معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تاکنون 12 تفاهم نامه با شرکت های خارجی در صنعت نفت امضا شده و بزودی 12 تفاهم نامه دیگر نفتی امضا می شود، گفت: هزینه و ریسک پایین تولید نفت و گاز دو مزیت ایران برای جذب سرمایه گذاران است.

به گزارش جماران ، پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه یا توافقنامه اصولی منجر شده است.
تمایل شرکت های بین المللی برای همکاری نفتی با ایران در حالی است که برخی معتقد بودند به دلیل فشار آمریکا و نگرانی از بازگشت تحریم ها، موانع بزرگی در مسیر فعالیت شرکت های نفتی بین المللی ایجاد خواهد شد.
پیش از این، با توجه به برخی اظهارات تند دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا علیه توافق برجام، نگرانی هایی در میان شرکت های خارجی درباره همکاری با صنعت نفت ایران ایجاد شد که البته به تدریج کمرنگ شد.
برخی کارشناسان معتقدند، مواضع تند ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات، پس از استقرار در کاخ سفید تعدیل خواهد شد و واقعیات اقتصادی بین المللی را می پذیرد.
بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از این درباره تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر مذاکرات ایران با شرکت های نفتی بین المللی، گفته بود: تاکنون، تاثیری نداشته است.
در هفته های اخیر، شرکت های معتبری مانند رویال داچ شل (انگلیس-هلند)، توتال (فرانسه)، گازپروم (روسیه) و پتروناس (مالزی ) با ایران تفاهمنامه و یا موافقت نامه اصولی امضا کرده اند که نشان دهنده عزم شرکت های بین المللی برای مشارکت نفتی با ایران است.
در این میان، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران از امضای 24 تفاهمنامه با شرکت های بین المللی خبر داده است.
به گزارش وزارت نفت، غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با بیان این که امنیت سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران یکی از الزاماتی بوده که شرکت ملی نفت ایران نسبت به آن همواره پایبند بوده است، گفت: در بخش عملیاتی نیز سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز کشور دارای امنیت بالایی است.
وی با تاکید بر اینکه در سطوح فعلی قیمت نفت خام در بازار، سرمایه گذاری در هر پروژه بخش بالادستی صنعت نفت در جهان دارای توجیه اقتصادی بالایی نیست، اضافه کرد: در قیمت های فعلی نفت، سرمایه گذاری برای توسعه میادین نفتی در آب های عمیق در خلیج مکزیک و یا توسعه میادین نامتعارف شیل اویل و شیل گس توجیه اقتصادی لازم ندارد.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با بیان این که در سطوح فعلی قیمت نفت خام ریسک سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز کشور پایین است، گفت: اکنون هزینه تولید نفت و گاز در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان بسیار پایین است که این امر انگیزه سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشور توسط شرکت‌های بین‌المللی را دو چندان کرده است.
منوچهری همچنین از برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی به عنوان فرصتی برای معرفی بیشتر ظرفیت و پتانسیل های سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور نام برد و گفت: برگزاری نمایشگاه انرژی کیش در منطقه آزاد کیش هم می‌تواند به فرصتی برای شناخت بیشتر سرمایه گذاران از پتانسیل‌های سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران منجر شود.
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: تاکنون شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفت و گاز با 12 شرکت بین‌المللی همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، اینپکس ژاپن و گازپروم نفت روسیه تفاهم نامه مطالعاتی و همکاری امضا کرده است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود 10 تا 12 تفاهم نامه همکاری با سایر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت امضا شود.
به گزارش جماران ، نخستین توافق‌نامه نفتی بین المللی (موافقتنامه اصولی) پس از اجرا شدن برجام در 18 آبان ماه امسال با یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه امضا شد.
بر این اساس، توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی) و پترو پارس ایران، با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه امضا شد. قرار است، قرارداد نهایی در اوایل سال 2017 امضا شود.
ایران در نظر دارد با مدل های جدید قراردادی، جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را افزایش داده و فناوری های جدید را نیز به کشور وارد کند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.