مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، 284 هزار تن کالا به ارزش اقتصادی 133 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است

 مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، 284 هزار تن کالا به ارزش اقتصادی 133 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

 

به گزارش جماران، رسول امیدی روز پنجشنبه افزود: بیشتر کالاهای صادر شده شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی و محصول های معدنی و فلزی بوده است.
وی مقصد این کالاها را کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه ذکر و اظهار کرد: طی این مدت 39 هزار تن کالا به ارزش 90 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 2 و 30 درصد افزایش داشته است.
امیدی بیشتر کالاهای ترانزیت ورودی را شامل لوازم چوب، فرآورده های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: در مدت یادشده، 188 هزار تن کالا به ارزش 731 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور ترانزیت شده است.
مدیرکل گمرک آستارا بیشتر کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین ها، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصول های کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالاها از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.
امیدی ادامه داد: در این مدت 209 هزار تن کالا به ارزش 64 میلیون دلار از گمرک آستارا وارد کشور شده است.
وی عمده کالاهای وارده را شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن، ماشین ها و لوازم برقی ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد شده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت 321 تن کالا به ارزش یک میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.
امیدی بیشتر کالاهای صادراتی چمدانی از گمرک آستارا را مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصول های کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا تعداد ترددکنندگان از این مرز را تا پایان آذر ماه امسال 565 هزار و 953 نفر ذکر و بیان کرد: تعداد تردد خروجی پنج درصد و تعداد تردد ورودی مرز زمینی آستارا چهار درصد افزایش داشته است.
امیدی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا را طی این مدت 393 میلیارد و 720 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش یافته است.
گمرک آستارا به عنوان اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

منبع:ایرنا

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.