روزنامه پرشمار فرانسوی «فیگارو» با پوشش خبری مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: رهبر عالی ایران بر پیکر رئیس جمهوری پیشین و «اعتدالگرای» ایران نماز اقامه کردند.

به گزارش جماران، این روزنامه فرانسوی امروز سه شنبه نوشت: بر اساس تصاویر به دست آمده، دهها هزار نفر از مردم ایران در «مراسم ملی تشییع پیکر رئیس جمهوری پیشین خود» که (یکشنبه 19 دی) در سن 82 سالگی درگذشت، شرکت کردند.
این گزارش می افزاید: ««آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران که یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را با وجود «تفاوت» در عقیده، گرامی داشته بود، بر پیکر این رئیس جمهوری اعتدالگرای ایران نماز اقامه کرد.»»
روزنامه فیگارو پیشتر نیز با اعلام خبر درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در تارنمای اینترنتی خود رئیس جمهوری فقید پیشین ایران را شخصیتی میانه رو توصیف کرد و نوشت: «او در مرکز شطرنج سیاست ایران حضور داشت و اعتدال و نزدیکی به غرب، حتی نزدیکی به «شیطان بزرگ» آمریکا، را توصیه می کرد.»
فیگارو «دوران سازندگی بعد از جنگ هشت ساله ایران و عراق و گشایش نسبی در روابط با غرب» در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی را از نکات مهم کارنامه سیاسی وی عنوان کرد.
«ژرژ مالبرونو» تحلیلگر ارشد این روزنامه که به صورت تخصصی در مورد ایران و خاورمیانه کار می کند در نخستین ساعات درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، در توئیتی ضمن خبر آن، به نقش تاثیرگذار رئیس جمهوری پیشین ایران در آزادی گروگان های فرانسوی در سال های 1980 در لبنان اشاره کرد.
این روزنامه نگار فرانسوی همچنین گفته است: هاشمی همیشه حمایت فرانسه از صدام را در جنگ علیه ایران یادآوری می کرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود، یکشنبه 19 دی هفته جاری دار فانی را وداع گفت.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری در سوم شهریور سال 1313 در رفسنجان چشم به جهان گشود.
وی دهها سال مبارزه با رژیم شاهنشاهی، فعالیت تعیین کننده در دوران انقلاب اسلامی، عضویت در شورای انقلاب، فرماندهی کل قوا در دفاع مقدس با حکم امام خمینی(ره)، ریاست سه دوره مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های 1368 تا 1376 را در کارنامه خود داشت و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌ های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته شده است.
منبع: ایرنا
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.