج از خاک آن کشور اعزام کرده است.

 

براساس این گزارش، ترامپ این توافق را مغایر سیاست مهاجرتی خود توصیف کرد اما نخست وزیر استرالیا تاکید کرد که دولت آمریکا باید به تعهداتی که در این مورد برعهده گرفته است، عمل کند.

 

روزنامه واشنگتن پست نوشت که ترامپ با عصبانیت مکالمه را قطع کرد و گوشی تلفن را گذاشت. دونالد ترامپ در آن روز با رهبران و مقامات چند کشور دیگر گفتگو کرده بود و به نوشته این روزنامه، پس از مکالمه با نخست وزیر استرالیا گفت: "این بدترین مکالمه امروز بود."

 قرار بود این مکالمه یک ساعت باشد اما در دقیقه ۲۵ پایان یافت که نشان از عصبانیت ترامپ داشت.

گزارشی که منابع رسمی آمریکا و استرالیا در مورد این مکالمه منتشر کرده بودند با شرحی که روزنامه واشنگتن پست داد، تفاوت داشت. روز دوشنبه، ترنبول گفت که رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرد که ١٦٠٠ تن از مهاجران مستقر در اردوگاه‌های پناهندگان نائورو و پاپوآ گینه نو را بپذیرد و منابع رسمی آمریکا نیز صرفا از تبادل نظر دو طرف در زمینه‌های مختلف خبر دادند.

 

با این حال نخست وزیر استرالیا امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری از تایید تنش در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ خودداری کرد. ترنبول در پاسخ به سوالی در مورد گزارش واشنگتن پست گفت: "علاقمندی شما به این موضوع را خوب درک می‌کنم اما بهتر است که این قبیل چیزها - این نوع مکالمات به شکلی صریح، بی‌پرده و خصوصی انجام گیرد." وی افزود که "به شما اطمینان می‌دهم که روابط ما و آمریکا مثل همیشه محکم است."

 

در پی انتشار گزارش روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ در مطلبی در توئیتر خود نوشت: "باورتان می‌شود؟ دولت اوباما موافقت کرد که هزاران مهاجر غیرقانونی را از استرالیا بپذیرد. این توافق ابلهانه را مطالعه خواهم کرد."

 

استرالیا از جمله متحدان نزدیک آمریکا بوده و در جریان جنگ عراق، افغانستان و مقابله با داعش در ائتلاف‌های به رهبری ایالات متحده شرکت موثر داشته است. همچنین، بین نهادهای اطلاعاتی استرالیا و آمریکا همکاری نزدیک و تبادل اطلاعات از جمله در مورد مقابله با تهدیدات تروریستی وجود دارد.

 

اختلاف نظر با نخست وزیر استرالیا تنها مورد گزارش رسانه‌ای از جدال تلفنی ترامپ نبوده است و رسانه‌های خبری از درگیری لفظی مشابهی در تماس تلفنی وی با رئیس جمهوری مکزیک خبر داده‌ بودند. بر اساس این گزارش‌ها، دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با انریکه پنا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک، از کوتاهی آن کشور در زمینه مقابله با "آدم‌های بد در آنجا" انتقاد کرد و اظهار داشت که دولت مکزیک از برخورد با این افراد واهمه دارد.

 

ترامپ گفت: "یک مشت آدم بد آنجا دارید و به اندازه کافی هم برای متوقف کردن آنها کار نمی‌کنید. به نظرم ارتش شما از آنها ترس دارد؛ نظامی‌های ما ترسی ندارند، بنابراین ممکن است من آنها را آنجا بفرستم تا کارشان را تمام کنند."

 

مشخص نیست که منظور ترامپ از "آدم‌های بد" کیست اما برخی رسانه‌های خبری مکزیک گفته‌اند که احتمال دارد منظور او رهبران باندهای قاچاق مواد مخدر و جنایت سازمان‌یافته باشد.

 

مقامات رسمی دو دولت نسبت به انتشار گزارش مربوط به این گفتگو واکنش نشان داده‌اند. پیشتر، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری مکزیک گفته بود که "این گزارش که رئیس جمهوری ایالات متحده تهدید کرده نیروی نظامی به مکزیک اعزام کند کاملا نادرست است."

 

وی افزود که ایالات متحده همواره برای استقلال و حق حاکمیت مکزیک احترام قائل بوده است.

 

وزارت خارجه آن کشور نیز گفته بود که "اظهارات منفی به نحوی که گزارش شده در جریان مکالمه تلفنی مطرح نشد و برعکس، این مکالمه بسیار سازنده بود."

 

پیشتر، دفتر رئیس جمهوری آمریکا از اظهارنظر در مورد این گزارش خودداری کرده بود اما روز پنجشنبه یک منبع کاخ سفید گفت که گزارش مربوط به مکالمه رهبران دو کشور "دقیق نیست."

 

از جمله وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ جلوگیری جدی از ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک و ساختن یک دیوار مرزی موثر برای این منظور بود. وی گفته بود که هزینه ساخت این دیوار را از مکزیک خواهد گرفت. قرار بود رئیس جمهوری مکزیک در ماه گذشته میلادی به آمریکا سفر کند اما پس از اینکه قاطعانه گفت که کشورش هرگز هزینه ساخت دیوار مرزی را برعهده نخواهد گرفت، این دیدار لغو شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.