آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که در لندن برگزار شد ، گفت: «‌ روز نوزدهم ماه ژوئن هنگامی که با شی جین پینگ ، رییس جمهور چین در پکن دیدار و گفتگو کردم ،‌ نگرانی شدید دولت آمریکا از فعالیت نظامی و اطلاعاتی چین در کوبا را به رییس جمهور این کشور ابلاغ کردم.»‌

به گزارش جماران؛ به نقل از ان اچ کی،  رسانه های آمریکا طی گزارشی اعلام کردند ،‌ چین در حال مذاکره برای احداث یک مرکز آموزش نظامی در کوبا است. دولت جو بایدن از تلاش چین برای فعالیت نظامی در نزدیک سرزمین های اصلی آمریکا به شدت نگران است. وال استریت ژورنال ،‌ روزنامه پر نفوذ آمریکایی روز بیستم ماه ژوئن به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا نوشت ، چین در حال مذاکره برای تاسیس یک مرکز آموزش نظامی مشترک در سواحل شمالی کوبا است.

دولت بایدن با ارسال پیامی به دولتمردان کوبا مبنی بر اینکه چین می تواند از این مرکز آموزش نظامی برای استقرار نیروهای نظامی و جمع آوری اطلاعات درباره آمریکا استفاده کند ، به شدت ابراز نگرانی کرده است. سابرینا سینگ ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ، در کنفرانس مطبوعاتی که روز بیستم ماه ژوئن برگزار شد ، از یک سو از اظهار نظر مستقیم در این زمینه خود داری کرد و از سوی دیگر اظهار داشت:«‌ ما در جریان هستیم که چین به نیمکره غربی بسیار علاقه مند و به دنبال گسترش حضور نظامی و نفوذ در این منطقه است. اما با این حال ما به نظارت خود بر این منطقه همچنان ادامه خواهیم داد.»

همچنین آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا که به بریتانیا سفر کرده است ، در کنفرانس مطبوعاتی که در لندن برگزار شد ، گفت:«‌  روز نوزدهم ماه ژوئن هنگامی که با شی جین پینگ ، رییس جمهور چین در پکن دیدار و گفتگو کردم ،‌ نگرانی شدید دولت آمریکا از فعالیت نظامی و اطلاعاتی چین در کوبا را به رییس جمهور این کشور ابلاغ کردم.»‌

آمریکا روز دوازدهم ماه ژوئن اعلام کرد ، چین مرکزی را که برای جمع آوری اطلاعات در کوبا تاسیس کرده بود ، آن را سال 2019 یعنی حدود چهار سال قبل ارتقا داده است و همین امر موجب نگرانی بیش از پیش دولتمردان آمریکا شده است. هم اکنون در دولت آمریکا نگرانی عمیق و فزاینده ای وجود دارد از اینکه چین فعالیت های نظامی را در نزدیک سرزمین های اصلی آمریکا شدت بخشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.