پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر پیام‌آور تحرک و پویایی، امید و نشاط اجتماعی و توجه جدی مردم فرهنگ‌ دوست کشورمان به سینمای فاخر ایران است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما به اصحاب هنر از جمله سینماگران اعتماد داریم، گفت: جشنواره فیلم فجر پیام‌آور تحرک و پویایی، امید و نشاط اجتماعی و توجه جدی مردم فرهنگ‌ دوست کشورمان به سینمای فاخر ایران است.

به گزارش جماران، این مطلب را سیدرضا صالحی امیری شنبه شب در مراسم افتتاحیه سی‌ وپنجمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد عنوان کرد.

وی افزود: آغاز به کار سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر را در آستانه سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه بزرگ و فرهیخته سینمای ایران، دست اندرکاران این رویداد فرهنگی و عموم علاقه مندان به این هنر ارزشمند و مردم‌مدار صمیمانه تبریک می‌گویم.

صالحی امیری گفت: جشنواره فیلم فجر پیام‌آور تحرک و پویایی، امید و نشاط اجتماعی و توجه جدی مردم فرهنگ‌ دوست کشورمان به سینمای فاخر ایران است.

وی افزود: سینمای ایران امروز زبان گویا و مؤثر جامعه‌ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری رویکردی اجتماعی و جامعه‌محور دارد. به بیان دیگر بازنمایی مسائل اجتماعی و آلام جامعه، در آیینه سینما آشکار و هویداست و اقبال به سینما نشان می‌دهد، امروز توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. چنان که افزایش قابل توجه مخاطب و میزان بالای فروش سینما در سال های اخیر و استمرار آن مؤید این نکته است.»

** به سینما و خانواده بزرگ سینما به مثابه یک سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما امروز به سینما و خانواده بزرگ سینما، که جملگی انسان‌های ارزشمند، دردآشنا، دلسوز و وفادار به مبانی ارزشی و متعهد و ملتزم به نظام جمهوری اسلامی هستند، فراتر از سرمایه انسانی و فرهنگی، بلکه به مثابه یک سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم و صیانت از حقوق ذاتی آنها را وظیفه اصلی و سیاست قطعی خود می‌دانیم.

وی افزود: نقش این قشر فرهیخته و سایر اصحاب فرهنگ در توسعه فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه، نقشی حیاتی و کم‌نظیر است.

** ما به اصحاب هنر از جمله سینماگران اعتماد داریم

صالحی امیری تصریح کرد: ما به اصحاب هنر از جمله سینماگران اعتماد داریم، ما شما را باور داریم و معتقدیم که با کمک شما می‌توانیم به افزایش امید و نشاط اجتماعی، به کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و به ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه اخلاقی جامعه امیدوار باشیم. اجازه می‌خواهم ضیافت فرهنگی فجر 35 را، «جشنواره امید و نشاط» بنامم.

** حضور جوانان در جشنواره های امسال فردایی پرنشاط را نوید می دهد

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور بیشتر جوانان خلاق و جویای نام در جشنواره‌های امسال اعم از موسیقی، فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی و... فضای پر امید و فردایی پرنشاط را نوید می‌دهد. و این واقعیت انتظارات ما را بیشتر و البته مسئولیتمان را نیز سنگین‌تر می‌کند. همچنان که مسئولیت سینماگران را هم در قبال مسائل جامعه خود بیشتر می‌کند.

** به شدت به ضرورت تشکیل نظام صنفی هنر معتقدم

صالحی امیری افزود: ما وظیفه داریم زیرساخت های متناسب با این صنعت فراگیر را تقویت و فراهم کنیم و عدالت فرهنگی را به لحاظ توزیع مناسب امکانات، تمرکز زدایی و زمینه بهره‌مندی همه شهرها و نقاط کشور از شکوفایی و خلاقیت هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر را محقق سازیم.

وی گفت: من به شدت به ضرورت تشکیل نظام صنفی هنر معتقدم و همچنان که قبلا هم در دیدار با تشکل های هنری بیان کردم، حداکثر توان خود را برای ایجاد این نهاد به کار خواهم بست چرا که بر این باورم که راهکار کاهش مشکلات و برطرف نمودن موانع پیش روی اهالی هنر از این مسیر می‌گذرد.

** باید از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تعامل سینما با نهادهای آموزشی، نهادهای دینی، نهادهای اجتماعی و طبقات مختلف، ما را به درک روشن‌تری از واقعیات جامعه رهنمون می‌سازد. از این‌رو معتقدم از سطوح اولیه مدارس تا سطح دانشگاهی، در سطوح حوزوی و نیز سطوح مختلف اجتماعی باید از عنصر سینما به بهترین نحو استفاده کنیم.

** به تنوع و تکثر فرهنگی در جامعه امروز باور دارم

صالحی امیری تصریح کرد: من به تنوع و تکثر فرهنگی در جامعه امروز باور دارم و آن را نه یک تهدید بلکه یک فرصت بزرگ می‌دانم. از این‌رو معتقدم سینمای ما می‌تواند این تنوع و تکثر را برای همدلی ، همنوایی و انسجام بیشتر به شایستگی نمایندگی کند.

** امروز بستر اجتماعی مناسبی برای سینماگران فراهم است

وی ادامه داد: سینمای ایران می‌تواند با آغوش گشوده خود، آینه‌ای بی‌زنگار نسبت به انعکاس واقعیت‌های جامعه در مقابل دیدگان ما قرار دهد و گامی موثر در راه برون‌رفت از آسیب ها و افزایش نشاط جامعه بردارد. امروز بستر اجتماعی مناسبی برای سینماگران ما فراهم است تا با نگاه تیزبین و هوشمندانه و ذهن خلاق خود، بتوانند پرچمداران حوزه فرهنگ و هنر باشند و نام پر افتخار ایران را در جهان اعتلا بخشند.

** سینمایی ایران حامل ارزش های اخلاقی و همنوا با جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استمرار حضور موفق جهانی سینمای ایران و تلاش برای پیوستن به شبکه تولیدات جهانی بیانگر این واقعیت است که امروز درخت تنومند فرهنگ ایران اسلامی، ثمره‌ای بزرگ و سترگ به‌نام سینمای ایران دارد. سینمایی که حامل ارزش های اخلاقی، بیانگر کاستی ها و آسیب های اجتماعی و در عین حال راهگشا و همدرد و همنوا با جامعه است.

وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره امسال، محلی برای گسترش تعامل و رواداری، محفلی برای گفت‌وگو و همدلی و مأمنی برای انسجام بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر و جشنواره فجر سی وپنجم، جشنواره امید و نشاط باشد.

سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از نهم تا 21 بهمن ماه برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.