قطع شدن اینترنت براساس قانون اساسی کشور آفریقایی کنگو و مواد این قانون درباره وظایف دولت در حفظ زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی، خلاف قانون است. در کنگو قطعی اینترنت به بسیاری از کسب و کارهایی که به برکت فضای مجازی شکل گرفته بودند، آسیب وارد کرده و بسیاری را نیز بیکار ساخته است. دولت با استناد به دلایل امنیت ملی و همچنین به بهانه ضعیف بودن زیرساخت‌های اینترنت، دستور تعطیلی برخی ایستگاه‌های ارتباطی را صادر کرده است. با این حال، بسیاری از ناظران علت‌ عدم سرمایه‌گذاری روی اینترنت را تلاش برای بقای دولت‌ها عنوان کردند.

به گزارش جماران؛ مقامات برخی از کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان، اغلب دسترسی به اینترنت را مختل یا قطع می‌کنند یا با عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن باعث قطع اینترنت می‌شوند و نگرانی‌ای بابت تبعات مردمی و اقتصادی آن ندارند.

ایلنا به نقل از تایمز نوشت: بسیاری از مردم فقیر و کارگر جمهوری دموکراتیک کنگو این روزها با قطع شبکه اینترنت در زمینه رفاه، آزادی، اصناف و معیشت خود دچار مشکلات عدیده شده‌اند. 

سالهاست که اینترنت به ابزاری ضروری برای ارتباطات، اطلاعات، آموزش، تجارت، بهداشت، فرهنگ و بسیاری دیگر از زمینه‌های زندگی تبدیل شده است. همچنین اینترنت به فضایی برای مشارکت شهروندان در امور صنفی و پاسخگویی دولت‌ها نسبت به معاش مردم بدل شده است. با این حال، مقامات برخی از کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان، اغلب دسترسی به اینترنت را مختل یا قطع می‌کنند یا با عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن باعث قطع اینترنت می‌شوند و نگرانی‌ای بابت واکنش مردمی و تبعات اقتصادی آن ندارند. 

از جمله این کشورها، بزرگترین کشور فرانسوی زبان جهان یعنی کنگو که سال‌ها تحت استعمار بلژیک بوده است، با قطعی اینترنت دچار مشکل شده است.

رئیس جمهور فلیکس شیسکدی که اولین بار در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، برای دومین دوره پنج‌ساله نامزد شد و به پیروزی رسید. مخاطرات اقتصادی و امنیتی در پر وسعت‌ترین کشور آفریقا (کنگو)، این روزها برای همه نگران کننده است. کنگو دهه‌ها درگیر جنگ‌های داخلی گسترده بوده است که هزاران نفر طی آن کشته شدند و از این جنبه، بحران معیشتی و امنیی می‌تواند تمامی دستاوردهای کارگران و مردم این کشور طی دو دهه اخیر پس از صلح را نابود سازد. 

جمهوری دموکراتیک کنگو در سال‌های اخیر شاهد چندین دوره چندماهه قطع اینترنت بوده است، به ویژه در طول انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸، و همچنین در جریان اعتراض‌های سال ۲۰۱۶ علیه رئیس‌جمهور جوزف کابیلا به دلیل ماندن در قدرت پس از دوره قانون اساسی‌اش، مردم شاهد قطعی شبکه به صورت ناگهانی بودند. 

قطعی اینترنت به بسیاری از کسب و کارهایی که به برکت فضای مجازی شکل گرفته بودند، آسیب وارد کرده و بسیاری را نیز بیکار ساخته است. 

دولت با استناد به دلایل امنیت ملی و همچنین به بهانه ضعیف بودن زیرساخت‌های اینترنت، دستور تعطیلی برخی ایستگاه‌های ارتباطی را صادر کرده است. با این حال، بسیاری از ناظران علت‌ عدم سرمایه‌گذاری روی اینترنت را تلاش برای بقای دولت‌ها عنوان کردند. 

بر اساس گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که در ژوئن ۲۰۲۲ درباره قطع اینترنت منتشر شد، این اقدامات مغایر با قوانین بین المللی است که حق آزادی عقیده و بیان، حق آزادی تشکل‌های مدنی و صنفی را تضییع می‌کند. همچنین محدودیت اینترنت بخش زیادی از تلاش‌ها برای توسعه اقتصادی و کسب و کارها و مشاغل را دچار مشکل می‌کند. 

قطع شدن اینترنت همچنین هزینه‌های منفی اقتصادی و اجتماعی برای کشورهای آفریقایی دارد. این موارد به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، کسب و کارهای خویش فرما و امثال آن را دچار مشکل می‌کند. 

بر اساس مطالعه‌ای که توسط همکاری سیاست بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای شرق و جنوب آفریقا (CIPESA) انجام شده است، خاموشی اینترنت بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲.۱۶ میلیارد دلار برای آفریقا هزینه داشته و موجب بیکاری میلیون‌ها نفر در چندین کشور شده است. به گفته همین منبع، خاموشی ۲۰ روزه اینترنت در طول انتخابات ۲۰۱۸ در جمهوری دموکراتیک کنگو منجر به ضرر ۶۰ میلیون دلاری در ماه شده و سالانه یک میلیون شغل را نابود کرده است. 

همچنین صنعت توریسم طبیعت و گردشگری نقاط بکر طبیعی و حیات وحش به دلیل آنکه این کشور از جمله مهمترین صحراهای دارای اکوسیستم کامل حیات است و سالانه شاهد ورود ده‌ها هزار توریست بوده، اکنون به دلیل مشکلات اینترنت مشاغل در این حوزه دچار مشکل شده است.

 تشکل‌های مدنی و صنفی مختلف نیز بدون اینترنت با دشواری می‌توانند برنامه‌های خود را برای مطالبات خود هماهنگ کنند، قطع شدن اینترنت سایر بخش‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، تامین اجتماعی و خدمات بشردوستانه کشورهای توسعه یافته در این کشور تحت تأثیر قرار گرفته است. 

برخی ان. جی. او‌ها و تشکل‌های مردم نهاد مستقل در فضای مجازی مثل «NETBLOCKS» اعلام کردند در تلاشی داوطلبانه و ابتکاری می‌خواهند راه‌هایی برای دسترسی جوانان به اینترنت در مواقع خاموشی شبکه مجازی از جمله در کنگو فراهم سازند. 

یکی دیگر از راه‌های مبارزه با خاموشی‌ها، افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات ناشی از آن و راه‌های مقابله با قطع شدن اینترنت است. از آنجا که در کنگو سیستم فیلتر فضای اینترنت ضعیف و امکان آن از نظر قانونی بدون استدلالات محکم ناممکن است، لذا مردم می‌دانند که دولت در مواقعی خود کل اینترنت را قطع کرده و همه متضرر می‌شوند. 

آگاه ساختن سیاستمداران این کشورها درباره تبعات اقتصادی و امنیتی قطع شدن اینترنت بخشی از تلاش‌هایی است که تاکنون توسط برخی نهادها در این کشور انجام شده است. این کار را می‌توان از طریق کمپین‌های آگاهی بخشی، آموزش و آموزش انجام داد. به عنوان مثال، ائتلاف #KeepItOn، که بیش از ۲۴۰ سازمان حقوق دیجیتال را گردهم می‌آورد، برای محکوم کردن و جلوگیری از قطع شدن اینترنت در آفریقای مرکزی، اقدامات فرهنگی و توجیهی می‌کند. 

از سوی دیگر، رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی نقش مهمی در مبارزه برای حفظ حق دسترسی به اطلاعات دارند و می‌توانند مردم را در مورد عوارض تعطیلی‌ها آگاه کنند. 

قطع شدن اینترنت همچنین براساس قانون اساسی کنگو و مواد این قانون درباره وظایف دولت در حفظ زیرساخت‌های ارتباطی و خدماتی، خلاف قانون است و در این زمینه، پیشبرد ادبیات حقوق اساسی در داخل این کشور نیز می‌تواند از راه‌های مقابله با مسدودسازی اینترنت باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.