به گزارش جماران،  محسن غرویان در روزنامه آرمان نوشت:

در راستای نقش مؤثر مرحوم آیت‌ا... هاشمی در انقلاب اسلامی لازم است به چند نکته اشاره شود. در ابتدا، انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بود وانقلاب سیاسی، اجتماعی و یا نظامی و اقتصادی مطرح نبود.

آیت‌ا... هاشمی نیز یک شخصیت علمی وعالم دینی و در حقیقت از اجزا و مؤلفه‌های اصلی این انقلاب بود. ایشان به‌عنوان یک عالم دینی و یک اسلام‌شناس نگرش انقلابی و ویژه‌ای داشت که درماهیت انقلاب اسلامی مؤثر بود. آیت‌ا... هاشمی را همه به‌عنوان یک عالم دینی می‌شناسند. ایشان در کسوت روحانیت نقش بزرگی در انقلاب ایفا کردند. گرچه بعدها آیت‌ا... هاشمی به‌عنوان یک شخصیت سیاسی و همچنین سردار سازندگی و نماینده امام و رهبری و فرمانده کل قوا مطرح بود، اما همه این‌ موارد زیرمجموعه شخصیت فرهنگی آیت‌ا... هاشمی است وآثار و نوشته‌های وی مانند کتاب امیرکبیر و یا سرگذشت فلسطین همه نشان‌دهنده یک شخصیت تئوری پرداز از آیت‌ا... هاشمی است. از سوی دیگر ایشان محصول حوزه بودند.

مقام معظم رهبری فرمودند: حوزه بایدانقلابی باشد و انقلابی بودن درحوزه محفوظ باشد. اکنون درحوزه همایش‌هایی در مورد عناصر و مؤلفه‌های حوزه انقلابی برگزار می‌شود که اگر ویژگی‌های آیت‌ا...هاشمی شمرده شود همان ویژگی‌های حوزه و عالم‌انقلابی به دست می‌آید. از جهتی دیگر رابطه نزدیک آیت‌ا... هاشمی از یک‌ طرف با مرجعیت و از طرف دیگر با مردم بود که آیت‌ا...هاشمی را به یار امام و امت بدل کرده بود. پیوند میان روحانیت و مردم و مرجعیت و مردم و مردم‌داری در شخصیت آیت‌ا... هاشمی به‌وضوح دیده می‌شد. نظر آیت‌ا... هاشمی براین بود که روحانیت هیچ زمانی نباید خود را از مردم جدا کند و مرجعیت نباید با مردم فاصله پیداکند و این درس بزرگی بود که ایشان به مردم دادند. 

آیت‌ا... هاشمی در طول زندگی و در بین شخصیت‌های هم‌تراز خود رکورد شرکت در انتخابات و در معرض رای مردم قرار دادن خود را دارد. هیچ‌کسی مانند ایشان در انتخابات مردمی شرکت نکرده است. نظر ایشان بر این بود که باید مشاهده شود که نظر مردم چیست و بخشی از مشروعیت نظام با رأی مردم است. پیوند آیت‌ا... هاشمی با مردم بسیار عمیق و محبت‌آمیز بود. دیدگاه آیت‌ا...هاشمی این بود که اعتدال، عدالت و میانه‌روی هم از آیات قرآن و هم از روایات استخراج می‌شود.

شعار ملت نیز در انقلاب نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود. این مفهوم در آن زمان در بین دو بلوک شرق و غرب نوعی اعتدالگرایی به‌شمار می‌آمد. آیت‌ا...هاشمی معتقد بود از اسلام انقلابی باید اخلاق، متانت، انسانیت، محبت، عاطفه و مهرو انسان‌دوستی بیرون آید، نه این که انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی موجب طرد و تفرقه شود و کدورت و خشونت ایجاد کند. دیدگاه آیت‌ا... هاشمی در عین حالی که علیه ظلم و ستم بود، اسلام انسانی، معتدل همراه با محبت و عاطفه را در نظر داشتند.

 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.