وزیر راه و شهرسازی حادثه ساختمان تجاری پلاسکو را یکی از هزاران مخاطره توسعه شهری عنوان کرد و افزود: مدیریت تجارت پیشه در شهرها و سوداگری، شهرهای ایران را با چالش های بزرگی روبرو کرده است.

به گزارش جماران ، «عباس آخوندی» روز سه شنبه در دومین همایش « شهرسازی ریل پایه » افزود: نتیجه فروش شهرها بروز بحران های شهری و نتیجه آن حوادث مشابه پلاسکو است.

وی بودجه 170 هزار میلیارد ریالی و نحوه تخصیص آن برای توسعه مدیریت شهری تهران را موضوع مهمی عنوان کرد و افزود: « باید دید این بودجه شهری به چه بخش هایی اختصاص می یابد.»
آخوندی از طرح مساله انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی بدون توجه به ظرفیت های زیستی زمین انتقاد کرد و گفت: هرچند که ما فناوری های لازم را داریم اما نباید از فناوری های نامناسب استفاده کنیم.
وی یادآورشد: کوهپایه البرز در تهران توانایی سکونت 10 میلیون نفر را ندارد و اینکه ما بتوانیم با قدرت آب های اطراف کرج و لار را به تهران منتقل کنیم تا جمعیت بیشتری در تهران ساکن شود، اندیشه باطلی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: چند سال پیش قرار بود حداکثر ظرفیت جمعیت مشهد 2 میلیون نفر باشد، اما با توسعه این شهر زیارتی در شرق ایران، اکنون جمعیت این شهر به بیش از 3 میلیون نفر رسیده و عده ای می گویند با استفاده از فناوری های جدید می توان آب این شهر را از دریای عمان تامین کرد.
آخوندی با اشاره به شناسایی پنج بحران در بازنگری زندگی مدرن گفت: وقتی مدیریت شهری تجارت پیشه باشد، ماموریت خود را در سازش با سوداگران می‌بیند و نتیجه آن هم وقوع حوادث تلخی مثل پلاسکو است.
وی با اشاره به قرارگرفتن ایران در مرحله بازنگری و بازاندیشی زندگی مدرن گفت: بیش از 100 سال از ورود مدرنیته به کشور گذشته و امروز با تنگناهای پیچیده زندگی شهری روبرو هستیم که شهرسازی ریل پایه پاسخی به یکی از پایه‌های زندگی مدرن در ایران است.
آخوندی با بیان اینکه توسعه سکونتگاه‌ها فراتر از بحث ریل و حمل و نقل ریلی است، تصریح کرد: در بازنگری زندگی مدرن، پنج بحران در آستانه زندگی شهری شناسایی شده که شامل از هم‌ گسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی در کلان شهرها، فاصله از مفهوم حمل و نقل و بحران منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی در شهرها است.
به گفته وی، در مفهوم ازهم گسیختگی اجتماعی گسترش فقر، غنا و ناهنجاری‌های مختلف قابل مشاهده است همچنین کاهش قابلیت زندگی درکلان شهرها نکته بسیار مهمی است که پس از تمام تلاش های انجام شده از 56 میلیون نفر ساکن در شهرها بیش از یک سوم معادل 19 میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی مطلق در حاشیه‌ها یا بافت‌های میانی زندگی می‌کنند. 
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مشکلات تردد در تهران گفت: سرعت تردد در تهران به 25 کیلومتر در ساعت کاهش یافته و زمان اوج سفر به کمتر از هفت کیلومتر در ساعات می رسد و این نشان می دهد در تهران با چه مشکلاتی بزرگ حمل و نقل و حرکت مواجه هستیم.
وی گفت: باید بر ظرفیت زیستگاه‌ها توجه شود و از منابع طبیعی استفاده نکنیم، زیرا نتیجه این اندیشه باطل تداخل در حرکت و بروز فرونشست های زیادی در شهرها است.فرونشست در شهرها مخاطره خفته‌ای است و به راحتی دیده نمی‌شود.
آخوندی افزود: در سال 1385 تعداد خانه‌های خالی درشهرهای ایران معادل 650 هزار واحد مسکونی بوده است، اما براساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد واحدهای خالی درسال 1390 به یک میلیون و 630 هزار واحد رسیده است. اگر به طور میانگین قیمت هر واحد خالی را حدود سه میلیارد ریال(300 میلیون تومان) محاسبه کنیم، بیش از 100 میلیارد دلار از منابع و ثروت کشور بدون استفاده مانده است.
آخوندی با اشاره به سرفصل‌های تعریف شده برای زندگی مدرن در شهرهای ایران گفت: قراردادن اندیشه بازنگری و بازاندیشی در مفهوم ایرانشهری در برابر ازهم‌گسیختگی شهری، بازآفرینی شهری، شهرسازی ریل‌پایه به عنوان یک راه حل ترکیبی، مدیریت شهری تجارت محور به عنوان سرفصل‌های تعریف شده در زندگی مدرن معرفی شده است.
آخوندی با بیان اینکه مسئولان شهری شاخصی برای افزایش کیفیت زندگی و همبستگی اجتماعی ندارند، گفت: شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست و حاصلی از یک سازمان اجتماعی و اندیشه‌های مختلف است و نباید با رویکرد کالایی به آن نگاه کرد.
آخوندی بیان کرد: بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان در کوه و بیان تحت عنوان طرح‌های کمک به مستضعفان ثروت ملی را هدر می‌دهند و با این هزینه در واقع کاری برای مردم و کشور انجام نمی شود.
آخوندی با اشاره به توسعه شهرهای ریل پایه گفت: بر خلاف شهرنشینی فعلی که باعث دوری ساکنین از یکدیگر شده است، در توسعه شهرهای ریل پایه به دنبال محوریت محله هستیم تا ساکنان آن بتوانند به سهولت تردد کنند و امیدواریم نگاه ریل پایه و نگاهی به زندگی مدرن با آموختن تجارب بین المللی همراه باشد و شهر را ارزان نفروشیم.
به گزارش جماران ، دومین همایش شهرسازی ریل پایه با حضور کارشناسان و متخصصان شبکه ریلی درون و برون شهری روزهای 5 و 6 بهمن در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.