دیوان عالی انگلیس درباره روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا علیه دولت رای داد و اعلام کرد که دولت نمی‌تواند بدون بحث در پارلمان درباره روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند.

به گزارش جماران به نقل از شبکه خبری بی بی سی، دولت محافظه‌کار ترزا می می‌خواست بدون بحث در پارلمان روند خروج را آغاز کند اما مخالفان می‌گفتند آغاز روند خروج باید به تایید پارلمان برسد.

پیش از این دادگاه عالی این کشور رای داد که دولت نمی‌تواند بدون رای پارلمان ماده ۵۰ پیمان لیسبون، مربوط به خروج اعضا را به جریان بیندازد. دولت انگلیس در دیوان عالی خواهان تجدید نظر درباره این مسئله شد اما با رای امروز(سه شنبه) دیوان عالی در تجدیدنظرخواهی خود نیز شکست خورد.

در پی صدور این حکم، دفتر نخست‌وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به تصمیم دیوان عالی بریتانیا احترام خواهد گذاشت. با این حال در این بیانیه تاکید شد که رای مردم در رفراندوم ژوئن گذشته کاملا مشخص بود و هیچ چیز نمی‌تواند آن را تغییر دهد. در متن بیانیه دفتر ترزا می آمده است: ما به تصمیم دیوان عالی احترام می‌گذاریم و در کوتاهترین زمان اقداماتمان را در پارلمان آغاز می‌کنیم.

از زمانی که انگلیس رسما به اتحادیه اروپا اعلام کند که از این اتحادیه خارج می‌شود، روندی دو ساله خروج آغاز می‌شود و این کشور می‌تواند درباره روابط تجاری، سیاسی و دفاعی با اتحادیه اروپا مذاکره کند.

پس از همه‌پرسی ژوئن ۲۰۱۶ و رای اکثریت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، ترزا می جانشین دیوید کامرون نخست وزیر مستعفی شد و پس از مدتی اعلام کرد که دولتش روند خروج را در ماه مارس ۲۰۱۷ (دو ماه دیگر) آغاز می‌کند. اما با شکایت چند نفر این برنامه دولت با مانع مواجه شد.

استدلال حقوقی دولت انگلیس در تجدید نظر این بود که پارلمان همه‌پرسی را با علم به اینکه ممکن است به خروج از اتحادیه اروپا منجر شود تصویب کرد بدون آن که خود خواهان اعمال نظر روی خروج احتمالی باشد. دولت می‌گوید "اختیارات سلطنتی" این قدرت اجرایی را در اختیار دولت می‌گذارد که به پیمان‌های بین‌المللی بپیوندد یا از آنها خارج شود.

در مقابل استدلال شاکی‌ها این بود که عضویت در اتحادیه اروپا مصوبه پارلمان بوده و پایان آن هم با مصوبه پارلمان ممکن است. در عین حال دیوان عالی این مسئله را هم بررسی کرده که آیا نظر دولت‌های محلی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی درباره خروج از اتحادیه اروپا باید مورد توجه قرار بگیرد یا نه.

دولت اسکاتلند به شدت با خروج از اتحادیه اروپا مخالف است و تهدید کرده که همه‌پرسی دوباره استقلال از بریتانیا را بررسی می‌کند.

دیوان عالی در رای امروز خود گفت دولت در زمینه خروج از اتحادیه اروپا ملزم به اعمال نظر دولت‌های اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.