به گزارش جماران، متن گفت‌وگوی اعتماد با مسعود پزشکیان را در ادامه می‌خوانید:

یکی از نگرانی‌های جدی با درگذشت آیت‌الله هاشمی بحث جانشینی سیاسی ایشان در جریان‌های اعتدالی و اصلاحی است. فکر می‌کنید این خلأ را چطور می‌شود پر کرد؟

هیچ کس نمی‌تواند جای ایشان را پر کند. به نظر من فقط آقای رفسنجانی، آقای رفسنجانی بود. ما کسی را با تجربه‌های مشابه تجربه‌هایی که ایشان داشت، نداریم. افرادی مثل ما مشابهین زیادی برای‌شان وجود دارد ولی افرادی که قبل از انقلاب و در همه این عرصه‌ها حاضر بوده‌اند خیلی کم داریم. بیشتر آنها یا شهید شده‌اند یا فوت کرده‌اند یا از دسترس خارج شده‌اند و نمی‌توانیم به راحتی بگوییم این فرد رفت و حالا می‌توانیم فرد مشابهی بیاوریم. پیدا کردن مشابه ایشان غیرممکن است.

فکر می‌کنید با نبود ایشان صدمه جدی به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان وارد شود؟

نه. چون وجود و راه او ادامه دارد و قائم به ذات نیست. برخی افراد در بودن‌شان به نوعی تاثیر دارند و در نبودن‌شان به نوعی دیگر. در واقع این جامعه است که می‌تواند این فرد را تبدیل به امت کند. و یک جریان عمومی بسازد.

چندماه بیشتر به انتخابات نمانده. شما بهتر می‌دانید که تا الان روندها به گونه‌ای طی شده که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از شرایط برابری در انتخابات برخوردار نبوده‌اند. فکر نمی‌کنید درگذشت آیت‌الله این شرایط را بغرنج‌تر خواهد کرد و این جریان به ضرر اصلاح‌طلبان تمام شود؟

نه. در واقع این اقدامات در نهایت به ضرر مملکت تمام می‌شود. باخت و برد اصلی از آن جریان‌ها نیست. این مملکت ما است که در اثر این نحوه برخوردها بازنده می‌شود. چرا که جریان‌های خاص اگر به فکر مردم باشند، خواهند دید که در اثر برخوردهای آنها این مردم هستند که از حضور یا وجود عده‌ای انسان توانمند و خدوم و خلاق محروم می‌شوند. باید سعی کنیم جامعه را هوشیار کنیم. اگر جامعه بیدار شود به آن جریان اجازه چنین تاخت و ‌تازی‌هایی را نمی‌دهد.

الان مخالفین رییس‌جمهور زمزمه رد صلاحیت ایشان را مطرح می‌کنند یا اتهاماتی به برادر ایشان وارد می‌کنند. فکر نمی‌کنید نبود آیت‌الله هاشمی دفع این حملات را سخت‌تر خواهد کرد؟

به نظر من طرح این موضوع اساسا بد است و اتفاقا آنها می‌خواهند با طرح کردن این موضوع به موضوع رد صلاحیت مشروعیت ببخشند. ولی سوال من این است که چرا باید رییس‌جمهور را رد صلاحیت بکنند؟ چرا در این مملکت هر کسی که رییس‌جمهور شد فردای ریاست‌جمهوری‌اش باید بگویند او تایید نمی‌شود. چطور در این مملکت هر کس که می‌آید و رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر یا رییس مجلس می‌شود درست بعد از آن فاسد می‌شود؟! فتنه‌گر است؟ خائن است؟ جاسوس است؟ چرا قبلا نبوده و بعد از اینکه آمد و مسوولیتی را بر عهده گرفت این برچسب‌ها را به او می‌چسبانند. پس این سیستم ما مشکل دارد و ما باید سیستم را درست کنیم به جای اینکه آدم‌ها را درست کنیم. اصلا بحث اینکه رییس‌جمهور را تایید صلاحیت نمی‌کنند جای سوال دارد. چرا نباید تایید صلاحیت کنند؟!. چرا رسانه‌ها سوال نمی‌کنند چه اتفاقی افتاده است که به خاطر آن ممکن است رییس‌جمهور را تایید صلاحیت نکنند و بحث آن را هم از الان مطرح کرده‌اند. حالا ما بپذیریم یک نفر یا دو نفر بد بوده‌اند اما نمی‌شود که همه کسانی که می‌آیند این سرنوشت را داشته باشند. باید در جامعه هوشیاری به وجود بیاید که چنین جوی ایجاد نشود که آنها بگویند بله ما می‌توانیم رییس‌جمهور مستقر را رد صلاحیت کنیم.

رییس‌جمهور اگر خلاف قانون کرده در چارچوب قانون با او برخورد کنند. اگر هم در چارچوب قانون عمل کرده پس این جوسازی‌ها چه معنایی دارد.

ظاهرا اطرافیان رییس‌جمهور را بهانه قرار می‌دهند...

با اطرافیان رییس‌جمهور در چارچوب قانون برخورد کنند. چه ربطی به رییس‌جمهور دارد؟ برادر رییس‌جمهور اگر تخلف کرده در چارچوب قانون با او برخورد کنند. نه اینکه مدام عده‌ای اتهام بزنند و هیچ اتفاقی هم نیفتد. یعنی ما باید قانون را ملاک قرار دهیم و در چارچوب آن عمل کنیم، نه اینکه برای حذف آدم‌ها بهانه‌ای بتراشیم. هر کسی در این کشور رییس‌جمهور شود می‌توان بهانه پیدا کرد که او ‌گیری در کارش دارد. اگر اینطور باشد پس باید از کل نظام این سوال را بپرسیم که این روندهایی که به وجود آمده کار نظام بوده؟! معلوم است که اینطور نیست.

جانشینی ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم موضوع سوال‌برانگیز بعدی است...

رهبر انقلاب قطعا فردی که مناسب‌تر است را انتخاب می‌کنند. در گمانه زنی‌های رسانه‌ای طیف مختلفی از اسامی از آقایان ناطق‌نوری و روحانی تا آقایان حداد و احمدی‌نژاد مطرح شده است. اسم احمدی‌نژاد که بیخود مطرح می‌شود. اصلا تصور چنین چیزی هم در ذهن من نمی‌گنجد و برای همه هم بهتر است تصور چنین وضعیتی را نکنند. اما به هر حال هر که را مقام معظم رهبری انتخاب کند حتما مصلحت می‌داند. اما این چهره باید کسی باشد که حداقل شخص دوم مملکت مانند رییس‌جمهور او را بپذیرد. مثلا اگر من را آنجا بگذارند قابل قبول نیست. ممکن است مشروع باشد اگر رهبری به من حکم بدهد اما مقبول نیست. به این دلیل که من آن جایگاه را ندارم که بتوانم بر رییس‌جمهور و رییس مجلس برتری داشته باشم. گزینه‌ای که انتخاب می‌شود هم باید مشروع باشد و هم مقبول.

چنین گزینه‌ای داریم؟

سخت است. به همین دلیل رهبری هنوز جایگزین ایشان را انتخاب نکرده است. انتخاب چنین آدمی ساده نیست اگر ساده بود تا الان حکم داده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.