گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی: ضد حمله اوکراین می‌تواند زمینه توافق با روسیه را فراهم کند.

به گزارش جماران به نقل از نیویورک تایمز، حمله متقابل برنامه‌ریزی شده اوکراین علیه روسیه، صحبت‌ها درباره راه‌حل بالقوه مذاکره با کرملین را تحت الشعاع قرار داده است، اما برخی از مقامات آمریکایی معتقدند که مرحله بعدی جنگ می‌تواند بستر لازم برای دیپلماسی و توافق را فراهم کند و نظرات استراتژیست‌های نظامی آمریکا در مورد احتمال بازپس‌گیری قلمرو اوکراین بسیار گسترده شده است.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: مقامات ایالات متحده نسبت به هرگونه پیشنهاد برای آتش بس فوری یا مذاکرات صلح که از جانب مقامات چین ارائه می‌شود، محتاط هستند. پکن تلاش خود برای ایفای نقش میانجی گر را ادامه می‌دهد.

 «چین گانگ»، وزیر امورخارجه چین، این هفته به کشورهای اروپایی سفر کرده است تا این تصور را در میان رهبران اروپا ایجاد کند که چین می‌تواند شرایط گفت‌وگوی صلح میان روسیه و اوکراین را فراهم کند. با این حال برخی از مقامات اروپایی در دیدار با آقای گانگ ابراز تردید کرده‌اند.

هم‌زمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته با همتایان بریتانیایی و اسپانیایی خود دیدار کرد تا تعهدات آمریکا را در مورد کمک‌های نظامی به اوکراین تقویت کند و این پیام را ارسال کند که دستاوردهای میدان نبرد، اولویت دارند. آقای بلینکن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری با «جیمزکلورلی»، وزیر امورخارجه بریتانیا، گفت: «اوکراینی‌ها آن‌چه را که برای ادامه موفقیت در بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که توسط روسیه در 14 ماه گذشته به تصرف درآمده است، دارند».

 همچنین وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار به دیپلماسی با روسیه اشاره نکرد و بر تمرکز بریتانیا به ادامه کمک نظامی به اوکراین اشاره کرد.

وی افزود: «ما باید به حمایت اوکراین ادامه دهیم؛ صرف نظر از این‌که آیا ضد حمله آتی دستاوردهای بزرگی در میدان جنگ ایجاد می‌کند، یا خیر؟! چرا که تا زمانی که جنگ به پایان نرسد و به درستی حل و فصل نشود، تمام نشده است».

رهبران اوکراین می‌گویند تا زمانی که نیروهای روسیه را عقب نرانند، با گفت و گو موافقت نخواهند کرد. همچنین مقامات آمریکایی می‌گویند که در حال بررسی آخرین وضعیت میدان نبرد در اوکراین هستند تا در صورت آغاز مذاکرات صلح، شرایط قابل قبولی برای اوکراین فراهم باشد. آدام اسمیت؛ نماینده واشنگتن و از اعضای ارشد دموکرات در کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا، گفت: «مقامات بلندپایه دولت مرتبا در حال گفت و گو در مورد این‌که شرایط صلح در نهایت باهمتایان اوکراینی ما چگونه خواهد بود، هستند و در مورد چگونگی بازپس‌گیری هرچه بیشتر قلمرو اوکراین از روسیه مذاکره می‌کنند».

مقامات آمریکایی معتقدند که بهترین امید آن‌ها این است که اوکراین در طول ضد حمله پیشِ رو به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد، تا اهرم قوی‌تری در گفت و گو با روس‌ها وجود داشته باشد. به گفته آدام اسمیت، مقامات آمریکایی از این بیم دارند که حتی اگر ارتش روسیه در تابستان امسال شکست‌های بیشتری را متحمل شود، آقای پوتین ممکن است همچنان معتقد باشد که می‌تواند در جنگ فرسایشی پیروز شود.

با این حال خانم آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا معتقد است: «احتمال امتیاز دادن روسیه در هر میز مذاکره در سال جاری کم خواهد بود و مهم نیست که اوکراین به موفقیتی دست می‌یابد، چرا که رهبر روسیه می‌تواند به سادگی دستور بسیج گسترده‌تری برای بازسازی بخشی از قدرت نظامی روسیه بدهد».

 مقامات آمریکایی و اروپایی همچنین به درخواست‌های چین برای گفت و گو های صلح مشکوک هستند که شامل تقاضا برای خروج ارتش روسیه از خاک اوکراین نمی‌شود و چین موضع صریحی درمورد تمامیت ارضی اوکراین اتخاذ نکرده است؛ مسأله‌ای که موضع رسمی رئیس‌جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی است. آقای بلینکن اخیرا گفت: «این یک مسئله مثبت است که آقای شی بالاخره با آقای زلنسکی در ماه گذشته صحبت کرده است اما هنوز مطمئن نیستیم که آیا چین مایل به پذیرش اوکراین به عنوان قربانی است یا خیر؟!»

آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز همین موضوع را مستقیما در یک کنفرانس خبری به همتای چینی خود گفت و عنوان کرد: «بی‌طرفی به معنای جانبداری از متجاوز است و به همین دلیل است که اصل راهنمای ما این است که روشن کنیم که هستیم و در طرف چه کسی ایستاده‌ایم.» کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان نشست دو روزه این هفته در وین با «وانگ یی»، مقام ارشد سیاست خارجی چین، درباره اوکراین صحبت کرده است.

با این حال بحث در واشنگتن بر سر مذاکرات صلح متناقض است. برخی از مقامات می‌گویند اگر اوکراین دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد، ممکن است به این معنی باشد که زمان گفت‌وگو فرارسیده است و اگر اوکراین نتواند قلمرو قابل توجهی را پس بگیرد، برخی از مقامات آمریکایی و اروپایی ممکن است بخواهند آقای زلنسکی را به سمت یک راه حل مذاکره سوق دهند. آقای اسمیت، قانون‌گذار دموکرات کنگره می‌گوید: «حتی اگر اوکراین دستاوردهای خوبی داشته باشد، بعد از چندین ماه جنگ هر دو طرف خسته خواهند شد».

اما برخی از مقامات و تحلیل‌گران در واشنگتن نسبت به چنین تفکری هشدار می‌دهند. آلینا پولیاکوا؛ رئیس مرکز تحلیل سیاست اروپا می‌گوید: «همیشه در میان برخی از مردم در واشنگتن این تمایل وجود دارد که بگویند اگر اوکراین پیروزی به دست نیاورد، زمان گفت‌وگو و راه حل در مورد اوکراین فرا می‌رسد. من این مسئله را تکان دهنده می‌دانم، چرا که امتیازات سرزمینی برای روسیه ممکن است یک تمایل متقابل برای چین و دیگر کشورها ایجاد کند. غرب باید پیامدهای اخلاقی را بپذیرد و پذیرش جنایات جنگی و چشم پوشی از نقض مداوم حقوق بشر اشتباه است».

در میان مقامات ارشد ایالات متحده، ژنرال مارک الکساندر میلی؛ رئیس ستاد مشترک ارتش، صراحتا در مورد نیاز اوکراین و روسیه به مذاکرات صحبت کرده است و استدلال می‌کند که جنگ طولانی مدت منجر به تلفات بیشتر خواهد شد. اما آقای بلینکن موضع دیگری اتخاذ کرده است. او هفته گذشته گفت: «باید یک تغییر عمیق در ذهن آقای پوتین و در ذهن رهبران روسیه ایجاد شود تا وارد یک دیپلماسی معنادار شوند».

وزیر امور خارجه و دیگر مقامات آمریکایی اظهارات مبهمی در مورد آن‌چه که آن‌ها به عنوان پایانی مناسب برای اوکراین می‌دانند، بیان کرده‌اند.

آقای بلینکن حداقل دو بار در چند ماه گذشته به نیاز اوکراین برای باز پس گیری سرزمین‌هایی که روسیه تصرف کرده، اشاره کرده است.  همچنین روز سه شنبه بیان کرد که این جنگ ادامه جنگ پیشین است که در سال 2014، روسیه کنترل صدها کیلومتر مربع از شرق اوکراین را به دست گرفت و شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. بلینکن در پایان دیدار با همتای انگلیسی خود مطرح کرد که: «نمی‌توان کاری را که روسیه انجام داده است، یعنی تصرف بسیاری از اراضی اوکراین را تأیید کرد. همچنین نمی‌توان به روسیه اجازه داد که به سادگی شش ماه یا یک سال استراحت کند، سپس ارتش روسیه را بازسازی کند و دوباره به خاک اوکراین حمله کند».

 برخی از مقامات ایالات متحده از احتمال مجبور کردن روسیه به غیر نظامی کردن کریمه سخن به میان آورده‌اند. تا از آن به عنوان زمینه‌ای برای حملات آینده روسیه به اوکراین استفاده نشود. ناوگان دریای سیاه روسیه در شهر بندری سواستوپل شبه جزیره کریمه مستقر است و پذیرش این مسأله برای پوتین و رهبران روسیه بسیار دشوار خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.