کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و جوبایدن در روزهای اخیر با اشاره به تحولات منطقه در پیامی یک کلمه‌ای به ایران گفته بودند: «نکنید» اکنون ناصر کنعانی سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ دو کلمه‌ای خود به حمایت‌های تمام عیار آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «بس کنید».

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز در پاسخ به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت: بس کنید.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص اخرین تحولات‌ سرزمین‌های اشغالی، اظهار داشت: بیست وچهار روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد و در این حملات این رژیم از تمامی خطوط قرمز و قوانین و مقررات بین المللی عبور کرده است.

وی گفت: کشتار بی رحمانه و شهادت بیش از هشت هزار نفر از شهروندان فلسطینی را تسلیت می‌گویم. بر اساس آمار ۳۳۴۲ نفر کودک، ۴۶۰ نفر سالخورده، ۲۰۰۰ نفر دانش آموز و بیست‌هزار نفر مجروح هستند.

کنعانی افزود: مرگ اخلاق و ارزش‌های انسانی را در قاموس دولت آمریکا و در قاموس برخی رژیم‌های اروپایی به بشریت و ملت‌های آزاد دنیا و کسانی که آزاد اندیشانه خود را در کنار ملت فلسطین می‌دانند، تسلیت می‌گویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: یادی میکنم از محمود درویش شاعر دردمند فلسطینی، درد و رنج ملت فلسطین را وی اینطور گفته که ما (ملت) قربانی هستیم که هر نوع کشتاری، حتی با جدیدترین سلاح ها، علیه آن تجربه شده است. اما اعجوبه ای هستیم که نمی میرد و نمی تواند بمیرد!

وی بیان کرد: امیدواریم به زودی شاهد پیروزی ملت فلسطین بر این رژیم متجاوز و حامیان ناقض حقوق بشر آن باشیم.

پیگیری‌های حقوقی ایران در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی

کنعانی در خصوص پیگیری‌های حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی گفت: داستان جنایت رژیم صهیونیستی در خصوص مردم فلسطین داستان دیروز و امروز نیست بلکه رنج هفتاد و پنج ساله‌ای است که تا به امروز ادامه دارد و خوشبختانه جهان بیش از هر زمان دیگری به ماهیت نژاد پرستانه این رژیم پی برده است.

وی ادامه داد: همانطور که وزیر امور خارجه در صحن مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بیش از بیست جنگ را در منطقه به راه انداخته است و بخش‌هایی از خاک فلسطین و لبنان را اشغال کرده است‌. آقای وزیر در سخنرانی خود در سازمان ملل که کاملا سخنرانی حقوقی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی بود اشاره به این محصول داشت که این رژیم جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی را بارها مرتکب شده است و پیگیری حقوقی جنایتکاران رژیم صهیونیستی مسئولیتی است که برعهده همه دولت‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دادستان کل دیوان بین‌المللی تاکید کرد که گذرگاه‌ها بسته است و نمی‌توان کمک‌های بشردوستانه را به غزه ارسال کرد. سال‌هاست که ایران از جامعه جهانی میخواهد که در خصوص جنایت جنگی رژیم صهیونیستی کمیته‌ای تشکیل شود.

کنعانی گفت: پیشنهاد اخیر ایران در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی این بود که کمیته‌ای تخصصی متشکل از حقوقدان های متخصص بین المللی ذیل این سازمان تشکیل شود و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را در سال‌های گذشته و به ویژه جنگ اخیر علیه غزه مستندسازی کرده و زمینه را فراهم کنند تا به مجامع بین المللی و از جمله دیوان بین المللی ارائه شود.

وی افزود: این خواسته فقط از طرف جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه بسیاری از دولت‌ها و ملت‌ها امروز خواستار پیگیری حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی هستند.

آخرین اخبار از کمک‌های بشردوستانه ایران به غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آخرین وضعیت ارسال کمک‌های بشردوستانه ایران چگونه است و اینکه آیا آمادگی پذیرش آن از سوی مصر وجود دارد یا خیر، گفت: از ابتدای بحران عزم جدی ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه جاری بوده و هست. اصل ضرورت توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان اولویت اول را مورد تاکید قرار دادیم، رفع تحریم‌های ظالمانه و باز شدن گذرگاه‌های بین المللی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه نیز دارای اولویت است. ما این موضوعات را با مقامات مصر در دو دور گفتگوی تلفنی و در ارتباط با صلیب سرخ جهانی پیگیری کرده و کماکان دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز شرایط به گونه‌ای ایجاد نشده که در مرز رفح تحول مثبتی را شاهد باشیم و رژیم صهیونیستی درخواست جامعه جهانی را در خصوص باز شدن این گذرگاه جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه رد کرده است.

کنعانی بیان داشت: میزان کمک‌های ارسالی تا کنون کمتر از ۱۰۰ کامیون است و این کمک‌ها در مصر دپو شده و امکان ارسال آن میسر نشده است. مقامات ما با مسئولین مصر کماکان ارتباط دارند و ایران این آمادگی را دارد که در اسرع وقت این کمک‌ها را از طریق مصر ارسال کند.

پاسخ دو کلمه‌ای سخنگوی وزارت امور خارجه به کاملا هریس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت: «بس کنید.»

گفتنی است کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و جوبایدن در روزهای اخیر با اشاره به تحولات منطقه در پیامی یک کلمه‌ای به ایران گفته بودند: «نکنید» اکنون ناصر کنعانی سخنگوی وزیر امور خارجه در پاسخ دو کلمه‌ای خود به حمایت‌های تمام عیار آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «بس کنید»

دو نشست مرتبط با حوزه زیست محیطی دریای خزر

در ادامه نشست خبری کنعانی در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌ها میان کشورهای همسایه دریای خزر تصریح کرد: در چارچوب همکاری میان کشورهای همسایه دریای خزر سازوکارهایی با هدف توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه مسائل زیست محیطی، تجاری و مسائل مرتبط با حمل و نقل و ترانزیت در بازه‌های زمانی مشخص نشست‌هایی تعریف شده است.

کنعانی بیان داشت: کشورهای عضو خارج از چارچوب‌هایی که خبری می‌شود، نشست‌ها و تماس‌هایی را با یکدیگر دارند و نماینده ایران هم در روزهای اخیر نشست‌های متعددی را با همتایان خود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این راستا دو نشست دیگر هم پیش روی داریم که دستورکار آن موضوعات مرتبط با توسعه و افزایش همکاری‌های چندجانبه و مسائل مرتبط با حوزه زیست محیطی دریای خزر است.

خواست جامعه جهانی آتش بس است

وی در خصوص لزوم آتش بس علیه مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: همانطور که گفتم موضوع پایان دادن به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی و آتش بس اولین اولویت ایران است که از ابتدا نیز در تمام تحرکات دیپلماتیک و مشارکت در مجامع بین‌المللی این موضوع را تایید و تاکید کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: باتوجه به عدم تمکین رژیم صهیونیستی به خواست جامعه جهانی در آتش بس، جامعه جهانی باید فشار خود را بر این رژیم بیشتر کند تا آنها مجبور به پذیرش خواست افکارعمومی جهانی شوند.

کنعانی بیان داشت: اکنون به نطر می آید خواست عمومی جامعه جهانی این هست که به فوریت حملات رژیم صهیونیستی به غزه خاتمه پیدا کند و این موضوع با تصویب قطعنامه مجمع عمومی نشان داده شد و این تلاش‌ها را تا زمان دست‌یابی به نتیجه ادامه خواهیم داد.

باد بکارید طوفان درو می‌کنید

کنعانی در خصوص ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر انجام حملاتی در عراق علیه منافع آمریکا، گفت: هرچه بکارید درو میکنید، حمایت از تنش آفرینی در منطقه واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت و این موضوعی است که ما بارها در مواضع رسمی و پیام‌هایی که داشتیم، اعلام کردیم و این طبیعت رفتار آمریکا است. اینکه آنها می‌گویند در برخی کشورهای منطقه مورد حمله قرار گرفتند واکنشی به حمایت ‌های بی قید و شرطی است که از جنایات رژیم صهیونیستی و البته سیاست‌های اشتباه آنها در منطقه بوده است و امیدواریم که این سیاست‌ها را اصلاح کنند.

توضیحاتی در خصوص رای مثبت ایران به قطعنامه اخیر سازمان ملل

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رای مثبت ایران به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل بیان داشت: در قبال قطعنامه‌ها ممکن است کشوری نسبت به اغلب مفاد آن نظر مثبتی داشته باشد و در خصوص برخی نکات و محتوای آن نکاتی داشته باشد که با سیاست‌ها و عُرف آن کشور تحفظات و ملاحظاتی داشته باشد و این رویه‌ای است که ایران نیز از آن استفاده کرد که باتوجه به اهمیت حمایت از فلسطین و ایجاد نقطه پایان بر حملات رژیم صهیونیستی رای مثبت داد، ولی در بیانیه پایانی ملاحظات خودش را به ثبت رسانده است.

وی در خصوص برخی ابتکار عمل‌ها از سوی ایران برای آزادسازی اسرا در شرایط اخیر منطقه در گفت‌وگوهای اخیر وزیر امور خارجه با همتایان خودش، تصریح کرد: گفتگوی دیروز با وزیر خارجه قطر و عربستان و گفتگوهای آتی ناظر بر یافتن راهکاری برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان‌دادن به حملات آن رژیم بر مردم فلسطین است.

گفت‌وگوهای ایران و حماس در خصوص اسرا

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موضوع کمک‌های انسان‌دوستانه هم در این گفتگوها مطرح است و باید راهکاری پیدا شود و کشورهای اسلامی هم باید کمک بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: دولت آمریکا کاملا در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته که این رژیم‌ هم تحریم‌های ظالمانه‌ای اعمال کرده و ضمن تداوم حملات مستمر نسبت به غزه از خواست جامعه جهانی نسبت به بازگشایی گذرگاه‌ها امتناع می‌کند.

کنعانی گفت: به دلیل درخواست برخی کشورها از ایران از جمله برخی کشورهایی که گفتند که شهروندانی در میان اسرا داریم که نه شهروند رژیم صهیونیستی بودند و نه بخشی از نزاع، گفتگوهایی از سوی ایران با مقامات حماس انجام شده و قول مثبتی هم از مقامات حماس گرفتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به رغم اینکه حماس مواردی را در قالب بشردوستانه انجام داده، اما باتوجه به شرایط حملات مستمر در غزه و بمباران‌های دائمی زمینه لازم برای این موضوع فراهم نیست ولی ایران کماکان به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه میدهد.

ادامه دارد...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.