علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست در راستای بهبود کیفیت هوا به طرح حذف مازوت سوزی اشاره و خاطرنشان کرد: برای اولین بار در سه کلانشهر کشور از جمله اصفهان، تهران و البرز مازوت سوزی انجام نمی شود. اگر کشور بر اثر خاموش کردن نیروگاه ها و پتروپالایشگاه ها در حوزه های مختلف از جمله صنایع دچار مشکلاتی شود، مازوت سوزی در نیروگاه هایی که خارج از مناطق مسکونی هستند، شاید مشکلی ایجاد نکند هر چند که توصیه می کنیم مازوت از سیستم سوخت حذف شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، رییس سازمان محیط زیست بیان کرد: بارها گفته ام که «تا ریشه به جاست، درد درمان نشود» تا سوخت پاک تحویل ندهیم، آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها ادامه خواهد داشت.

علی سلاجقه درباره اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه های دولتی، بیان کرد: جلسات اجرای قانون هوای پاک کشور مرتب در حال تشکیل است؛ در طول تاریخ کشور شاید چنین شرایطی نبود که همه دستگاه هایی که در اجرای قانون هوای پاک کشور مسئولیت دارند از جمله وزارت کشور، سازمان محیط زیست و معاون اجرایی رییس جمهور جمع می شوند و تکالیف خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: گزارش عملکرد دستگاه ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک به زودی اعلام خواهد شد.

وی در راستای بهبود کیفیت هوا به طرح حذف مازوت سوزی اشاره و خاطرنشان کرد: برای اولین بار در سه کلانشهر کشور از جمله اصفهان، تهران و البرز مازوت سوزی انجام نمی شود. اگر کشور بر اثر خاموش کردن نیروگاه ها و پتروپالایشگاه ها در حوزه های مختلف از جمله صنایع دچار مشکلاتی شود، مازوت سوزی در نیروگاه هایی که خارج از مناطق مسکونی هستند، شاید مشکلی ایجاد نکند هر چند که توصیه می کنیم مازوت از سیستم سوخت حذف شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مازوت سوزی در شازند استان مرکزی انجام می شود که امیدوارم تأمین گاز و سوخت این منطقه در اولویت وزارت نفت قرار بگیرد تا دیگر مازوت نسوزانیم و بیش از این شرمنده مردم نباشیم.

سلاجقه در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه با اقدامات انجام شده تا پایان سال وضعیت کیفیت هوا به چه صورت خواهد بود؟ گفت: شاخص آلایندگی در برخی از روزها بسیار پایین است. برخی از افراد که خودشان مسبب شرایط حال کشور هستند، گفتند که آقایان چرا در بحث آلایندگی جو فکری نمی کنند و گفتند بحثی که سلاجقه در مورد پایداری جو مطرح کرده از لحاظ علمی معتبر نیست. من وارد این مسایل نمی شود و کاری هم به گذشتگان ندارم و بیشتر سعی می کنیم که تکلیف خود را انجام دهیم و عالمانه و منطبق بر شرایط کشور کار می کنیم، ولی اگر پایداری جو نقشی در آلایندگی جو ندارد، چرا چند روز قبل شاخص آلایندگی هوای پاک ۳۷ شد! شاخصی که در این چند روز شاید بالای ۱۵۰ بود.

سلاجقه بیان کرد: برای بهبود کیفیت هوای کشور همه اقدامات به نحو مطلوب در حال انجام است، اما برخی فرافکنی می کنند و آقایانی که مسئول شرایط فعلی کشور هستند، موضوعاتی را مطرح کردند که درباره آن علم کافی ندارند و کارشان این نیست و همیشه دنبال مسایل ژورنالیستی هستند، به این افراد توصیه می کنم که حداقل درباره کیفیت هوای کشور صادقانه حرف بزنند.

وی گفت: اگر دولت همت و روند فعلی که در حال حاضر وجود دارد و تمام دستگاه ها پای کار آمدند را ادامه دهد، حتماً شاخص ها بهبود پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه این روزها در استان خراسان رضوی و مشهد شاهدیم ناشی از این است که دو جبهه هوا هم از سمت سرخس و هم از سمت شمال شرق و قفقاز وارد استان شده و کاملاً منطقه گرد و غبار است و مسایل مربوط به صنایع، سهم بسیار کمتری در وضعیت هوای این استان دارد.

سلاجقه عنوان کرد: مطمئن باشید که با ادامه روند پایداری جو، آلاینده ها حفظ می شوند، هر چند که ما تأکید می کنیم مساله و منبع اصلی آلاینده هم بخش متحرک صنایع است که مطالعات سازمان محیط زیست این موضوع را نشان داده و توسط دانشگاه های معتبر کشور تأیید شده که حدود ۶۰ تا ۶۱ درصد از منابع متحرک هستند و باقی منبع آلاینده ها از سوخت است. بارها هم گفتم که «تا ریشه به جاست، درد درمان نشود» تا سوخت پاک تحویل ندهیم، آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.