وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن امید به زندگی زنان ایران به 80.5 سال و سن امید به زندگی مردان به 79 سال رسیده است، البته 10 سال این عمر با معلولیت است و 700 هزار ایرانی دچار آلزایمر هستند.

به گزارش جماران ، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر ورزش و جوانان در وزارت بهداشت افزود: در سالهای پس از انقلاب با اقدامات بهداشتی که انجام شد، سن امید به زندگی مردم بالا رفت و اکنون با پدیده افزایش سالمندی رو به رو هستیم.
وی گفت: سالمندان رو به افزایش هستند اما نباید فراموش کنیم که سالمندان امروز، جوانان دیروز هستند و در مهمترین صحنه‌های انقلاب و دوران دفاع مقدس این جوانان بودند که کشور را نجات دادند و 80 درصد شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب افراد زیر 25 سال بودند.
وزیر بهداشت افزود: امروز هم اگر کار را به دست جوانان بدهیم، بسیاری از مشکلات کشور رفع می شود، روزگاری که ما جوان بودیم می‌گفتیم چرا بزرگترها به ما جوانان میدان نمی‌دهند اما حالا که خودمان پا به سن گذاشته‌ایم همان رفتار را داریم و محکم به میزهایمان چسبیده‌ایم، ای کاش توجه به جوانان بیشتر شود.
وی با اشاره به ایجاد وزارت ورزش و جوانان گفت: ای کاش نام این وزارتخانه به وزارت جوانان و ورزش تغییر کند که توجه بیشتری به جوانان شود.
هاشمی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی ایرانیان گفت: سن امید به زندگی زنان ایرانی به 80.5 سال و سن امید به زندگی مردان به 79 سال رسیده است، البته طولانی شدن عمر ایرانیان مشکلاتی را هم به همراه داشته است از جمله اینکه 10 سال از عمر مردم با معلولیت است که علت اصلی آن کم تحرکی و تغذیه نامناسب است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: 50 درصد مردم کشور، اضافه وزن دارند که بیشتر آنان نیز زنان هستند، وزارت ورزش، علما،خطبا، فرهیختگان و رسانه ها باید همت کنند و با اطلاع رسانی برای کاهش این مخاطرات سلامت و کاهش بیماری ها کمک کنند.
وی گفت:‌ هزینه‌های درمان بیماریهای غیرواگیر ناشی از چاقی،دیابت، فشار خون و کم تحرکی سرسام آور است، از جمله اینکه حدود 700 هزار نفر از ایرانیان به آلزایمر مبتلا هستند و تعداد آنان نیز هر سال افزایش می‌یابد، بیماری که نه تنها فرد بلکه کل خانواده را درگیر می‌کند.
هاشمی ادامه داد: شرط اول مقابله و کنترل این بیماریها، پیشگیری با تغذیه و ورزش سالم است، هم ورزش مغز برای پیشگیری از آلزایمر و هم ورزش جسم برای پیشگیری از معلولیت در دهه های پایانی عمر لازم است و باید گسترش یابد.
وی گفت: دولت آقای روحانی موفق شده است که امکانات بهداشتی را تا 90 درصد در شبکه بهداشتی سراسری افزایش دهد و زیرساختهای جدیدی برای تامین سلامت مردم فراهم کند تا بیماریهای غیر واگیر ناشی از کم تحرکی و تغذیه نامناسب کم شود و امیدواریم بتوانیم با اقدامات و برنامه های تعریف شده تا 10 سال آینده 25 درصد از میزان یبماریهای غیر واگیر و مرگ و میر آ‌نها را کم کنیم.
هاشمی افزود: کاهش بیماریهای غیر واگیر قطعا موجب افزایش سطح سلامت مردم می‌شود و نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی و نشاط اجتماعی خواهد داشت.
بر اساس تفاهمنامه‌ای که امروز به امضای وزیر بهداشت و وزیر ورزش و جوانان رسید، قرار است این دو وزارتخانه با کار کارشناسی مشترک، پینشهادهای عملی برای افزایش سرانه ورزش و ایجاد زیرساختها و امکانات ورزش همگانی را برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهوری ارائه کنند، تا تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ و اجرایی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.