روسیه موافقت نامه بهره برداری 49 ساله از پایگاه دریایی طرطوس سوریه را در چارچوب همکاری دفاعی با این کشور امضا کرد.

به گزارش جماران، برپایه این توافق که امروز (جمعه) در پورتال اخبار رسمی روسیه منتشر شد، نیروی دریایی این کشور اجازه گسترش و تجهیز پایگاه دریایی طرطوس را برای استقرار ناوهای بزرگ دارد.
مطابق مفاد قرارداد، اگر یکی از طرف های امضا کننده پیش از پایان مدت 49 ساله با تمدید آن مخالفت نکند، این سند خودکار برای 25 سال دیگر اعتبار می یابد. 
مطابق توافق، روسیه محافظت از مرزهای دریایی پایگاه طرطوس و محدوده ساحلی سوریه را برعهده دارد و همچنین اجازه استقرار هر نوع تسلیحات و تجهیزات دفاعی و ارائه خدمات به ناوهای خود را کسب کرده است.
سرتیپ سمیر سلیمان رییس بخش اطلاع رسانی ارتش سوریه نیز نیز پیش از امضای این قرارداد به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته بود: پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس توانمندی نظامیان سوری را نیز بیشتر می کند تا زودتر علیه گروههای تروریستی پیروز شویم.
امضای این توافقنامه در چارچوب تقویت یگان دریایی روسیه در دریای مدیترانه صورت می گیرد که تاکنون در اجرای عملیات ضد تروریستی علیه داعش و جبهه النصره نیز شرکت داشته است. 
مقام های روسیه برای تامین امنیت مدیترانه اهمیت زیادی قائل هستند. 
در زمان حاضر، روسیه با استفاده از پایگاه طرطوس ناوهای جنگی و کشتی پشتیبانی در مدیترانه دارد که هر یگان پس از پایان ماموریت با ناوهای دیگری جایگزین می شود و به این ترتیب ناوگروه روسی همیشه با ماموریت دفاع از سواحل سوریه در این پهنه آبی مستقر است.
این تدابیر همزمان با برنامه آمریکا و انگلیس برای افزایش حضور نظامی در دریای مدیترانه صورت می گیرد.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.