مرتضوی وزیر کار در دوازدهمین نشست شورای ملی سالمندان کشور گفت: سالمندان معیشت می‌خواهند و نباید با سالمندان را طوری کار کنیم که نگاه او با جیب دیگران باشد.

به گزارش جماران؛ نشست شورای ملی سالمندان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

دوازدهمین نشست شورای ملی سالمندان کشور با حضور سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس این شورا، روسای سازمان‌ها و معاونین دستگاه‌های عضو برگزار شد.

پیرو قانون تشکیل شورای ملی سالمندان، نشست‌های این شورا هر شش ماه یک بار با حضور رئیس و دستگاه‌های عضو شورا برگزار می‌شود. 

صولت مرتضوی (وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی) در جلسه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: باید شورای عالی سالمندان اعضای ثابتی داشته باشد که امکان حضور در جلسات را داشته باشند و باید متناسب با ماموریت اعضای سازمان‌ها و دستگاه‌ها دعوت شوند.

وی افزود: عبور از سنین نوجوانی و جوانی  میانسالی جز ذات طبیعت انسان است و بالعکس و ۹۰ درصد جمعیت کشور سالمندی را تجربه می‌کنند.

مرتضوی تاکید کرد: بحران سالمندی یکی از موضوعاتی است که باید دنبال شود نرخ امید به زندگی در کشور از ۵۷ به ۷۵ سال رسیده است که این افتخار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز  نرخ پیری کشور افزایش یافته است و اصطلاحات بازنشستگی در کشور باید بازتعریف شود. باید به گونه ای باشد که کسی در سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی به آنها پیر نگوییم بلکه از آنها به نام سالمندی جوانی تعبیر کنیم.

وی افزود: یکی از مسائل مهم دیگر تکریم سالمندان است و اگر قرار است از بحران صحبت کنیم باید از بحران جوانی جمعیت و جمعیت سخن بگوییم و رسانه‌ها، متون درسی و صدا سیما نیز باید به مساله تکریم سالمندان و بزرگان بپردازند.

وی ادامه داد: سالمندان معیشت می‌خواهند و نباید با سالمندان را طوری کار کنیم که نگاه او با جیب دیگران باشد.

وی تاکید کرد: امروز عمده سالمندان ما که بالای ۷۰ سال هستد یا تحت پوشش صندوق‌ها و یا تحت حمایت مراکز حمایتی هستد. صندوق‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و در حوزه معیشت باید توجه جدی داشته باشیم.

مرتضوی ابراز کرد: در حوزه تکریم بازشتگان و سالمندان باید فرهنگ‌سازی کرد و دستگاه های متولی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در بحث سلامت بیمه پایه و تکمیلی برای همگان و سالمندان وجود دارد و بخش اعظمی از آن در حوزه مراکز درمانی دولتی است و در این حوزه باید کمک کنیم.

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی، نیز در این نشست با بیان اینکه نکات خوبی در این نشست مطرح شد؛ گفت: در خصوص سند راهبردی، مجموعه‌های حامی سالمندی نکات خوبی را مطرح کردند به لطف خدا در این دولت دو بار هم این جلسات را برگزار کردیم. ان شالله نکات اصلی و خروجی این جلسات به بهبود وضعیت سالمندی در کشور کمک کند.

قادری با بیان اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن باید هدفمند و همسو انجام شود، گفت: ما از سال ۹۵ دقیقاً نمی‌دانیم که با چه آماری مواجه هستیم. با داشتن آمارها به خوبی می‌توانیم در خصوص میزان و شیوع معلولیت‌ها پیش‌بینی‌های بهتری انجام دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.