عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه گفت: همچنین برای فعال شدن «موافقتنامه عشق آباد» که ترانزیت بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان هست گفتگو های جدی میان تهران و مسقط صورت گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد فعال شدن این کریدور هم باشیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه گفت: گفت‌گوهای جدی میان تهران و مسقط برای فعال شدن ترانزیت بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان در جریان است .

علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: مناسبات ایران و عمان پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور به سلطنت عمان و امضای چندین سند همکاری، نسبت به گذشته شتاب گرفته است و طرفین بر این اساس در سطوح مختلف همکاری های خود را توسعه و تعمیق دادند.

وی گفت: حجم تبادل تجاری ایران و عمان در سال گذشته به «۲ میلیارد دلار» افزایش پیدا کرد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی هم ما شاهد پیشرفت‌هایی میان دو طرف بودیم، تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در سفر آقای دکتر رئیسی و همچنین سفر سلطان عمان به ایران مورد توجه بوده و هست موضوع «حمل و نقل و ترانزیت» است که گفتگوهای خوبی میان دو طرف صورت گرفته است.

عنایتی افزود: همچنین برای فعال شدن «موافقتنامه عشق آباد» که ترانزیت بین ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان هست گفتگو های جدی میان تهران و مسقط صورت گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد فعال شدن این کریدور هم باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه گذاری، مناطق آزاد و انرژی هم در این سفر گفتگو میان دو هیئت ایرانی و عمانی صورت گرفت و طرفین بر توسعه و تعمیق این همکاری ها تاکید داشتند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: مناسبات دوجانبه ایران و عمان گرچه در روند صعودی قرار دارد و از آن میتوان به عنوان یک «الگوی همکاری دو جانبه موفق» یاد کرد، اما ظرفیت های بیشتری را برای توسعه دارد.

عنایتی بیان داشت: روسای دو کشور هم در گفتگوهای خود این موضوع را تاکید کردند که همپای مناسبات سیاسی باید مناسبات اقتصادی و تجاری هم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بحث های اجتماعی، کنسولی و گردشگری سلامت هم در دستور کار ایران و عمان قرار دارد، تصریح کرد: علاوه بر این، در بخش سیاسی دو طرف دیدگاه‌های بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص مسائل منطقه از سال‌های گذشته رایزنی هایی میان ایران و عمان صورت گرفته است و در این سفر هم در باره مسائل منطقه، امنیت منطقه و نقش کشورهای این منطقه گفتگو شد.

عنایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوها تاکید کرده است که «امنیت یک موضوع درون زا است» و توسط کشورهای منطقه باید تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به همکاری‌های دو و چند جانبه با کشور دوست و برادر عمان تاکید داریم و امیدواریم که دو طرف در دو سویه تنگه هرمز و خلیج فارس، همکاری‌های خود را توسعه و تعمیق دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.