سردبیر روزنامه 'صوت الأمة' مصر و دبیر جنبش 'کفایت' این کشور تاکید کرد: مصر تصمیم جدی برای گسترش روابط با جنبش مقاومت اسلامی 'حماس' دارد و مسئولان مصری باید بدانند که حضور یک جنبش مقاومت در غزه، به مثابه دفاع از امنیت ملی مصر است.

به گزارش جماران ، عبدالحلیم قندیل در گفت و گوی تلفنی با روزنامه الرساله ـ چاپ غزه ـ تصریح کرد که روابط قاهره و حماس نیازمند رفتار عاقلانه تر است و باید گذرگاه رفح در مرزهای نوار غزه با مصر به صورت کامل و دائمی بازگشایی و برای تردد افراد و کالاها اختصاص داده شود.

وی افزود: گذرگاه رفح از اهمیت زیادی به ویژه برای فلسطینیان ساکن نوار غزه برخوردار است و باید به صورت دائمی فعالیت کند.
 این شخصیت مصری خاطر نشان کرد که تونل های مرزی نوار غزه اقدامی اضطراری است که ساکنان غزه به اجبار به آنها روی آورده اند و گذرگاه رفح باید به صورت کامل و دائمی باز شود.
قندیل در ادامه سخنان خود اعلام کرد که مذاکرات میان طرفین (مقامات مصر و حماس) می تواند زمینه ساز برقراری روابط راهبردی میان آنها شود و این موضوع مستلزم کنار گذاشتن اشتباهات گذشته و درک اهمیت حضور جنبش حماس به عنوان یک جنبش مقاومتی فلسطینی در نوار غزه است.
این در حالی است که اخیرا هیاتی از جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش و با حضور موسی ابو مرزوق و روحی مشتهی دو تن از اعضای دفتر سیاسی حماس به مصر سفر کرده بود و در مدت حضور خود در این کشور با مسئولان سازمان اطلاعات مصر و به ویژه 'خالد فوزی' وزیر اطلاعات این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
قندیل در بخش دیگری از سخنان خود سیاست بستن گذرگاه ها و اعمال محدودیت علیه ساکنان نوار غزه را 'تصمیمی سیاسی و فاجعه بار' توصیف نمود و گفت: این تصمیم باعث گرایش بیشتر به سمت اقدامات و رفتارهای افراطی گرایانه می شود و این سیاست به نوبه خود غیر قابل قبول است و باید متوقف شود.
وی افزود: مسئولان مصری باید تعامل عاقلانه ای در قبال نوار غزه داشته باشند و از اعمال هر گونه محدودیت علیه این منطقه خودداری کنند.
سردبیر روزنامه صوت الأمة تاکید کرد که پدیده افراطی گری نه تنها برای مصر بلکه برای تمامی طرف ها خطرناک است.
وی افزود: حماس یک جنبش آزادی خواه ملی گراست که مساله فلسطین را اولویتی برای خود می داند و درک این مساله ضروری است.
 قندیل در واکنش به برکناری 'وائل صفتی' مسئول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر نیز گفت: مصر وابسته به افراد نیست و قاهره تصمیم رسمی برای از سرگیری روابط با جنبش حماس را دارد و این مساله ارتباطی با اشخاص ندارد.
عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر اخیرا دستور صدور حکم بازنشستگی پیش از موعد صفتی و چند نفر از مسئولان دیگر سازمان اطلاعات این کشور را صادر کرده است.
قندیل در عین حال اعلام کرد که مساله فلسطین یک مساله ملی برای مصر است و موجودیت رژیم صهیونیستی خطری اساسی برای مصر به شمار می رود.
وی افزود: قاهره در آغاز تاسیس جنبش فتح نیز که بنیانگذاران آن عضو جماعت اخوان المسلمین بودند، با آنان ارتباط داشت و در نتیجه، منافع سیاسی ایجاب می کند که بر روی مشترکات ملی و قومی توافق کنیم و اختلافات موجود را کنار بگذاریم.
سردبیر روزنامه صوت الأمة همچنین تاکید کرد که خطر واقعی متوجه مصر از سوی رژیم صهیونیستی است و این مساله ای می باشد که ارتش مصر از گذشته به آن باور دارد و این رژیم را دشمن همیشگی خود می داند و تمام نبردهایی که ارتش مصر به آنها افتخار می کند، با رژیم صهیونیستی بوده است.
وی تصریح کرد: با وجود امضای توافقنامه صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی، ملت مصر هنوز هم بیش از ملت های دیگر، از این رژیم و سیاست های جانبدارانه و حمایتی آمریکا به نفع آن، نفرت دارند.
این تحلیلگر برجسته مصری اعلام کرد که مصر در آینده نقش پررنگ تری در زمینه اداره پرونده آشتی ملی فلسطین و دیگر پرونده های مرتبط با مساله فلسطین ایفا خواهد کرد.
وی افزود: دشمنی با جنبش های مقاومت در نهایت به نفع رژیم اسرائیل تمام می شود و این مساله باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.