معاون اول رییس جمهوری گفت: سیاست ها و برنامه های دولت قابل نقد است و کسانی که می خواهند باید آن را نقد کنند ولی عملکرد ها و شاخص ها قابل نقد نیستند.

 

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب به کارآفرینان برتر و تجلیل از پیشکسوتان عرصه اقتصاد به مناسبت 133 سالگی اتاق تهران در جمع کارآفرینان و بخش خصوصی افزود: این که صدا و سیما و رسانه ها فرصت برای نقد دولت فراهم می کنند، کار خوبی است و ما ناراحت نمی شویم ولی گاهی اوقات عده ای درمورد رشد اقتصادی بحث می کنند که درست نیست.
وی ادامه داد: این که بحث کنیم صادرات این میزان رشد کرده است آیا این ارقام درست است یا خیر، قابل نقد نیست و این اقدامات هزینه زیادی برای پخش این برنامه می شود.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: مگر می شود درمورد شاخص های عملکرد نقد کرد. این ها مدل ریاضی و علم آماری است که داده هایی داده می شود و برون داد دارد. حال بحث کنیم که این رشد اقتصادی صورت گرفته قابل بحث نیست و همین که بحث می کنیم معلوم است که این کاره نیستیم.
جهانگیری همچنین گفت: اتاق بازرگانی بعنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای مدنی نقش کم نظیری در اقتصاد کشور داشته و به پارلمان بخش خصوصی تبدیل شده است که می تواند نظرات بخش خصوصی را به مسئولان اتاق و دولت منتقل کند.
وی با یادآوری این که دولتی موفق خواهد بود که از این مشورت ها استفاده کند، افزود در دولت تدبیر و امید اعتقاد ما این است که نخبگان، دانشگاهیان وفعالان بخش خصوصی به عنوان مشاوران امین و صادق در کنار خود می دانیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: اگر کسی برای ایران و سربلندی آن می خواهد کاری انجام دهد باید به این انسان هاکه 133 سال پیش نهاد مدنی تاسیس کرد، افتخار کند چرا که تولید کنندگان و کارآفرینانی که دهها، صدها و هزاران نفر شاغل دارند نمی تواند دوستی نداشته باشند و از زندگی لذت نبرند. 
جهانگیری خاطرنشان کرد: هر کس فرصت دارد باید مسیر کارآفرینان و تولید کنندگان را تسهیل کند و اگر ندارد آنها را دوست داشته باشد و اقتصاد ایران راهی ندارد جز این که بخش خصوصی به میدان بیاید و با سرمایه گذاری و تولید، کار و اشتغال ایجاد کنیم. 
وی به نامگذاری سال جاری از سوی رهبرمعظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: این شعار برای من پیام مهمی داشت و با شرایطی که از اقتصاد کشور تصور داشتم، راه اندازی چرخ متوقف شده اقتصاد کار پر زحمتی بود. 
معاون اول رییس جمهوری گفت: تحریم ها به نوعی، سوءمدیریت ها به نوعی دیگر و گرفتن انگیزه و امید از کارآفرینان اقتصاد را وارد فضای سختی کرده بود و دولت می بایست فضای مناسبی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کرد. 
جهانگیری خاطرنشان کرد: بخش هایی از دولت وجود دارد که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست از جمله سیاست خارجی که دولت باید با تعامل با دنیا وارد عمل شود و هیچ بخش خصوصی نمی تواند مدعی اجرای مسائل سیاسی باشد ولی دولت باید شرایطی را ایجاد کند بخش خصوصی احساس کند می تواند با دنیا کار کند و فکر کنم برجام تا حدی این اقدام را انجام داد و موانع موجود برطرف خواهد شد. 
وی تصریح کرد: این که عده ای کار بزرگی را بد جلوه دهند خودشان را کوچک می کنند چرا که مردم می دانند در چه شرایطی قرار داشتیم و امروز در چه شرایط قرار داریم. 
معاون اول رییس جمهوری گفت: تورم بایدبه حدی می رسید که بخش خصوصی می دانست کشور در فضای قابل تثبیتی حرکت می کند و از طرفی باید فضای داخلی آرام شود و هر گونه تلاطم و درگیری داخلی برای بخش خصوصی درست نیست و نگران کننده است. 
جهانگیری افزود: وظیفه دولت انسجام و وحدت در داخل کشور بود و فکر می کنم فضای کلان در حد توان دولت در بخش های داخلی و خارجی به سمت شرایط مناسب اقتصادی حرکت کرده است. 
وی اضافه کرد: البته نظام بانکی باید اقداماتی انجام دهد و مشخص شود منابع نظام بانکی در چه محل هایی مسدود شده است و در بخش هایی از دولت نیز بروکراسی و نظام مالیاتی و تامین اجتماعی تصمیم گیری هایی صورت گیرد. 
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: گفته بودیم که در سال 95 چرخ اقتصاد را به حرکت در می آوریم و صادرات کشور را رشد می دهیم، از بسته حمایتی نوشتیم تا تورم را کنترل کنیم و تعامل با دنیا را برقرار می کنیم و از شرکت های دانش بنیان حمایت کرده و واردات را مدیریت می کنیم و طرح های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم، این ها موضوعاتی است که دوستانی که دنبال نقد هستند باید نقد کنند. 
جهانگیری تصریح کرد: در حال حاضر استنباط این است که سیاست های خوبی تدوین شده و عملکرد دولت خوب بوده است و به رغم این که دوستان پیش بینی می کردند تورم در مقطعی افزایش یابد، در دی ماه سال جاری بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم 6.9 درصد بوده و روند کاهشی ادامه داشته است. 
وی افزود: رشد اقتصادی 6 ماهه با احتساب نفت نیز مثبت بوده، البته عده ای نقد می کنند که سهم نفت در این رشد زیاد است که درست است ولی بعد از اجرای برجام دوستان وزارت نفت کار کارستانی انجام دادند و در زمان کوتاهی میزان تولید نفت را دو برابرکردند. 
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: آنهایی که با عملکردشان فروش نفت را متوقف کردند و کاهش دادند، تصور نمی کردند بعد از برجام و در مدت کوتاهی این اقدامات صورت گیرد. البته اگر نفت را از این میزان رشد اقتصادی خارج کنیم رشد اقتصادی به 4.3 درصد می رسد. 
جهانگیری ادامه داد: امروز در بین حدود 20 رشته فعالیت اقتصادی، 10 الی 12 فعالیت دارای رشد مثبت هستند و 5 الی 6 فعالیت رشد منفی دارند و این بدان معناست که تک تک فعالیت های صنعتی کشور در مسیر حرکت قرار دارند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: رشد کشاورزی در سال 92 به گونه ای بود که بیش از شش میلیون تن گندم وارد کردیم و در برخی استانها برای سه روز بیشتر گندم نداشتیم ولی امروز بیش از اندازه ذخیره گندم داریم . 
جهانگیری افزود: در صادرات کشور در طول 10 ماه گذشته 102 میلیون تن کالا صادرات شده است که 33 درصد رشد ارزشی دارد بنابراین فکر می کنم اقتصاد کشور با سیاست گذاری صحیح در مسیر رشد خوبی قرار گیرد و باید نسبت به آینده کشور امیدوار بود و نگذاریم نسل جوان مایوس شود . 
وی خطاب به کار آفرینان تصریح کرد: باید در برنامه های خود دو تصمیم را انجام دهید یکی اینکه زمانی که تغییر نرخ ارز صورت گرفت عده ای به دولت فشار آوردند تا دولت را وارد تصمیمات ناصحیح کنند ولی دولت وارد این تصمیمات نشد و پیش بینی دولت این بود که می توانیم به فضای قبل بازگردیم . 
معاون اول رییس جمهوری خاظرنشان کرد: اقتصاد کشور بعد از تحریم ها به سمت صرافی ها منحرف شده است که ریسک بالایی دارد من در این خصوص خیلی حرف برای گفتن دارم ولی درحال حاضر نمی خواهم سخنی بگویم بنابراین باید اقتصاد کشور را به سیستم بانکی و گشایش اعتبار و ال سی بازگردانیم. 
جهانگیری افزود: تولید کننده وبخش خصوصی که 100 درصد ارز خرید می کند برایش ریسک زیادی تحمیل می شود و اگر اتفاقی بیافتد برای همیشه ناوبد خواهد شد ، متاسفانه برخی فعالان اتقاصدی با مراجعه به صرافی ها ازهایی خرید می کنند که انسان متحیر می شود که این میزان ارز برای خرید چیست ؟ 
وی اظهارداشت: به بانک مرکزی تا اصنفد ماه فرصت داده شد تا وضعیت صرافی ها را ساماندهی کند . 
معاون اول رییس جمهوری در بخش استفاده از منابع خارجی گفت:در طول یک سال از برجام موفق نشدیم از منابع خارجی استفاده کنیم البته این را برخی به حساب برجام نگذارند بلکه این سخت گیری ها از طرف ماست تا در هر شرایطی فعالان اقتصادی کشورمان دچار آسیب نشوند . 
جهانگیری با بیان این که این مباحث با بخش های خارجی در حال انجام است ،افزود: فعالان اقتصادی توجه کنند ممکن است در برخی مواقع اقدامات 6 ماه اقدامات عقب بیافتد ولی تصمیمی بگیریم که برای کارمان با اهمیت وبی ضرر باشد . 
وی در زمینه استفاده از یوزانس نیز گفت: در بحث ارز راه یوزانس را باز کردیم وبرخی گفتند برای سرمایه گذاری می خواهیم و برای آنان تا 50 میلیون دلار برای خرید ماشین آلات کارخانجات اختصاص داده شد بنابراین فکر می کنم با مشورت یکدیگر می توانیم شاهد رشد سرمایه گذاری و اقتصادی شویم . 
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: مرحله بعدی افزایش سرمایه گذاری است وباید فضای ایجاد شود که فعالان اقتصادی سرمایه گذاری کنند و لازمه آن حل مشکلات بانکی و فضای مناسب است . 
جهانگیری افزود: جوانان کشور نیازمند کار هستند و چشم آنها به دستان کار آفرینان است و کارافرینان قدیمی و پیشکسونت جرات ایجاد کار را دارند و می توانند نسل هایی را تربیت کنند که به سمت ایجاد شاتغال حرکت کنیم . 
در پایان این مراسم از تعدادی از کار آفرینان با اهداء تندیس امین الضرب تقدیر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.