اتیوپی پرجمعیت‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود که دورتا دورش خشکی هست و هیچ ارتباطی با دریا ندارد. فلذا برای واردات کالا از دریا به شدت به کشورهای همسایه وابسته است....

به گزارش جماران؛ کمی دورتر از سواحل شرقی دریای سرخ ، و شاخ و شانه کشیدن انصار الله یمن با نیروی دریایی ارتش آمریکا؛ در سواحل آنسوی اقیانوس هند، اتیوپی رفته با حکومت اقلیم خود مختار «سومالی لند»somalialand) ) در سومالی قرارداد بسته که بندر «بربره» به اتیوپی به مدت ۵۰ سال(!) اجاره داده بشه و در مقابل اتیوپی سومالی لند را به عنوان «کشور مستقل!» به رسمیت بشناسد! دولت مرکزی سومالی در موگادیشو هم به این امر اعتراض کرده و خواستار دخالت سازمان ملل و اتحادیه آفریقا شده است.

نکته اما این هست که اتیوپی پرجمعیت‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود که دورتا دورش خشکی هست و هیچ ارتباطی با دریا ندارد. فلذا برای واردات کالا از دریا به شدت به کشورهای همسایه وابسته است. تا امروز برای مرتفع کردن این نیاز از بندر کشور جیبوتی استفاده می‌کرد. مذاکرات جسته گریخته‌ای هم با کشور کنیا بوده، لکن بالاخره اتیوپی تصمیم گرفت از حضور نظامیش در قالب نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی سوءاستفاده کرده و با عقد قراردادی با حکومت خودمختار اقلیم «سومالی لند» از بندرهای این اقلیم برای واردات کالا بهربرداری کند. 

 

photo_2024-01-05_21-58-43

 

نکته مهمتر اینجاست که اتیوپی سالانه ۱.۵ میلیارد دلار بابت استفاده از بندرهای کشور جیبوتی، به این کشور پرداخت می‌کند و حالا با جایگزین شدن بندر سومالی لند به جای جیبوتی، و بالطبع با حذف ۱.۵ میلیارد دلار از درآمد کشور کوچکی چون جیبوتی، عملا زلزله‌ای اقتصادی بر این کشور شاخ آفریقا وارد خواهد شد! بماند که از جمله طرف‌های دیگری که علاقه‌مند به همکاری با سومالی لند هستند، می‌توان از تایوان(!) نام برد.

 

منبع: اخبار سوریه

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.