قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان این که یکی از دغدغه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، انتخابات سال 96 بود، گفت: رییس فقید مجمع تشخیص مصلت نظام همواره فراجناحی عمل کرد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا افزود: در دیداری که سه ماه پیش به همراه تعدادی از دبیران احزاب اصلاح طلب با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتم وی بسیار نگران دکتر روحانی و حملات و هجمه هایی که بر رییس جمهوری وارد می شود، بود.
وی تصریح کرد: مرحوم این دغدغه را داشت و لذا همه باید تلاش کنند انتخابات 96 به گونه ای باشد که روح پاک ایشان از این عملکرد خوشحال شود.
این فعال سیاسی همچنین در خصوص تاثیرات فقدان رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر انتخابات آتی گفت: هم آنهایی که می خواهند در انتخابات 96 نامزد معرفی یا از فردی حمایت کنند، همچنین نامزدها و مجریان و ناظرین بر انتخابات باید تلاش کنند انتخابات پرشور و پر رونق برگزار شود و در عین حال دکتر روحانی با سرفرازی هر چه بیشتر و رای هر چه بالاتر بار دیگر انتخاب شود.
منتجب نیا ادامه داد: این آرزوی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و به صراحت به ما گفت که نگرانم و همه باید تلاش کنیم آقای روحانی رای بسیار بالایی را به دست آورد.

**وعده ای که مرحوم هاشمی داد و محقق نشد
وی همچنین افزود: ایشان وعده ای به ما دادند که متاسفانه محقق نشد. فرمودند «در گذشته احزاب تا حدی مورد بی توجهی واقع شدند، من قول می دهم بعد از انتخابات 96 شخصا وارد گود شوم و تلاش کنم احزاب تقویت شوند و چند حزب قدرتمند در کشور وجودداشته باشد و با هم رقابت کنند، چون توسعه سیاسی بدون وجود احزاب قدرتمند امکان پذیر نیست».
قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: امیدواریم همه دلسوزان نظام و انقلاب به خصوص عامه مردم و اصلاح طلبان و اعتدال گرایان تلاش کنند انتخابات با شکوه برگزار شود و افراد شایسته و شایسته ترین افراد را به مردم معرفی کنیم تا این سمت را عهده دار شوند.
منتجب نیا در عین حال اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی هر کجا رفت و هر نهادی را تاسیس یا مدیریت کرد به عظمت و قدرت آن نهاد افزود. آقای هاشمی شخصیتی بود که شخصیت، عظمت و موقعیت خود را از مسئولیت ها نگرفت بلکه مسوولیت ها بودند که از آقای هاشمی رفسنجانی عظمت و عزت دریافت کردند؛ جه در زمان ریاست مجلس، چه در مجلس خبرگان و چه مجمع تشخیص نظام و هر کجا بود، وجود ایشان بر اقتدار و عظمت آن نهاد می افزود. 
وی همچنین به چگونگی تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: تشکیل این مجمع از ابتدا فکر و اندیشه شخص آقای هاشمی رفسنجانی بود که خدمت حضرت امام (ره) پیشنهاد کرد. 
قائم مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: در دوره دوم مجلس خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم و آقای هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس مشکلی اختلاف نظر بین نمایندگان و شورای نگهبان و این که بسیاری از قوانین مصوب مجلس توسط این شورا رد می شد مطرح کرد، حضرت امام (ره) گرچه در آن جلسه مطلبی نفرمودند اما دیری نگذشت که دستور دادند قوانینی را که به صورت اضطرار است مجلس بتواند بدون نظر شورای نگهبان تصویب کند.
وی ادامه داد: بعد از مدتی شورای مصلحت نظام تشکیل شد و رفته رفته در شورای بازنگری برای آن جایگاهی را تعیین کردند و افراد آن مشخص شدند و امروز به عنوان نهادی که می تواند گره های کور قانون گذاری را باز و مشکلی که قبلا بود را برطرف کند به صورت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است. 

**هاشمی رفسنجانی جایگزین ندارد/ ملاک های انتخاب رییس مجمع 
این فعال سیاسی ادامه داد: چنین نهادی طبیعتا جایگاه ویژه ای دارد بخصوص که به عنوان یک نهاد مشابه رهبری هم در قانون اساسی مطرح است و یکی از رسالت های آن این است که به رهبری مشورت می دهد و اموری که از سوی ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام احاله می شود بررسی کارشناسی می کند و خدمت معظم له عرضه می کند بنابراین جایگاه بزرگ و مهمی دارد.
منتجب نیا یادآور شد: هر فردی که مسوولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را در آینده برعهده بگیرد قطعا و مسلما هاشمی رفسنجانی نخواهد شد، هیچ کس نمی تواند در این مجمع جای هاشمی رفسنجانی را پُر کند، همچنان که در نهادهای دیگر هم جایگزین ندارد. 
وی تاکید کرد: اما فکر می کنم باید بهترین ها را انتخاب کنند؛ فردی که سابقه انقلابی بیشتر داشته باشد، با مردم، نیازها و ضرورت های مردم در تماس باشد، وجهه و اعتبار بالایی داشته باشد که انتساب او خدای ناکرده لطمه ای بر مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد نکند، علاوه بر اینها بتواند فراجناحی عمل کند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: آقای هاشمی رفسنجانی هر کجا بود فراجناحی عمل می کرد، خدای ناخواسته اگر مدیریت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان جناح ها و باندهای سیاسی قرار گیرد نه تنها گره های کور را باز نمی کند که خود گره هایی را بر نظام خواهد زد. بدون این که شخص خاصی را مطرح کنم.

**گزینه ما قطعا روحانی است/ نباید شخص دیگری به غیر از روحانی مطرح شود
وی همچنین درباره برنامه های اعتماد ملی برای انتخابات 96 گفت: در اعتماد ملی در کنار سایر گروه های اصلاح طلب تلاش داریم که حضور فعال و منسجمی داشته باشیم و گزینه ما قطعا روحانی است اگر حرفی هم تاکنون زدیم و می زنیم که باید مذاکره ای شود و گفت و گو به عمل آید منافات ندارد که بهترین گزینه را بری سال 96 دکتر ورحانی می دانیم. 
منتجب نیا تاکید کرد: نباید شخص دیگری به غیر از روحانی مطرح شود. ان شاءالله هیچ مشکل و مانعی برای روحانی به وجود نیاید. اما خواص روی افراد دیگر مطالعه کنند که اگر حادثه ای اتفاق افتاد دستشان خالی نباشد.
وی ادامه داد: مطرح کردن افراد دیگر به هیچ وجه به مصلحت نیست چون تضعیف روحانی است همه نیروهای خود را باید منسجم کنیم که وی هم پیروز میدان شوند و به مطالبات مردم و اصلاح طلبان بیش از پیش توجه کنیم و عنایت داشته باشیم.
منبع: ایرنا
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.