اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و رسانه از جنس مردم هستند افزود: مردمی که در اربعین بیش از چهار میلیون نفر پای پیاده به کربلا می‌روند، ۸۴ درصد جمعیت در محرم سیاه پوش شدند و ۷۲ درصد ابراز علاقه کردند که در پیاده روی اربعین شرکت کنند این جامعه ماست؛ پس چهار نفر آدمی که مغزشان را به جریان‌های فاسد اجاره داده اند نباید نمایندگان جامعه هنری باشند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست راهبردی دولت سیزدهم، خروج از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و هنر است تا در جایگاه نظارت، حمایت و تسهیل‌گری قرار گیرد.

محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد استان خراسان جنوبی که در ادامه برنامه‌های اولین روز سفرش به این استان انجام شد افزود: خارج شدن از حوزه تصدی گری به این معنا است که دولت تنطیم گر و حامی باشد و هم مشکلات را حل کند.

وی گفت: حلقه‌های میانی باید کار مدیریت و اجرای فرهنگ را بر عهده داشته باشند که شامل انجمن‌ها، موسسات، جبهه فرهنگی، بخش‌های غیر دولتی و مردمی است لذا با انگیزه وارد فعالیت‌های فرهنگی و هنری شده اند و از بخش‌های ممتاز حوزه‌های عمومی محسوب می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید نخبگان این مسئولیت‌ها را دغدغه مند برعهده بگیرند افزود: نگاه شخصیت‌های معتبر در حوزه معارف دینی، اسلامی، رسانه و فرهنگی ناظر بر مشکلاتی است که باید به مدیریت بهتر فعالیت‌های فرهنگی ختم شده و مسایل عمومی و نگرانی‌های فرهنگی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۲ سال اخیر شعار اصلی دولت عدالت فرهنگی بوده و کارهای مهمی در بخش‌های گوناگون انجام شده گفت: اساسا معقتد هستیم در سال‌های گذشته بخش اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر بسیار ناچیز دیده شده است.

اسماعلی ادامه داد: این مسئله بخشی به اعتبارات دولتی بر می‌گردد بخشی هم متوجه جایگاه بلند فرهنگ و هنر است که نادیده گرفته شده و پیامدهای آن را در بخش‌های مختلف شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی ریل گذاری‌ها در حوزه فرهنگ انجام شده گفت: بر همین اساس در استان خراسان جنوبی ۲ نوع کار انجام می‌دهیم که یکی مربوط به مسایل سخت افزاری و زیرساخت های مورد نیاز است بر همین اساس پروژه تالار شهر بیرجند که از سال ۹۰ آغاز شده و بعد از گذشت ۱۲ سال حدود هفت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را حل خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تکمیل پروژه تالار علامه فرزان هم که دچار حریق شد را انجام خواهیم داد و مصوبه آن را همین هفته اعلام می‌کنیم تا کار بسرعت در استان آغاز شود لذا برای مجموعه‌ مراکز فرهنگی و هنری تا ۲ هفته آینده جمع بندی کاملی ارایه می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید محتوا و انجمن‌ها افزود: برای این منظور کار کلیدی در استان‌ها شروع شده و ۵۸ دفتر انجمن سینمایی جوان راه اندازی کردیم تا به صورت مستقیم اعتبار را دریافت کنند که از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال در هر استان است.

اسماعیلی گفت: این موضوع برای انجمن موسیقی و هنرهای تجسمی هم دنبال می‌شود و به صورت سرانه در هر استان یک یا ۲ ماه آینده متوسط ۱۰ میلیارد ریال در هر استان برای هر انجمن خواهیم داد.

وی گفت: بنا داریم شعار عدالت فرهنگی را در عمل نشان دهیم لذا این کار بزرگ که تخصیص‌های آن انجام شده را به زودی عملیاتی و اجرایی می‌کنیم و برای انجمن‌های ادبی هم این شیوه پیش می رود تا اعتبار مستقیم در اختیار انجمن ها قرار گیرد و با مدیریت و نظارت استان و قرارگاه شهید آوینی تخصیص یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بنای پول پاشی نداریم اما مطابق برنامه اجرایی دقیق اعتبار تخصیص می‌دهیم تا کار پیش برود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات استان در حوزه مد و لباس جای تقدیر دارد افزود: سال گذشته جریان غرب زده تلاش کرد تا جشنواره فیلم فجر را زمین بزند اما جشنواره‌ها در شرایطی برگزار شد که دشمن می‌خواست چراغ فرهنگ را در کشور خاموش کند.

اسماعیلی با اشاره به انتشار پوستری مبنی بر ممنوع التصویر شدن برخی بازیگران زن گفت: این خبر جعل شده در صورتی که برنامه فرهنگ و ارشاد اسلامی این است اگر شخصی مشکل دارد، فیلمش توقیف نشود در حالی که قبلا چنین رویه ای نبود و به خاطر اشتباه یک نفر فیلم به آرشیو می‌رفت اما الان مشکل حل شده و به نمایش در می‌آید چون تهیه کننده صدها میلیارد ریال هزینه کرده و نمی‌شود به خاطر یک فرد، فیلم را توقیف کنیم.

وی گفت: از این مسئله خبر معکوس ساخته اند که عده ای به خاطر رعایت نکردن قانون محدود هستند و فهرستی هم ارایه کرده اند لذا طبق سواد رسانه ای جعل خبر می‌کنند زیرا هفته گذشته در بهترین نقطه پرند کلنگ احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای هنرمندان زده شد و می‌خواستند این خبر دیده نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تصمیم داریم در همه مراکز استان‌ها برای اصحاب رسانه و فرهنگ و قرآن بهترین منازل و ساختمان‌ها تهیه شود و تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض اعطا کنیم چون موظف به این کار هستیم.

وی گفت: در حوزه فیلم هم سینمادارانی بعد از ۵۰ سال اذعان دارند که با فروش بالای فیلم ها از خاک بلند شدند و اقتصاد فرهنگ و هنر می‌چرخد.

اسماعیلی با بیان اینکه این آمارها قابل مقایسه نیست ادامه داد: علیرغم تبلیغات سوء اما اکنون پر رونق ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور رقم خورده است لذا برای اینکه جلوی این جریان را بگیرند خبر جعل می‌کنند و با دروغ پردازی به دنبال کمرنگ جلوه دادن موفقیت ها هستند.

وی گفت: موظف هستیم از شرع و قانون در حوزه فرهنگ و هنر دفاع کنیم ولی حرف درگوشی و پشت صحنه نداریم بنابرین قانون عفاف و حجاب را اجرا می کنیم و از مرزهای اخلاقی در جامعه ایرانی اسلامی حمایت خواهیم کرد البته به معنای محدودیت نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و رسانه از جنس مردم هستند افزود: مردمی که در اربعین بیش از چهار میلیون نفر پای پیاده به کربلا می‌روند، ۸۴ درصد جمعیت در محرم سیاه پوش شدند و ۷۲ درصد ابراز علاقه کردند که در پیاده روی اربعین شرکت کنند این جامعه ماست؛ پس چهار نفر آدمی که مغزشان را به جریان‌های فاسد اجاره داده اند نباید نمایندگان جامعه هنری باشند.

وی همچنین گفت: به سمتی حرکت کرده ایم که تمامی جشنواره‌ها را منطقه ای کنیم لذا جشنواره تئاتر سال گذشته در پنج منطقه و موسیقی هم امسال پنج منطقه شد تا در تهران جمع نشود.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه در یاسوج گفت: خدمتگزاری برای فرهنگ و هنر را افتخار می‌دانیم لذا نباید به عده ای که صداهای بلندی دارند باج دهیم بلکه به هنرمندان اصیل خدمت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ماموریتی جز خدمت برای خود قائل نیستیم افزود: اگرچه نارسایی و مشکل وجود دارد که نیازمند تذکر و راهنمایی هستیم اما این اقدامات انجام شده و گام های بلند برداشته خواهد شد زیرا عقب ماندگی زیاد است و به تلاش فراوان نیاز دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دی ماه امسال جشنواره بزرگ تجلیل از مفاخر استان توسط صندوق اعتباری هنر برگزار خواهد شد و تجهیز جدی همه مراکز فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفته است که با فوریت و اولویت مناطقی همچون خراسان جنوبی اعتبار تخصیص می‌یابد.

اسماعیلی گفت: تجهیز کارگاه‌های هنرستان هنرهای زیبا در استان هم انجام خواهد شد.

توجه به مقبره حکیم نزاری در بیرجند در راستای هویت سازی مفاخر و جذب گردشگر، اختصاس سهمیه ویژه برای چاپ کتب نویسندگان خراسان جنوبی، حمایت از برنامه‌هایی برای توانمند سازی جامعه هنری، لزوم ایجاد بستر برای جذب سرمایه گذار حوزه فرهنگی و هنری، استفاده از هنرمندان شهرستانی در جشنواره‌های ملی، اعطای وام‌های کم بهره به جامعه هنری و رسانه ای استان، رفع مشکلات بیمه و مسکن هنرمندان، تسهیل مجوز تولید فیلم در شهرستان‌ها، اجازه ورود برخی تجهیزات فیلم سازی از خارج کشور، توجه به طرح پژوهشی برای بهبود وضعیت اقتصاد تئاتر استان و لزوم تسریع در بهره برداری از سالن علامه فرزان مهمترین درخواست های مطرح شده در این نشست بود.

همچنین پیشنهاد انتصاب سخنگوی فرهنگی در دولت سیزدهم برای بسط و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در گام نخست، الزام کارمندان دولت به رعایت قانون حجاب و عفاف و اعمال قانون با متخلفان، مساعدت در بیمه خبرنگاران عضو صندوق اعتباری هنر و تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای تامین سرمایه در گردش به رسانه‌های استان هم در این نشست مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد، حضور در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و دیدار با خانواده این شهید گرانقدر از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفرش به خراسان جنوبی است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به این استان اعلام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.