سعیدی، نماینده مجلس درباره تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبر، عنوان کرد: «وزارت ارتباطات چنان درگیر فیلترینگ است که امنیت سایبر برایش اهمیت کمتری دارد. کمااینکه خود فیلترشکن‌ها هم در افزایش این حملات موثرند. اما آنچه اهمیت دارد، عدم پاسخگویی سازمان پدافند غیرعامل است که در مسائل سیاسی ورود می‌کند اما در حوزه کاری خود که باید پاسخگو باشند، سکوت کرده‌ است. امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع، مخصوصا پس از حمله به جایگاه‌های عرضه سوخت و اسنپ فود که مردم را بابت اطلاعات‌شان در فضای مجازی نگران کرده است، پدافند غیرعامل ورود جدی و کارشناسی داشته و پاسخگو باشد تا شاهد تدوام این اتفاقات نباشیم.»

به گزارش جماران؛ به نقل از دیده بان ایران، سعیدی، نماینده مجلس درباره علت وضعیت شکننده امنیت سایبر در کشور  گفت: ساختارهای موجود در حوزه پدافند غیر عامل کارآمدی لازم را ندارند و زیرساخت‌های امنیتی ما در شرایط حساس با حملات سایبری دچار مخاطره می‌شود. یک بخشی هم ناشی از این است که بسیاری از نخبه‌های حوزه آی تی متاسفانه مجبور به مهاجرت شده‌اند.وزارت ارتباطات چنان درگیر فیلترینگ است که امنیت سایبر برایش اهمیت کمتری دارد. کمااینکه خود فیلترشکن‌ها هم در افزایش این حملات موثرند.آنچه اهمیت دارد، عدم پاسخگویی سازمان پدافند غیرعامل است که در مسائل سیاسی ورود می‌کند اما در حوزه کاری خود که باید پاسخگو باشند، سکوت کرده‌ است.

طی دو هفته اخیر جایگاه‌های سوخت و اسنپ‌فود مورد حملات سایبری قرار گرفته‌اند اما این اولین بار نیست. پیش از این هم تپسی، سامانه ثبت احوال، 19 شرکت بیمه و... از جمله پلتفرم‌ها و سامانه‌هایی بودند که هک شدند. تکرار این روند و عدم پاسخگویی متولیان، افکار عمومی را نگران سواستفاده از اطلاعات آن‌ها کرده است.

سازمان پدافند غیرعامل کارآمدی خود را ندارد و فعالیت سیاسی ورود پیدا می‌کند

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در پاسخ به این پرسش که وضعیت امنیت سایبر در کشور چگونه است که شاهد حملات سایبری هستیم، گفت: «پرسش بسیار مهمی است؛ به خصوص با اتفاقی که برای اسنپ فود و پیشتر هم برای تپسی رخ داد، مردم هم به شدت نگران این موضوع هستند. معتقدم ساختارهای موجود در حوزه پدافند غیر عامل کارآمدی لازم را ندارند و زیرساخت‌های امنیتی ما در شرایط حساس با حملات سایبری دچار مخاطره می‌شود. یک بخشی هم ناشی از این است که بسیاری از نخبه‌های حوزه آی تی متاسفانه مجبور به مهاجرت شده‌اند.»

 فیلترشکن‌ها و مهاجرت نخبه‌های آی تی در کاهش امنیت سایبری موثر هستند

این نماینده مجلس درباره تاثیر فیلترینگ بر کاهش امنیت سایبر، عنوان کرد: «وزارت ارتباطات چنان درگیر فیلترینگ است که امنیت سایبر برایش اهمیت کمتری دارد. کمااینکه خود فیلترشکن‌ها هم در افزایش این حملات موثرند. اما آنچه اهمیت دارد، عدم پاسخگویی سازمان پدافند غیرعامل است که در مسائل سیاسی ورود می‌کند اما در حوزه کاری خود که باید پاسخگو باشند، سکوت کرده‌ است. امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع، مخصوصا پس از حمله به جایگاه‌های عرضه سوخت و اسنپ فود که مردم را بابت اطلاعات‌شان در فضای مجازی نگران کرده است، پدافند غیرعامل ورود جدی و کارشناسی داشته و پاسخگو باشد تا شاهد تدوام این اتفاقات نباشیم.»

این نماینده مجلس همچنین درباره گران شدن بسته‌های اینترنتی گفت: «ما گردش مالی حدود 47 هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها را داریم که شفاف نشده است که چه کسانی دارند بیشتر سود می‌برند. از سوی دیگر در شرایطی که در هنگامه انتخابات وعده می‌دادند که فضای مجازی را محدود نمی‌کنیم، شاهد افزایش اسمی 30 درصدی بسته‌های اینترنت هستیم که برخی از آیتم‌ها این افزایش 100 درصد بوده است. مجموع این موارد خصوصا در هنگامه انتخابات آسیب‌زاست. علاوه بر این رویکرد دوگانه درمورد فیلترینگ هم از سوی مردم پذیرفتنی نیست.»

سعیدی ادامه داد: «این موضوعی نیست که من در ایامی که نزدیک انتخابات هستیم، عنوان کرده باشم بلکه بنده از همان روز اول که زمزمه‌های محدودیت فضای مجازی وجود داشت، متذکر شدم. در مقطع خاص به دلیل شرایط امنیتی مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که برخی از پلتفرم‌ها فیلتر شوند ولی با گذر از این شرایط و باتوجه به اینکه اقتصاد و معیشت بسیاری از خانوارهای ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وابسته است، انتظار گشایش داشتیم. اما متاسفانه چنان تمرکز بر موضوع فیلترینگ زیاد است که به امنیت سایبری کم توجهی می‌شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.