این روزها وقتی عجله داری و می خواهی از آژانس یا تاکسی استفاده کنی همه پیشنهاد می دهند که با نصب اپلیکیشن های اسنپ یا تاپسی، از تاکسی های آن لاین استفاده کنی، چون زود و با هزینه کمتر به مقصد می رسی، اما آیا واقعا چنین است؟

به گزارش جماران، خیلی ها با وجود شک و تردیدهایی که در استفاده کردن یا استفاده نکردن از این اپلیکیشن دارند با این حال نرم افزار آن را در گوشی همراه خود نصب می کنند و شاید یک بار هم شده از آن استفاده کرده یا قصد دارند، استفاده کنند.
اگر سری به سایت این گونه نرم افزارها زده باشید، فعالیت خود را این گونه تبلیغ کرده اند،« دنبال یک راه ساده و سریع برای سفر‌های شهری هستید؟ اسنپ پل ارتباطی میان شما و رانندگان شهر تهران است. با اپلیکیشن اسنپ شما می‌توانید تمامی خودروهای اسنپ اطرافتان را به صورت زنده در نقشه ببینید و با مشخص کردن مبدا و مقصد، نزدیک‌ترین خودرو شما را به مقصد خواهد رساند. به همین سادگی!»
آری به همین سادگی، آیا واقعا به همین سادگی است؟ خیلی ها چنین نظری دارند، «سمانه.ز» که از نرم افزار اسنپ استفاده کرده و رضایت کامل از خدمات آن دارد، می گوید: هزینه پرداختی به رانندگان این نوع خدمات آژانس، در مقابل سایر آژانس ها ناچیز است و از طرفی به موقع به مقصد می رسم، رانندگان این نوع سرویس ها، از اقداماتی که منجر به افزایش دستمزدشان شود مثل استفاده از تاکسی متر و طی مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد تا هزینه بیشتری دریافت کنند، پرهیز می کنند. 
این شهروند ادامه می دهد: بارها پیش آمده که یک مسیر همیشگی را از طریق آژانس رفته ام و به عنوان مثال 30 هزار تومان بابت طی این مسیر پرداخت کرده ام اما با استفاده از نرم افزار اسنپ، همان مسیر را 13 هزار تومان پرداخت کرده ام، این نرم افزار نسبت به آژانس های دیگر بسیار به صرفه است.
وی افزود: این سرویس به مخاطبان خود گردش حساب داده، از طرفی بعد از اعلام مقصد مورد نظر، عکس، شماره تلفن راننده، شماره خودرو، رنگ خوردو که اغلب انواع خودروها را شامل می شود، را در اختیار مسافر قرار می دهد.
وی می گوید: این سرویس خدمات پشتیبانی دارد به عنوان مثال می توانید مشکلات خود در مورد خودرو یا راننده و همچنین هزینه یا نرم افزار را در اختیار مدیریت این سرویس قرار دهید از طرفی امکان تماس با پشتیبان نیز وجود دارد. 
«زهره» کارمند یکی از شرکت های خصوصی است که از این اپلیکیشن ها استفاده می کند، می گوید: این نرم افزار ها امکان رصد خودرو در طول مسیر توسط ، شرکت، راننده، مسافر و خانواده وی را فراهم کرده است.
وی ادامه می دهد: رانندگان فعال در این نرم افزار ها حاضر به تغییر مسیر نیستند هر چند در برخی مواقع این ضرورت پیش می آید آن هم به دلیل ترافیک یا تراکم خودرو اما با این حال مسیر خود را از آن جایی که رصد می شوند، به هیچ عنوان تغییر نمی دهند. البته مسئولان مربوطه این نرم افزارها، تغییر مسیر را رصد می کنند.
این شهروند تهرانی اضافه می کند: یکی دیگر از مزایای این خدمت در کلان شهری مثل تهران این است که اگر شی یا وسیله ای را در خوردرو جا بگذارید، می توانید از طریق ارتباط با پشتیبانی این نرم افزار، شی مورد نظر خود را بازپس بگیرید. همچنین امکان این وجود دارد که پرداخت هزینه سفر خود را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.
وی می گوید: همچنین این امکان وجود دارد تا پس از پایان مسیر به رانندگان امتیاز دهیم که این امیتاز دهی سبب ادامه همکاری رانندگان با شرکت می شود.
این شهروند انتقاد می کند که رانندگان این شرکت در ساعات های پرترافیک و در روزهای برفی و بارانی، کمتر به قبول مسافر رغبت نشان می دهند اما به نظر می رسد شرکت این مشکل را در این شرایط با گران کردن قیمت سفر تا حدودی حل کرده است.
«بهزاد.ک» که در یکی از سازمان های دولتی خدمت می کند، می گوید: بعد از ظهرها برای تامین مخارج زندگی ام مسافرکشی می کنم، یک روز یک مسافر جوانی که دانشجو بود را سوار کردم، او به من پیشنهاد داد تا در نرم افزار اسنپ را نصب کنم و به جای مسافر کشی از طریق همکاری با شرکت اسنپ، مخارج زندگی ام را تامین کنم.
وی ادامه داد: این دانشجوی جوان می گفت که مخارج دانشگاهش را از این طریق تامین می کند و بسیار راضی است، در حالی که تمام وقتش را در طول روز نمی گیرد.
«مریم.ن» که حدود دو ماهی است به صورت مرتب از این نرم افزارها استفاده می کند، می گوید: از خدمات این نوع آژانس راضی هستم، به موقع به مقصد می رسم، سایر همکارانم که بیشتر آنها خانم هستند از این سرویس استفاده می کنند. 
وی ادامه می دهد: امیدوارم این نرم افزار مورد حمایت دولت و مسئولان ذی ربط قرار گیرد.
محمد.ن» یکی از رانندگانی که با نصب یکی از این اپلیکیشن ها فعالیت دارد، می گوید: از فعالیت در این نرم افزار راضی هستم چون وقت کمتری از من گرفته می شود و نسبت به آژانس ها کمیسیون کمتری به شرکت پرداخت می کنم، از طرفی نیازی به حضور فیزیکی نیست که وقتمان تلف شود.
وی ادامه می دهد: از طرفی یک نوع رقابت سالم بین رانندگان ایجاد می شود به گونه ای که اگر مسافران از شما رضایت داشته و مسافران بیشتری را به مقصد برسانید، مسافران بیشتری به شما معرفی می شود.
وی ادامه می دهد: یکی از همکارانم که در آژانس کار می کرد به تازگی فعالیت خود را در این شرکت ها آغاز کرده و راضی است، امیدوارم این نرم افزارهای به کار خود ادامه دهند چراکه ضمن رضایت مردم، سبب اشتغال زایی می شود براین اساس از مسئولان انتظار داریم تا حمایت های لازم قانونی و حقوقی را از این گونه فعالیت ها داشته باشند.
این گونه که به نظر می رسد اغلب مشتریان این نرم افزارها را زنان تشکیل می دهند و زنان هم می توانند در این نوع آژانس ها به عنوان راننده همکاری داشته باشند.
به عنوان مثال «الهام.م» که حدود هفت ماهی است با اپلیکشین اسنپ همکاری می کند، می گوید: ممکن است شهروندان در استفاده از این نرم افزار از آن جایی که کارش را تازه آغاز کرده است، نگران باشند اما این احساس کاملا متقابل است چون من به عنوان یک راننده به محض سوار شدن مسافران، کمی نگران می شوم تا مبادا مورد خفت گیری قرار گیرم.
وی با انتقاد از اینکه در سوار کردن مسافران زن و مرد هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: بهتر است به رانندگان زن این امکان را بدهند که تا حق انتخاب در جنسیت مسافران، داشته باشند هر سودجویی جنسیت نمی شناسد با این حال باید ساز و کاری جدی در این زمینه اندیشیده و سوء استفاده های احتمالی در نظر گرفته شود، از این طریق، آسیب های احتمالی ناشی از آن کاهش می یابد.
وی در پاسخ به این سووال که آیا شما برای کار در این شرکت، مدارک سوء پیشنه ارائه داده اید؟
- اصل سند و بیمه خودرو و همچنین گواهی نامه رانندگی را ارایه و در نهایت کپی آن را از ما مطالبه کرده اند، از سوی دیگر مدارک سوء پیشنه خود را ارائه داده ایم. اگر راننده ای چندین بار امتیاز کافی از مسافرانش اخذ نکند، از همراهی با این شرکت باز مانده که البته این مساله سبب رقابت سازنده در جهت ارایه خدمات کیفی می شود.
وی در عین اینکه مدعی است که 60 هزار راننده با این شرکت همکاری می کند، از سختی کار در این شرکت گله مند است، می گوید: بیش از 15 درصد از مبالغ دریافتی از مسافران را شرکت دریافت می کند ، این در حالی است که هیچ گونه خدماتی جز هزینه سفر، از این شرکت دریافت نمی کنیم در حالی که رانندگان نیاز دارند از خدمات بیمه ای و سایر خدمات جانبی مثل هزینه های بیمه خودرو، سهمیه بنزین، طرح ترافیک و استهلاک خوردو بهره مند شوند.
وی می گوید: به نظر می رسد برای این شرکت تنها رضایت مسافران در درجه اول اهمیت قرار دارد و شرایط رفاهی رانندگان چندان اهمیتی ندارد در صورتی که اگر راننده در امنیت باشد، خدمات بهتری ارایه خواهد داد به همین دلیل برخی از رانندگان از ادامه فعالیت با این شرکت انصراف می دهند.
«علیرضا.م» تاکسی دارد، می گوید: وضعیت کاری ما در کلان شهری مثل تهران با وجود اینکه همه به نوعی مسافرکش شده اند، کساد شده چرا که علاوه بر پلاک های شهرستان که مسافر کشی می کنند، خیلی ها به هوای پیدا کردن کار به تهران آمده و مسافرکش می شوند این در حالی است که برخی از کارمندان و افرادی که صاحب شغل هستند، مسافرکشی را به عنوان شغل دوم خود در نظر گرفته اند.
وی ادامه می دهد: با این شرایط با فعال شدن چنین نرم افزارهایی مثل اسنپ که با دریافت هزینه های غیر متعارف، کار و کاسبی ما را کساد کرده اند، وضعیت معیشت ما تاکسی دارها چه می شود؟ ما منبع درآمد دیگری جز مسافرکشی نداریم، هیچ کسی به فکر ما نیست، این در حالی است صنف تاکسی داران و آژانس از این بابت شاکی هستند.
وی تاکید می کند: از طرفی شنیده ام که سوء سابقه این افراد احراز نشده و استفاده از آن قابل اعتماد نیست بویژه اینکه بیشتر بانوان از این امکان استفاده می کنند و ممکن است برخی از افراد سود جو، برای رسیدن به اهداف خود از این نرم افزار در قالب راننده استفاده کنند.
«رضا.خ» یکی از آژانس داران در محدوده منطقه دو تهران است ، می گوید: از مدتی که این نرم افزار شروع به کار کرده به گونه ای همکاران ما نسبت به روزهای گذشته کم کارتر شده اند و از این بابت ناراضی هستند به گونه ای که قصد دارند در این نرم افزار شروع به کار کنند، چنانچه این وضعیت ادامه داشته باشد، شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود چرا که در شرایط عادی وضعییت معیشت رانندگان جای بحث دارد حالا با این شرایط معلوم نیست آن ها چه سرنوشتی خواهند داشت.
«سارا.د» از دیگر شهروندان تهرانی است، می گوید: به چنین امکاناتی که بدون هیچ گونه ساز و کاری فعال داشته اند، اعتمادی ندارم اما از دوستان و آشنایان شنیده ام و حتی آن ها از این امکان استفاده کرده اند، اما شخصا اعتمادی به این گونه فعالیت ها ندارم و تا زمانی که متوجه نشوم، فعالیت آن ها قانونی است، از این نرم افزار استفاده نخواهم کرد.
وی می گوید: حتی به شهروندان بویژه بانوان توصیه می کنم تا زمانی که در این مورد اطلاع رسانی درستی انجام نشده، از این امکان نرم افزاری استفاده نکنند چرا که جلوی هر اتفاق بدی را از قبل بگیریم ، بهتر است تا برایمان پیشمانی نداشته باشد.

**این اپلیکیشن ها چه می گوید؟
اسنپ یکسری اطلاعات در مورد استفاده از این نرم افزار و چگونگی ثبت اطلاعات افراد ارایه می دهد، به عنوان مهال گفته می شود که بخشی از اطلاعات ذخیره شده توسط این نرم افزار به صورت مستقیم در فرآیند ثبت نام، ارسال درخواست سفر، تماس با مرکز تماس و یا روش‌های مشابه در سیستم ثبت می شود که این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، آدرس، آدرس پست الکترونیکی و اطلاعاتی از این دست است، اطلاعاتی که در نتیجه استفاده شما از سرویس ذخیره می‌شود.
علاوه بر اطلاعاتی که به صورت مستقیم در سیستم ثبت می‌ شود، برخی از اطلاعاتی که در نتیجه استفاده از سرویس تولید می‌شود نیز در اسنپ ذخیره می‌شود. این اطلاعات شامل اطلاعات مکانی و هنگامی که از سرویس اسنپ استفاده می‌ شود است.
موقعیت مکانی مبدا و موقعیت مکانی مقصد ذخیره می‌شود و در طول سفر از طریق برنامه راننده در فاصله‌های زمانی مشخص موقعیت مکانی خودرو ثبت می‌شود.
اطلاعات دیگر ثبت شده شامل اتراکنش‌های مالی ، نحوه استفاده از سرویس، اطلاعات مربوط به دستگاه مورد استفاده و شبکه اینترنت، استفاده از اطلاعات،ارتباط اسنپ با مسافر جهت اطلاع‌رسانی است.
به گفته کاربران، این نرم افزار ها اعم از اسنپ و تاپسی دارای ویژگی هایی اعم از دسترسی ساده و سریع، به صرفه و اقتصادی، با کیفیت،پرداخت آنلاین، برآورد هزینه سفر، نمایش زنده خودروها در نقشه و دسترسی ساده و سریع است.
در حالی امروزه صحبت از اسنپ و تاپسی در بین اقشار مختلف مردم مطرح است که هنوز مشخص نیست این نرم افزار با وجود استقبالی که داشته است، صرف نظر از آسیب ها، مزایا و معایب، مجوز فعالیت دارد یا خیر؟ 
گفته می شود که در اواسط دی ماه امسال به دست اندرکاران این نرم افزارها فرصت داده شده تا هر چه سریع تر فعالیت، آن هم فعالیت قانونی و مجوزدار خود را تعریف کنند تا تکلیف مردم در این زمینه روشن شود.
امیدواریم فعالیت قانونی این گونه نرم افزارها که سازنده و پر مخاطب است هر چه سریع تر از سوی مسئولان شفاف سازی و اطلاع رسانی شود چرا که این گونه نرم افزار اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد و به اعتقاد برخی افراد نتایج خوبی هم داشته است.
 

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.