روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: رئیس جمهور آمریکا با وجود نگرانی ها از گرفتار شدن عمیق تر واشنگتن در جنگ سوریه، دستور ایجاد مناطق امن در این کشور را صادر کرد.
 
به گزارش جماران، در این گزارش به  قلم کارول مائوز آمده است: رئیس جمهور آمریکا در حال صدور دستور به پنتاگون و وزارت امور خارجه این کشور برای ایجاد یک سری «مناطق امن» در سوریه است، اقدامی که منتقدان دولت ادعا می کنند می تواند سبب حضور عمیق تر آمریکا از نظر نظامی در جنگ داخلی سوریه شود. 
 
 
موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه در متن یک دستور اجرایی گنجانده شد که ترامپ روز چهارشنبه آن را امضا کرد و بر اساس آن، روند خروج آوارگان از عراق،‌ سوریه، لیبی، یمن و دیگر مناطق پر آشوب و مهاجرت آنها به آمریکا مهار می شود. این دستور همچنین یک فرآیند نظارت را برای همه مهاجران در آمریکا در نظر می گیرد.
 
 
بر اساس یک نسخه از این دستور که در اختیار روزنامه هافینگتون پست قرار گرفته است، جیمز ان ماتیس وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون نامزد مورد نظر ترامپ برای تصدی سمت وزارت امور خارجه این کشور، نود روز فرصت دارند یک طرح کلی را در ارتباط با ایجاد «مناطق امن در سوریه و مناطق اطراف که اتباع سوری در آنجا آواره شده اند و می توانند منتظر اسکان باشند»،‌ به کاخ سفید ارائه کنند.
 
 
باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا در مقابل درخواست ها برای ایجاد مناطق امن در راستای مرزهای سوریه مقاومت کرد، روندی که سبب ایجاد یک سپر حفاظتی برای آن دسته از پناه جویان سوری می شود که از خشونت ها فرار می کنند . اوباما از این موضوع هراس داشت که انجام چنین کاری سبب خواهد شد آمریکا مجبور به دفاع از مناطق امن در جنگی شود که شورشیان سوری، تروریست های داعش، شبه نظامیان کرد و سربازانی از ایران، لبنان، روسیه، ‌ترکیه و عراق همگی در آن حضور دارند.
 
واکنش روسیه
سخنگوی کاخ کرملین گفت دولت آمریکا قبل از اعلام طرح ایجاد مناطق امن در سوریه، با روسیه رایزنی نکرد. 
همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد حفظ نتایج مذاکرات آستانه درباره سوریه ضروری است و باید آن را تقویت کرد.
 
مهار آوارگان !
حامیان این طرح اعلام کردند ایجاد این مناطق امن از نقطه نظر بشردوستانه در جنگی ضروری است که سبب کشته شدن صدها هزار نفر شده است و ممکن است سبب مهار موج آوارگان شود که به سوی اردن، ترکیه،‌ یونان و بیشتر بخش های اروپای غربی روانه شده اند زیرا جنگ همچنان ادامه دارد.
ترامپ در کارزار انتخاباتی خود از ایجاد مناطق امن دفاع و طی یک راهپیمایی در ماه دسامبر در پنسیلوانیا اعلام کرد:‌ «این بسیار بد است. ما می خواهیم به مردم کمک کنیم.» او همچنین گفت:‌ «ما مناطق امن در سوریه ایجاد خواهیم کرد،‌ از این رو، یک فرصت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»
اما سوالات در ارتباط با نظارت و اجرایی کردن این مناطق امن سبب بروز نگرانی هایی در میان مقامات امنیت ملی و تحلیل گران خصوصی شده است که می گویند چنین تعهدی سبب مقید شدن نیروهای آمریکایی و نیروهای هم پیمان به صورت نامحدود در این کشور (سوریه) خواهد شد. 
ژنرال جوزف افی دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه سپتامبر در کنگره گفت: «در حال حاضر، اگر بخواهیم بر همه حریم هوایی در سوریه کنترل داشته باشیم، در و اقع باید وارد جنگ با سوریه و روسیه شویم و این یک تصمیم اساسی است که مطمئنا من آن را اتخاذ نخواهم کرد.»
درخواست ها در واشنگتن در جامعه بین المللی برای ایجاد مناطق امن در سوریه در بحبوحه عملیات هوایی مخرب روسیه علیه بخش های تحت کنترل شورشیان در شهر حلب، افزایش یافته است.
این عملیات -که طی آن، جنگنده های روسی از بمب های غیر هدایت شونده و مهمات خوشه ای استفاده می کنند که بر اساس قوانین بین المللی جنگی بکار گیری آنها ممنوع است- به شکسته شدن مقاومت شورشیان سوری در شرق حلب کمک کرده و سبب شده است این شهر در ماه دسامبر برای نخستین بار طی چهار سال، تحت کنترل نیروهای دولتی در آید.
ایده ایجاد مناطق امن در حالی احیا شده است که ترکیه، روسیه و ایران در تلاش برای برقراری آتش بس در مناطق درگیری در سوریه هستند. گروه های شورشی که در حال مبارزه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند، طی روزهای اخیر درگیر نزاع های داخلی خود بوده اند.
 
حمایت قطر 
در تحولی دیگر خبرگزاری رویترز ، به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه قطر گزارش داد قطر از درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد مناطق امن درسوریه حمایت می کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 569016
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.