یکی از مراجع تقلید شیعیان فعالیت در شرکت‌های هرمی را کسب مال باطل و فعالیت‌های این شرکت‌ها را باطل دانست.

به گزارش جماران ، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر سه‌شنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به فعالیت شرکت‌های هرمی اشاره کرد و گفت: اساس تمام بازاریابی‌های شبکه‌ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می‌زند. 
 
وی ادامه داد: همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می‌کنند و در حساب از اعداد تصاعدی و از شکل هرمی پیروی می‌کنند. 
 
این استاد برجسته حوزه ادامه داد: اگر تفاوتی هم وجود دارد در مسائل حاشیه‌ای است و غیر مربوط به ماهیت آنها است و بی‌ جهت می‌گویند این شرکت با شرکت دیگر متفاوت است. 
 
وی در ادامه به مسئله مشتری‌های این شرکت‌ها اشاره و ادامه داد: مشتری‌های این بازار غالباً کالا را برای نیاز نمی‌خرند بلکه برای اینکه در صف بازاریاب‌ها قرار گیرند اقدام به خریداری می‌کنند و در واقع به کالا احتیاجی ندارند و این کالاها را برای سودهای کلان حق العملکاری و پورسانت می‌خرند و در واقع همه فروشنده‌اند نه خریدار. 
 
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این بازاریابی‌ها هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می‌کشانند و تبدیل به یک واسطه حقیر مصرف گرا می‌کنند. 
 
۹۹ درصد افرادی که در شبکه‌های هرمی فعالیت می‌کنند سودی نمی‌برند 
 
وی بیان داشت: آمارهای منابع معروف خارجی و داخلی نشان می‌دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می‌برند و اکثریت قاطع که گاه تا ۹۹ درصد پیش می‌رود محروم‌ها و ناکام‌ها هستند. 
 
این مرجع تقلید ادامه داد: این کار قطعاً مصداق به دست آوردن مال باطل است و توجیهاتی که برای آن می‌کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات حیله‌های رباخواران است. 
 
وی ادامه داد: بعضی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار می‌دانند ولی ما می گوییم قماری است که چند قمار باز حرفه‌ای در برابر عده‌ای کثیری قمار باز ناشی قرار دارند. 
 
آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد هم اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می‌شود کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد. 
 
وی ادامه داد: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکه‌ای غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیست سابق هستند که لباس عوض کرده‌اند. 
 
دادن اطلاعات غلط به شورای نگهبان 
 
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی در این زمینه به شورای نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز فعالیت این شرکت‌ها دریافت کرده‌اند و وزارت صنعت و معدن هم به آن دامن می‌زند آن هم به دلایلی که روشن شده و مخفی نیست. 
 
 
منبع:مهر

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.