نماینده ولی فقیه در حج و زیارت گفت: بعد از مراسم 22 ‏بهمن به مردم وروحانیان برای آمادگی برای حج اطلاع رسانی می شود.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به تلاش برای اعزام زائران به مراسم حج در سال گذشته، گفت: متأسفانه مطالبی که درباره امنیت زائران وجود داشت مشخص نشد و ما هم نتوانستیم اعزام حجاج را بپذیریم، ما مراسم حج را به روابط سیاسی گره نمی زنیم و بعد از مراسم 22 ‏بهمن به مردم وروحانیان برای آمادگی برای حج اطلاع رسانی می شود.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، صبح امروز در همایش روحانیون و مادحین اعزامی به عتبات عالیات استان اصفهان، گفت: هدف از تشکیل جلسات اطلاع رسانی به روحانیان و مداحان محترم خدمت هر چه بهتر به زائران عتبات عالیات ‏ است.

وی ادامه داد: ما سال گذشته مصمم به انجام حج بودیم و تمام تلاش خود را هم در این زمینه انجام دادیم اما متأسفانه مطالبی که درباره امنیت زائران وجود داشت مشخص نشد و ما هم به دلیل حوادث تلخی که در سال قبل از آن در مراسم حج برای حجاج ایرانی و سایر کشورهای مسلمان اتفاق افتاده بود نتوانستیم اعزام حجاج به مراسم حج را بپذیریم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: امسال هم وزیر حج عربستان اعلام کرده که دعوتنامه برای همه کشورها فرستاده شده است و این یک امر طبیعی بود، اما چون ما سفارت نداشتیم مدتی طول کشید تا این دعوتنامه به دست ما برسد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر اظهار داشت: در ابتدا مطالب فراوان و گفته های زیادی درباره مراسم حج و اعزام مجدد حجاج ایرانی به مراسم حج وجود داشت اما ما اعتقاد داریم که حج متولی دارد و مقام معظم رهبری هم در حج و زیارت نماینده دارند و اگر قرار باشد که ما به حج برویم یا نرویم این موضوع باید از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شود و دعوتنامه کشور عربستان را پاسخ دادیم.

وی افزود: قرار است تا 5 اسفندماه هیأتی از جمهوری اسلامی برای مذاکره با مقامات عربستان سعودی درباره شرکت ایرانیها در مراسم حج اعزام شود که انشاالله امیدواریم در آینده بتوانیم حجی متناسب با عزت ایرانی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت تصریح کرد: ما مراسم حج را به مسائل و روابط سیاسی گره نمی زنیم، به امور فرهنگی حج و زیارت هم اعلام شده تا بعد از مراسم 22 بهمن به روحانیان جهت اعلام آمادگی برای حضور در مراسم حج اطلاع رسانی شود، همچنین به مردم اعلام خواهد شد تا برای حضور در مراسم حج مطابق با اولویت برای ثبت نام اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ‏گفت: فلسفه تشکیل جلسات اطلاع رسانی برای روحانیان شیوه برنامه ریزی برای رفتار ما در موسم حج و زیارت عتبات است، زیارت یک فرصت بزرگ برای ماست تا بتوانیم از این طریق زمینه را برای تحول روحی در مردم فراهم کنیم و آسیبهای فرهنگی را به حداقل برسانیم.

وی بیان داشت: ما فرهنگ زیارت را آن چنان که باید برای مردم تبیین نکرده ایم، اغلب فلسفه عظیم زیارت در بحث معرفت و امام شناسی، اوصاف شیعه و نزدیک شدن به خداوند مورد توجه جدی قرار نگرفته است، توجه به این موارد که در روایات ما بر روی آنها تأکید شده بسیار مهم است و باید به آنها اهمیت داده شود.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: نکته مهم بعدی توجه به تغییر حالات انسان در زیارت است، مورد بعدی لزوم توجه جدی به بحث توبه و آمرزش است که نباید نگاه به این موضوع به گونه ای باشد که فرد مکرر گناه کند و بخواهد در فرصتی توبه کند، این دیدگاه درباره توبه باید اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ‏گفت: بحث بسیار مهم دیگر در زیارت ایجاد پیوند مکتبی با ائمه اطهار(ع) است، روحانیان و مادحین عزیز باید مسلط به دانش لازم شوند و مهارت لازم در امور مربوط به زیارت را کسب کنند، توجه به مسأله روانکاوی موضوع مهم دیگری است که نباید در این مورد از غربیها الگو بگیریم.

وی ابراز داشت: تاکنون بارها تولیت محترم اعتاب مقدسه از ما خواسته اند تا به روحانیان و مادحین محترم تذکر بدهیم که در آن مکانها از مسائل تفرقه انگیز میان شیعه و سنی اجتناب کنند، اجتناب از اجرای مداحی با موسیقی هایی که هست هم باید رعایت شود و روحانیان عزیر ما باید کمک کنند تا شرایط موجود را در اجرای مراسمات بهبود دهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: البته بسیاری از مسائل نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر شده است، پرهیز از خشونت و ایجاد روابط صمیمی در ارتباط با افراد و رفتار همراه با محبت و مهربانی با مردم و زائران هم باید در دستور کار جدی مادحین و روحانیان باشد و امیدواریم در همه زمینه ها بتوانیم عملکرد بهتری نسبت به کذشته داشته باشیم./869/201/ب2

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 569282
  • منبع: رسانیوز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.