بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت در مقابل طرح موضوعاتی مثل صادرات نفت در برابر دریافت غذا، تصریح کرد: ما کشور بزرگی هستیم و ظرفیت‌های بیشماری داریم، با بیش از صد کشور هم مراودات تجاری و بازرگانی داریم. اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای ناراحت شدند اما افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت که دستاوردهای ملی است را نباید سیاسی تحلیل کرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت از افتتاح فاز پایانی پارس جنوبی در روزهای آینده خبر داد.

علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با تسلیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز، اظهار کرد: بزودی شاهد افتتاح آخرین فاز پارس جنوبی یعنی فاز ۱۱ خواهیم بود که بعد از سال‌ها و به دست و توان نخبگان ایرانی شکل گرفت.

ورود محموله جدید داروهای ام اس به کشور

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: در حوزه بیماری اس‌ام‌ای محموله جدیدی از داروی آن وارد کشور شد و در مراحل نهایی ترخیص و در اختیار بیماران قرار دادن است. رئیس جمهوری برای تأمین  داروی این بیماری که در دنیا هم کم تولید می‌شود و گرانقیمت است، دستور داده بود و این چندمین محموله‌ دارویی بیماری اس‌ام‌ای است که با تلاش هلال احمر وارد کشور می‌شود.

کاهش نرخ رشد نقدینگی

بهادری جهرمی همچنین با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی، اظهار کرد: ضریب جینی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۰.۲ واحد درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ در تیرماه ۱۴۰۲رسیده است.

دبیر هیئت دولت ادامه داد: مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه گذاری طی دهه۱۳۹۰ مناسب نبوده و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از  سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است، تاکید کرد: رشد مثبت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است. در حوزه رشد تولید نیز در تیرماه اغلب شاخص های بخش تولید و صنعت رشد مثبت داشته است.

خرید بیش از ١٠٠ درصدی گندم

وی یادآور شد: در حوزه کشاورزی رشد بیش از ۱۰۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان داشتیم و تولید گندم داخلی از ۴.۵ به بیش از ۹.۵ میلیون تن رسیده است. در حوزه فولاد نیز با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بودیم. تولید ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده است. در بین ده کشور برتر تولید کننده فولاد جهان قرار داریم.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه سیمان هم حدود ۶۳.۲ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱ تولید شد و کشورما جزو ده کشور برتر جهان در تولید سیمان است. در حوزه خودرو هم با تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲ سال اخیر بوده است.

پی گیری حادثه تروریسی شاهچراغ در  مراجع بین المللی

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به وضعیت پرونده حمله تروریستی به حرم شاهچراغ تاکید کرد: علاوه بر اینکه مجموعه های امنیتی و قضایی با تحقیقات و اقدامات کلیه عوامل این جنایت را دستگیر و به سزای خود می‌رسانند؛ دولت‌های حامی و میزبان گروه‌های تروریستی نیز در این جنایت مسئولیت مشترک دارند و از مراجع بین‌المللی پیگیری حقوقی برای رسیدگی به اعمال آن‌ها انجام خواهد شد.

افزایش ٢٥ درصدی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته 

وی درباره صادرات محصولات فناورانه در دولت سیزدهم نیز اظهار کرد: جهت‌گیری دولت در این زمینه را در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری دیده‌ایم. مطابق با آمار رسمی سازمان توسعه تجارت، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته 25 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.

بهادری جهرمی یادآور شد: صادرات دانش بنیان در سال 1400 مطابق آمار رسمی 650 میلیون دلار که در آمار غیر رسمی اعداد بیشتری گفته می‌شود که در هر صورت حاکی از افزایش 25 درصدی این صادرات است. مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به 435 هزار میلیارد تومان رسیده و 266 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت گفت: حوزه‌های برتر صادرات دانش بنیان به ترتیب شامل حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی و حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است. همچنین حوزه وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی، حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و حوزه خدمات تجاری‌سازی از دیگر حوزه‌های برتر در این زمینه است.

طرح نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد 

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت در مقابل طرح موضوعاتی مثل صادرات نفت در برابر دریافت غذا، تصریح کرد: ما کشور بزرگی هستیم و ظرفیت‌های بیشماری داریم، با بیش از صد کشور هم مراودات تجاری و بازرگانی داریم. اساساً طرح موضوعاتی مثل نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای ناراحت شدند اما افتخارات و موفقیت‌های مردم و دولت که دستاوردهای ملی است را نباید سیاسی تحلیل کرد.

بهادری جهرمی یادآور شد: بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچگونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است. آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری میزان سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذا است؟

سخنگوی دولت یادآور شد: براساس آمار در زمینه سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم که از این عدد ۱۵.۳ افزایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات و ۱.۲ درصد در حوزه ساختمان بوده است؛ اینها نفت در برابر غذا است؟

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: البته در یک دوره‌ای با سازوکار اینستکس، نفت در برابر غذا دنبال می‌شد که هیچ خروجی هم نداشت.

دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه است

وی در زمینه مبارزه دولت با فساد، اظهار کرد: یکی از شعارها و برنامه‌های اصولی این دولت مقابله با فساد و بسترهای فسادزا بوده است. هیچ موردی نبوده که گزارش فساد برسد و برخورد نشود. دولت پیشگام مبارزه با فساد در قوه مجریه است و هرکس در هر موقعیتی است باید با فساد مقابله کند. دولت الکترونیک یکی از اقدامات دولت برای مبارزه با بسترهای فسادزا است. حذف امضاهای طلایی با الکترونیکی کردن صدور مجوزهای مشاغل و کسب‌وکارها در همین راستا است.

بهادری جهرمی ادامه داد: سامانه‌ای و برخط‌کردن ارائه خدمات دستگاه‌های مختلف در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد؛ مانند طرح دارویار و نظام ارجاع وزارت بهداشت و ارائه هوشمند خدمات دولتی در پنجره واحد مثال‌های دیگر در این حوزه است. شفافیت اطلاعات تسهیلات کلان 28 بانک توسط بانک مرکزی و برای اشخاص مرتبط 21 بانک به صورت ماهانه در همین راستا است.

سخنگوی دولت یادآور شد: انتشار هزار و ۱۲۴ گزارش صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به منظور اطلاع همه مردم، نیز اقدام دیگر دولت برای جلوگیری از فساد است.

وی همچنین اظهار کرد: دولت با ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اقدام کرد. همچنین پیاده‌سازی حساب واحد خزانه با هدف ایجاد شفافیت، مدیریت نقدینگی و حذف بسترهای فساد در دستگاه‌ها و نظام بانکی کشور، به نظارت دولت به هزینه‌کرد کلان دولت نظارت می‌کند.

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.