شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد.

به گزارش جماران ، سیدرضا صالحی امیری در این جلسه اظهار کرد: فکر می‌کنم علت شکوفایی جشنواره و کار بنیاد امام رضا(ع)، علاقه‌ای است که مردم به اهل‌بیت (ع) به ویژه آقا امام رضا(ع) دارند.

وی ادامه داد: هدف اصلی این جشنواره‌ و برنامه‌های موضوعیِ آن، «معرفت‌افزایی» است و همه برنامه‌ها باید ذیل این هدف تعریف شود. این مسیر، مسیر معرفتی است نه سفارشی و دولتی. بنابراین دولت حمایت‌گر این جشنواره است نه مجری آن.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در حوزه بین‌الملل هم  باید افزایش وحدت جهان اسلام و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) را مد نظر قرار دهیم، چون جز تکفیری‌ها و سلفی‌ها، غالب مسلمانان به اهل‌بیت(ع) علاقه دارند.

وی ادامه داد: یکی از مسئولان ترکیه می‌گفت اگر بتوانید شرایط را فراهم کنید، ما می‌توانیم سالی ۲ تا ۴ میلیون زائر از ترکیه به نیشابور و مشهد اعزام کنیم.

صالحی امیری با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ گفت: امسال از مسلمانان برای حضور در مشهد دعوت کنیم تا حجم زائران غیرایرانی در ۲۰۱۷ چند برابر شود. در واقع، فراخوان به مشهد را محور قرار دهیم، آن وقت هر زائری که می‌آید و برمی‌گردد، یک سفیر رضوی در کشور خود خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جهان اسلام، مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی پذیرفته و به تعبیری پایتخت تشیع را به رسمیت شناخته است. وگرنه مقصود بریدن چند روبان و افتتاح چند نمایشگاه و پروژه و ... نیست. بنابراین ما یک گفتمان را پیگیری می‌کنیم و از صدا و سیما هم انتظار می‌رود مشهد ۲۰۱۷ را به یک سلسله برنامه تبدیل کند تا مردم بدانند این موضوع اهمیت دارد و فقط یک کار تبلیغاتی نیست، بلکه کار گفتمانی است

.استفاده از زبان فیلم، شعر، رمان، موسیقی و زبان کودک» مواردی بود که صالحی امیری به دلیل اثرگذاری بیشتر بر آن تأکید کرد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود بر برجسته‌کردن نقش حوزه‌های علمیه در جشنواره امام رضا(ع) تأکید و خاطرنشان کرد: در کشور بیش از هزار حوزه داریم و باید از آن‌ها تقاضا کنیم در همه شهرها و شهرستان‌ها در جشنواره امام رضا(ع) ورود کنند. ما هم به عنوان دولت هر کاری که باید انجام دهیم، انجام می‌دهیم و کوتاهی نخواهیم کرد و آن را به عنوان ثواب انجام می‌دهیم، و خودمان را جیره‌خوار اهل‌بیت می‌دانیم.

 تأکید دبیر جشنواره امام رضا(ع)‌ بر پرهیز از موازی‌کاری

سیدجواد جعفری- مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)- با ارائه گزارشی مختصر درباره جشنواره امام رضا(ع)‌ گفت: این جشنواره نمونه بارزی از تجلی همکاری و همراهی میان دولت و ملت است. همچنین این جشنواره یک میثاق جمعی بین ۳۶۰ نهاد و سازمان اعم از دولتی و خصوصی و مردمی است با یک هدف مشترک که آن گسترش فرهنگ رضوی است.

وی در ادامه اظهار کرد: جشنواره امام رضا(ع) در دو سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که برنامه‌های ملی هشت بخش فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، دانشگاهی، مطبوعاتی و دیجیتالی، کودک و نوجوان و مردمی (برنامه‌های ویژه) را شامل می‌شود. بخش بین‌المللی نیز یک شورا دارد که تحت نظر ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می‌کند و در بومی‌سازی جشنواره امام رضا(ع) در کشورهای هدف را پیگیری و محقق کرده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: همواره روی آسیب‌شناسی و ارتقای سطح کیفی جشنواره امام رضا(ع) تاکید داریم. ضمن اینکه سعی کرده‌ایم در دهه کرامت مکمل فعالیت آستان‌های مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) باشیم و از موازی‌کاری بپرهیزیم.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری روی موضوع ترجمه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن اختری -دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)- نیز در این جلسه گفت: باید امام رضا(ع) را حداقل به یکصد زبان معرفی کنیم تا غیر از مسلمان‌ها، دیگر انسان‌ها هم با آن حضرت آشنا شوند. لذا باید سرمایه‌گذاری کلانی روی ترجمه داشته باشیم، چون با چند زبان انگشت‌شمار کاری از پیش نمی‌رود.

وی پیشنهاد کرد امسال در دهه کرامت، یک اجلاس عمومی در کاظمین(ع) با هماهنگی عتبه کاظمیه برگزار شود.

سیدضیاء‌ هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: از سه سال پیش طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد که سال اول ۱۶ دانشگاه و سال دوم ۳۲ دانشگاه در آن مشارکت کردند.

وی گفت: اردوهای رضوی از سال ۹۳ آغاز شد که در قالب طرح پیاده‌روی از نیشابور تا مشهد اجرا می‌شود. در سال دوم ۲۷ هزار نفر نام‌نویسی کردند که به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، ۳۵۰۰ نفر از ۲۸ دانشگاه موفق به حضور در برنامه شدند. همچنین در قالب طرح تشرف رضوی تاکنون ۴۰ هزار دانشجو به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

هاشمی اظهار کرد : ۱۵ دانشگاه کشور میزبان جشنواره‌های دانشگاهی امام رضا(ع) بودند که نتیجه آن بیش از ۴۰۰۰ اثر دانشجویی بود. ضمن اینکه کانون‌های رضوی در ۳۰ دانشگاه کشور راه‌اندازی شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.