رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: فهم حقایق، معارف الهی و توحیدی بدون بهره مندی از فلسفه و حکمت امکان پذیر نیست و هرچه دستگاه فلسفه قوی تر باشد، درک و فهم آیات بهتر خواهد بود.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: فهم حقایق، معارف الهی و توحیدی بدون بهره مندی از فلسفه و حکمت امکان پذیر نیست و هرچه دستگاه فلسفه قوی تر باشد، درک و فهم آیات بهتر خواهد بود.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شنبه شب در مراسم افتتاح مرکز تخصصی فلسفه اسلامی در قم افزود: امروز نبود عقل و حکمت باعث ایجاد گروه های تکفیری و داعش شده است و آنچه امروز به شدت در جهان بشریت به آن نیازمندیم، عقلانیت است که می تواند به فقه شیعی و اسلامی هرچه بیشتر پویایی و رشد بدهد.

وی با بیان اینکه فلسفه اسلامی از دانش های اصیل و ارزشمندی است که طی یک هزار سال توسط ستارگان پرفروغی همچون ابن سینا، فارابی و ملاصدرا پرورش یافته است، اظهار کرد: فلسفه اسلامی از نیازهای امروز جامعه بشری است که در این مرکز تلاش می کنیم تا سهم کوچکی ایفا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: امروز در حوزه های علمیه نیازمند فلسفه صحیحی هستیم که در دامان بزرگانی همچون علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی رشد یافته باشد و بتواند آرامش و امنیت فکری در این عرصه را به محققان و پژوهشگران بدهد که این آرامش از نیازهای حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه بدون داشتن علم فلسفه و کلام، بسیاری از حقایق معنوی به درستی کشف نمی شود، یادآورشد: فلسفه، کلام و عرفان اسلامی در خدمت وحی خواهد بود تا کلام الهی بهتر فهمیده شود و به هیچ عنوان فلسفه و وحی هم عرض نبوده و در دو ساحت مجزا قرار ندارند.

جوادی آملی در پایان تصریح کرد: علوم دینی از شهر مقدس قم به سرتاسر جهان گسترش می یابد، از این رو باید دهها مرکز تخصصی حوزوی در عرصه های گوناگون از جمله فلسفه وجود داشته باشد تا بتواند استقلال حوزه را از همه جهت ها تأمین کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.