آلن دانکن ،معاون وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد، گولنیست‌ها مسئول کودتای ناکام ژوئیه گذشته در ترکیه هستند.

به گزارش جماران ، به نقل از خبرگزاری آنادولو، آلن دانکن، معاون وزیر امور خارجه انگلیس با ارائه مدارکی به کمیته روابط خارجی پارلمان کشورش گفت، گولنیست‌ها یا سازمان فتح‌الله گولن موسوم به "فتو" نقشی برجسته در کودتای ناکام داشت؛ کودتایی که به مرگ دست‌کم ۲۴۸ تن انجامید.

او در پاسخ به اینکه آیا فتو عامل کودتای ناکام بوده است، گفت: در موضوع مشارکت چشمگیر باید گفت بله. ماهیت این سازمان به صورت کلی نامشخص است چراکه بخش اعظم آن مخفی است و به صورت زیر زمینی فعالیت دارد. حقیقت این است که یک سازمان گسترده وجود دارد که برای سرنگونی کل ساختار دموکراتیک تلاش می‌کند.

ترکیه معتقد است که سازمان فتو کودتای مذکور را طراحی کرده و خواستار استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا و رهبر فتو از ایالات متحده شده است.

دانکن، جزو اولین مقام‌های خارجی بود که پس از کودتای ترکیه به این کشور سفر کرد و گفت که دولت انگلیس تلاش کرد تا متوجه شود که در ۱۵ ژوئیه و پس از آن چه اتفاقی رخ داد.

او به قانونگذاران گفت: ما تلاش کردیم تا به درستی متوجه بشویم که تلاش برای کودتا در ترکیه دقیقا چه بود و اکنون می‌گویم که آن یک واقعه سیاسی سوزاننده و متزلزل کننده بود.

دانکن همچنین به تهدیدات پیش روی ترکیه خصوصا از جانب گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و داعش اشاره کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته به آنکارا رفت و دانکن می‌گوید کشورش خواستار ایجاد یک روابط استراتژیک عمیق با ترکیه است. این کمیته اخیرا به ترکیه سفر کرده و قرار است گزارشی را در فصل بهار منتشر کند.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.