برخی افراد در گفت‌وگوهای خود خطاب به طرف مقابل می‌گویند که صحبت‌های شما علمی نیست و ملاک آنها برای علمی نبودن صحبت‌های طرف مقابل بر اساس برخی مبانی است که با انقلاب اسلامی تطابقی ندارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: تا سال 90 فکر می‌کردیم که وظیفه سپاه حفظ انقلاب است اما پس از این سال مقام معظم رهبری فرمودند که باید از انقلاب هم پاسداری محافظه‌کارانه به معنای حفاظت از اصل انقلاب و هم پاسداری غیرمحافظه‌کارانه به معنای حفاظت از حرکت رو به جلوی انقلاب داشته باشیم.

به گزارش جماران، سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در جشنواره ملی امام علی(ع) سپاه با تاکید بر لزوم تحول در علوم انسانی، گفت: همانطور که در ابتدای انقلاب شاهد تغییر مبانی علوم نظامی بودیم، در علوم انسانی نیز باید این تغییر و تحول ایجاد و بر مبنای اسلامی باز تعریف شود.

وی افزود: سپاه هیچ گاه به روش‌های اجاره‌ای دیگران در هیچ عرصه‌ای متکی نبوده است و در همه‌ی عرصه‌ها با اتکا بر روش‌های خود که مبتنی بر انقلاب اسلامی است، موفق عمل کرده است.

جعفری با تأکید بر اینکه تفکر و اندیشه‌ورزی مورد نظر اساسی سپاه و انقلاب اسلامی در مقطع حساس فعلی است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر پس از طرح موضوع تحول‌خواهی از سوی مقام معظم رهبری، معاونت دانش و پژوهش در سپاه با رویکردی جدید ایجاد شد و تبدیل به بستری برای انجام کارها و رفع نیازهای موجود شد.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری و تعریف مجدد علوم انسانی مبتنی بر انقلاب اسلامی، به تغییرات و تحولات انجام شده در حوزه علوم نظامی طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی مشاهده کردیم که مبانی کلاسیک نظامی که پیش از انقلاب در نیروهای نظامی ایران وجود داشت تنها سه ماه نخست جنگ تحمیلی دوام آورد و نخست وزیر وقت که طرفدار آن مبانی بود پس از این مدت دست‌های خود را بالا برد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اگر در ادامه جنگ این مباحث مورد استفاده قرار می‌گرفت با شکست مواجه می‌شد،‌ ادامه داد:‌ بعضاً در ادامه جنگ از این روش‌ها استفاده شد که با شکست مواجه گردید. تغییرات اساسی که در مبانی و دانش نظامی ما صورت گرفت باعث شد که پس از دی‌ماه 59 عملیات‌های نظامی با سبک دیگری انجام شود و در نهایت پس از حدود یک سال و نیم خرمشهر آزاد شد تا صدام در مقابل دانش نظامی ایران تقاضای آتش‌بس کند.

جعفری با بیان اینکه نیروهای مردمی در جنگ تحمیلی نقش اصلی و بسیار تأثیرگذاری داشتند، ‌اظهار کرد: نیروهای مردمی در سه ماه نخست جنگ نیز حضور داشتند اما تفکر و مدیریت بکارگیری از نیروهای مردمی موجب ایجاد تحولات عظیمی در سرنوشت جنگ شد.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: سپاه محور اصلی این تغییر مبانی در مباحث دانش نظامی بوده است.

وی در ادامه با انتقاد از تفکر موجود در ایام بعد از جنگ تحمیلی در کشور، اظهار کرد: پس از جنگ فراموش کردیم که دانش‌های قبلی و مبانی دیگر مانند مبانی نظامی باید دستخوش تغییراتی شود.

جعفری با تأکید بر لزوم تطبیق علوم انسانی با انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: برخی افراد در گفت‌وگوهای خود خطاب به طرف مقابل می‌گویند که صحبت‌های شما علمی نیست و ملاک آنها برای علمی نبودن صحبت‌های طرف مقابل بر اساس برخی مبانی است که با انقلاب اسلامی تطابقی ندارد.

فرمانده کل سپاه عدم تطابق علوم انسانی با معیارهای انقلاب اسلامی در مدیریت و عرصه‌های مختلف جامعه را یکی از مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه پس از انقلاب اسلامی در مسیری انحرافی حرکت کردیم و به سراغ دانش‌هایی با مبانی دیگر رفتیم. پس از انقلاب فرهنگی تحولی در علوم انسانی انجام نشد و دانشگاه‌ها با همان دانش قبلی به کار خود ادامه دادند و شاگردان را تربیت کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان ویژگی‌های سپاه پاسداران و وجوه تمایز این نهاد با نهادهای دیگر پرداخت و گفت: مردمی بودن و انقلابی بودن دو ویژگی خاص سازمان سپاه است. گرچه ممکن است همه این ادعا را داشته باشند اما این دو، ویژگی خاص سپاه پاسداران محسوب می‌شود.

سردار جعفری درک و عمل انقلابی را مبنای تشکیل سپاه دانست و گفت: دین، تقوا، درک و عمل انقلابی چهار پایه تشکیل سپاه هستند.

فرمانده کل سپاه در بیان وظایف تعریف شده سپاه پاسداران، گفت: تا سال 90 فکر می‌کردیم که وظیفه سپاه حفظ انقلاب است اما پس از این سال مقام معظم رهبری فرمودند که باید از انقلاب هم پاسداری محافظه‌کارانه به معنای حفاظت از اصل انقلاب و هم پاسداری غیرمحافظه‌کارانه به معنای حفاظت از حرکت رو به جلوی انقلاب داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم فعالیت‌ هیأت‌های اندیشه‌ورز سپاه در راستای ایجاد تحول در علوم انسانی، اظهار کرد: سپاه هیچ‌گاه به روش‌های اجاره‌ای متعلق به دیگران متکی نبوده است و در همه عرصه‌های با اتکا به روش‌هایی که متکی بر انقلاب اسلامی است موفق ظاهر شده است.

فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه کار سخت سپاه در عرصه‌های جنگ نرم است، گفت: سپاه باید نقش الگوسازی برای جامعه و انقلاب داشته باشد. در این زمینه پژوهشگران انقلابی اسلامی واقعی نقشی تأثیرگذار در این زمینه ایفا می‌کنند.

سردار جعفری در پایان خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در دفاع از انقلاب و جبهه مقاومت و حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی و سیاست خارجی که مبنای آن در سخنان رهبری مطرح می‌شود و مردم نیز در شعارهایشان تأیید می‌کنند وجود ندارد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران و پاسداران برتر در حوزه‌های مختلف سپاه تقدیر شد. سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه به عنوان نظریه‌پرداز دفاعی برتر و سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه  نیز به عنوان فرمانده نیروی حامی برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران نیز به عنوان سازمان برتر در این جشنواره معرفی شد و از سردار محمد کاظمی فرمانده این سازمان با اهدا لوحی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.