عضو شورای مرکزی حرب اتحاد ملت ایران گفت: پر شدن جای خالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صفات فردی که داشتند ممکن نیست.

به گزارش جماران، هادی خانیکی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درمراسم گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به آیه 80 سوره اسراء (رَبِّ ادْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَاخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیراً)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مصداق این آیه دانست و اظهار کرد: ایشان صادقانه زیست و صادقانه از دنیا رفت و گواه این صداقت پاسخی بود که مردم در تشییع جنازه شکوهمندش دادند.

وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی برای هیچکس ناشناخته نیست ادامه داد: این مرد بزرگ پیش از مرگ جفاها دید و بعد از مرگ، وفاها، اما در این میان، فهم از هاشمی و فهم از نقش امروز او و تاثیرش در فردای ما مساله مهم پیش رو است.

خانیکی افزود: کمتر سیاستمداری را می‌توان در ایران یا جهان پیدا کرد که به اندازه هاشمی استمرار داشته باشد، در جایگاهی که آن جایگاه تاثیرگذار است اما حوزه تاثیرگذاری آن در حال تغییر است. سیاستمداران در کشورهای دستخوش تغییر معمولا زود برمی‌آیند و زود فرومی‌نشینند اما کسانی که برای حداقل 4 دهه نقش تاثیرگذار داشته باشند از جنس هاشمی، کم هستند. به نظر من آنچه هاشمی را ممتاز کرد این بود که در کشور او را در دو گفتمان انقلابی و اصلاحی می‌توان در کانون دید. 

وی ادامه داد: از اواخر دهه 30، نقش هاشمی را می‌توان در کانون مبارزات و به تحرک درآوردن حوزه‌های علمیه و نزدیک کردن آنها به مبارزات و در کنار امام بعد از انقلاب در تشکیل نهادهای انقلابی به وضوح دید.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی در شکل‌گیری انقلاب و اوج‌گیری نهضت نقشی یگانه داشت، افزود: رمز ماندگاری او این بود که قدرت انطباق با نیازهای زمانه و خواسته‌های جامعه را داشت و از این رو روز به روز می‌بینیم بیشتر خودش را در معرض آزمون‌هایی قرار می‌دهد که نیازهای جامعه است، آزمون‌هایی که شاید از نظر مصلحت‌اندیشی برای یک سیاستمدار چندان کار آسانی نباشد، در معرض انتخابات قرار گرفتن و رد صلاحیت شدن در سنین بالا به عقیده من چیزی جز عشق، آرمان‌خواهی و اعتقاد نیست. هاشمی سیاستمداری بود که خواسته‌های مردم را می‌دید و نگاه مردم را می‌فهمید و در کنار آنها قرار می‌گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پر شدن جای خالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صفات فردی که داشتند ممکن نیست، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این خلاء را پر کنیم راهی نداریم جز اینکه تمکین و تبعیت کنیم از خواست مردم و نیازهای روز جامعه، هاشمی رفسنجانی به تمام خواسته‌هایی که جوانان، زنان، اهالی هنر و خیلی قشرهای دیگر جامعه داشتند توجه می‌کرد و در مقاطع مختلف سعی می‌کند با غلبه بر احساسات به نیازهای روز جامعه پاسخ دهد.

خانیکی اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی گاهی سعی می‌کرد با فدا کردن خودش، مانند یک لولا حلقه اتصال بین گروه‌های مختلف جامعه باشد و به این ترتیب توازنی بین جریان‌های متعارف ایجاد کند، وظیفه ما برای پر کردن این خلا همین است که چگونه به وحدت بیشتر بیاندیشیم و بر سر مسائل ملی به اجماع برسیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.