فتوای ضرورت اتحاد گروه های تروریستی در شمال سوریه با واکنش های مختلفی درمیان اعضای این گروه ها و طرفداران آن ها روبرو شده است.

به گزارش جماران، درحالی اسناد امضای 17 نفر از به اصطلاح شیوخ تروریست ها در سوریه درباره ضرورت ادغام و اتحاد تروریست ها منتشر شده است که بزرگترین گروه های تروریستی بویژه احرارالشام، جبهه النصره و نورالدین الزنکی برای چگونگی ادغام و تقسیم پست های کلیدی گروه جدید به نتیجه نرسیده اند.
پایگاه های و صفحه های اینترنتی مخالف نظام سوریه پس از انتشار این فتوا با حمله به 'عبدالله المحیسنی' سعودی قاضی شرعی ائتلاف تروریستی جیش الفتح اعلام کردند که این اقدام المحیسنی گامی در راستای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های قبلی و رجزخوانی های پوچ او و از دست رفتن محله های شرقی حلب انجام شده است.
مهمترین امضا کنندگان این فتوا عبدالله المحیسنی قاضی شرعی جیش الفتح، ابوالفتح الفرغلی مسئول شرعی احرارالشام، عبدالرزاق مهدی از شیوخ مستقل شام که هم اکنون در ادلب ساکن است، ابومحمد الصادق مسئول شرعی سابق احرارالشام، ابوطاهر الحموی از تروریست های هم فکر با داعش هستند.
در زیر این فتوی نام افراد کم اهمیت و بی اهمیتی نیز به چشم می خورد و نام برخی از به اصطلاح شیوخ نیز در زیر این بیانیه ثبت شده است که بعدها اعلام کرده اند نامشان بدون مشورت در زیر فتوا آمده است که می توان در این باره به حسام الاطرش مسئول شرعی حرکت نورالدین زنکی، شیخ علی سعیدو و عمر رمضان اشاره کرد.
حسام الاطرش درصفحه خود در تویترنوشت: تاکید می کنیم که هیچ شخصی با علی سعیدو، حسام اطرش و عمر رمضان برای درج نام آن ها در زیر بیانیه شرعی مشورت نکرده و اجازه نگرفته است.
این افتوا بر تسریع ادغام گروه های احرارالشام، فتح الشام(النصره)، حرکت نورالدین زنکی، اجناد الشام، حزب اسلامی ترکستان، لواء الحق و انصار الدین تاکید می کند.
امضا کنندگان این بیانیه تاکید می کنند که ادغام گروه های مسلح یک امر ضروری برای پیروزی و دفع خطرها است.
ابوالفتح الفرغلی مسئول شرعی احرارالشام نیز که هم اکنون به اردوگاه هاشم الشیخ (ابوجابر) که به النصره نزدیک است و خواستار ادغام دراین جبهه است در پاسخ به النحاس نوشت: کسانی که درباره امکان تحقق محتوای فتوای ادغام انتقادی دارند این نظر و عقیده آنهاست ولی کسانی که اصول علمی این فتوی را زیرسوال می برند بویی از علم به مشامشان نخورده است.
وی افزود: زخم شکست حلب بسیار عمیق است و گروه ها نباید به خاطر مخالفت برخی دیگر از اتحاد و ادغام سرباز زنند. 
عبدالرزاق مهدی نیز در صفحه تویتر خود نوشت: این تلاش برای ادغام گروه ها، آخرین فرصت است و آن را از دست ندهید.
وی اضافه کرد: دوره های طلایی، نقره ای و برنزی گذشت و اکنون وارد عصر آهن شده اید آن را دریابید شاید هرچند دیر ولی می توانید نجات یابید.
دلایل اردوگاه مخالفان ادغام گروهای مسلح با النصره این است که این کار باید با برنامه ریزی بیشتر و جلوگیری از تسلط و احتکار قدرت توسط یک گروه خاص صورت گیرد و همه گروه ها باید در یک سطح محسوب شوند.
لبیب النحاس رئیس دفتر سیاسی و روابط خارجی احرارالشام با انتقاد از صادرکنندگان این فتوا اعلام کرد: بسیار عجیب است که برای تحمیل کردن ادغام و وادار کردن دیگران به این کار از فتوی استفاده می کنند .
وی درتویتر با بیان اینکه ما مخالفتی با اتحاد نداریم افزود: دین مرکبی نیست که برخی بخواهند برای دستیابی به خواسته های خود و به کاربردن تسلط کاهنانه و امیرانه برآن سوار شوند.
النحاس اضافه کرد: انتقادی که ما ازاین فتوا داریم به خاطر دلایل و اسباب واقعی است و نه ابعاد شرعی آن.
وی بیان کرد: برخی از کسانی که فتوای ادغام را امضا کرده اند پیش از این بارها عامل تفرقه و تجزیه بوده اند.
مخالفان ادغام انتظار دارند که النصره گام های واقعی تری را برای این کار بردارد تا یک دفتر سیاسی تشکیل شود که بتواند با دیگر حامیان گروه های مسلح و هم پیمان های نظام ارتباط برقرارکند.
هم اکنون گروه تروریستی احرارالشام به دو اردوگاه هاشم الشیخ موافق ادغام با النصره و علی العمر (ابوعمار) تقسیم شده است و ممکن است قبل از هر ادغامی به یک تجزیه درون گروهی منجر شود.
برخی از کابران شبکه اجتماعی مخالف ادغام گروه های تروریستی اعتقاد دارند که قطر پس از تلاش برای حذف نام جبهه النصره از لیست گروه های تروریستی به تغییر نام آن به فتح الشام نتوانست به نتیجه برسد و این ادغام نیز تلاش دیگری برای نجات این تروریست هاست.
آن ها می گویند با قربانی شدن چندین گروه در زیر بمباران ائتلاف های مختلف به بهانه سرکوب النصره مخاف هستند و این مخالفت با مشاهده زیاده خواهی های النصره در موضوع ادغام، افزایش یافته است.
بحث ادغام و اتحاد گروه های تروریستی از ابتدای بحران سوریه همواره مطرح بوده است و این گروه ها با توجه به شکست ها، پیروزی ها، خطرها، اختلاف های داخلی، میزان کمک های خارجی به گروه ها بایکدیگر متحد، ادغام یا تجزیه شده اند.
مدتی است که گروه های مسلح در شمال سوریه برای درامان ماندن از خطر شکست های بیشتر بویژه پس از شکست در حلب برای اتحاد و ادغام تلاش می کنند ولی هربار این تلاش ها به دلایل مختلف با شکست روبرو شده است.
آخرین بار که چند گروه تروریستی در شمال سوریه برای ادغام باهم به توافق رسیدند، زیاده خواهی برخی از بزرگترین گروه ها که همچنان خواستار نقش بیشتری در رهبری تشکیلات واحد بودند، ادغام را به تاخیر انداخت. 
براساس برخی اخبار این گروه ها به این ترتیب به توافق رسیدند که با تشکیل گروهی واحد به نام 'هیات اسلامی سوریه' علی العمر فرمانده احرارالشام را به فرمانده کل، محمد الجولانی فرمانده النصره به فرماندهی نظامی و توفیق شهاب الدین فرمانده نورالدین الزنکی به عنوان رئیس شورای مرکزی این تشکیلات تعیین شوند.
ولی با توجه به زیاده خواهی جبهه النصره این توافق به نتیجه نرسید زیرا دیگر گروه های مسلح خواستار سهم مساوی اجزای تشکیل دهنده در این گروه بودند درحالی که جبهه النصره همچنان خواستار تسلط بر دیگر گروه ها بود.
باید منتظر بود و دید آیا فتوای ادغام می تواند گروه های تروریستی و مسلح سوری را متحد کند یا خیر. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.