بلومبرگ تلاش کرده کاهش ادعایی در نرخ غنی‌سازی ایران را به آنچه به گفته این رسانه «دیپلماسی مخفیانه میان تهران و واشنگتن» است نسبت دهد. بلومبرگ، آزادسازی برخی از آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را از نتایج این «دیپلماسی مخفیانه» توصیف کرده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با استناد به برخی منابع گمنام، ادعاهایی درباره محتوای گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده است.

یک رسانه غربی مدعی شده با استناد منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده پیش‌بینی‌هایی درباره محتوای گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است ماه آینده میلادی منتشر شود مطرح کرده است.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده انتظار می‌رود آژانس اتمی در آن گزارش این جمع‌بندی را مطرح کند که ایران در حال کُند کردن نرخ ذخیره اورانیوم است.

به نوشته این وب‌سایت، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تدارک توزیعِ گزارشِ فصلیِ این نهادِ سازمان ملل متحد پیش از نشست شورای حکام آژانس در روز 11 سپتامبر (20 شهریورماه) هستند. 

بلومبرگ به نقل از «برخی مقام‌های هسته‌ای» که اشاره‌ای به نام آنها نشده این «پیش‌بینی» را مطرح کرده که داده‌های آژانس اتمی نشان خواهند داد ایران در حال کاهش دادن تولید اورانیوم غنی‌شده خود است.

محتوای ادعاهای مطرح‌شده در بلومبرگ قابل تایید نیست. این رسانه غربی از رسانه‌های سابقه‌دار در «غلط‌رسانی» (misinformation) و دروغ‌رسانی (disinformation) درباره جوانب مختلف برنامه هسته‌ای ایران است.

بلومبرگ تلاش کرده کاهش ادعایی  در نرخ غنی‌سازی ایران را به آنچه به گفته این رسانه «دیپلماسی مخفیانه میان تهران و واشنگتن» است نسبت دهد. بلومبرگ، آزادسازی برخی از آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را از نتایج این «دیپلماسی مخفیانه» توصیف کرده است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تأکید کرده که به توافق مبادله زندانیان با آمریکا به عنوان یک مسئله بشردوستانه می‌نگرد و ارتباطی میان مذاکرات در این زمینه با گفت‌وگوها بر سر مسائل دیگر وجود ندارد. 

بلومبرگ در بخش دیگری از این گزارش، بدون ارائه هیچ مستنداتی تلاش کرده افزایش فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر را به کاهش اجرای تحریم‌ها از سوی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت دهد.

این در حالی است که داده‌ها و آمارهای موسسه کپلر که یک شرکت فعال در رصد حرکت کشتی‌های نفتی است نشان می‌دهد افزایش صادرات نفت ایران از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.