ترانه علیدوستی 26 آذر بازداشت شده است و در این چند روز جشنواره‌های لوکارنو، کن، برلیناله و... نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. همچنین هنرمندان برای پیگیری وضعیت او در مقابل دادسرای اوین جمع شده‌اند. از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده علیدوستی، دسترسی او به داروهایی است که در «تنها» تماس تلفنی کوتاه پس از بازداشت، خواهان تحویل آنها به زندان اوین شده بود.

به گزارش جماران؛ روزنامه شرق نوشت: در این چند روز که از بازداشت «ترانه علیدوستی» بازیگر شناخته‌شده ایران و جهان می‌گذرد، واکنش‌ها به این نحوه برخورد با او ادامه دارد.

اکانتی که برای ترانه نیست

همچنین چند روز پیش او را منتسب به یک اکانت توییتری ‌کرده بودند؛ اما در پنجشنبه‌شب، اکانت توییتری بی‌نامی که در روزهای اخیر از سوی برخی حساب‌های کاربری به ترانه علیدوستی نسبت داده شده بود، در توییتر حضور پیدا کرد و در فضای اسپیس حاضر شد. حضور اکانت نسبت داده‌شده به ترانه علیدوستی در توییتر، نقطه پایانی بر شایعات درباره انتساب این حساب کاربری به «ترانه علیدوستی» است. در چند روز گذشته موج گسترده‌ای برای مطرح‌کردن این سناریو برای بازیگر سینمای ایران رخ داده بود که هنوز در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت است.

در این مدت حمید علیدوستی، رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، شهاب حسینی، بهمن فرمان‌آرا، سحر دولتشاهی، غزل شاکری، میترا حجار، سعید روستایی، مجتبی میرطهماسب، محسن امیریوسفی، غزل شاکری، منیژه حکمت، مونا احمدی، حامد کمیلی، رعنا آزادی‌ور، ندا جبرائیلی، امیرحسین شجاعی، هومن بهمنش، مینا اکبری، سحر مصیبی، ثمین مهاجرانی، طلا معتضدی، الهام کردا، رضا کیانیان، ریحانه طراوتی، افروز خان‌بلوکی، ابراهیم ابراهیمان، پریسا گرگین، علی مصفا، لیلی رشیدی، پانته‌آ بهرام، ستاره اسکندری، بهناز جعفری، گلاره عباسی، بابک کریمی، رضا درمیشیان، رضا اخلاقی‌راد، سپیده ابطحی، مینا اکبری و مهسا ابراهیم‌زادگان به همراه «نادره حکیم‌الهی» (مادر ترانه) به مقابل زندان اوین رفته‌اند.

واکنش هنرمندان جهان

روزنامه شرق در ادامه به نقل از رسانه های خارجی نوشته است: نزدیک به ۵۰۰ چهره سینمای جهان خواستار آزادی فوری ترانه علیدوستی شده‌اند. در بین این افراد، چهره‌های سینمای جهان از‌جمله کیت وینسلت، هنرپیشه برنده جایزه اسکار، کن لوچ، کارگردان بریتانیایی و پدرو آلمادووار، کارگردان اسپانیایی و ماریون کوتیار، ستاره سینمای فرانسه، جرمی آیرونز، بازیگر بریتانیایی و کریستن استوارت، هنرپیشه، دیده می‌شود که خواستار آزادی او هستند. انجمن هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا نیز در‌این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرده است. این اتحادیه در بیانیه‌اش به دستگیری این هنرمند واکنش نشان داده است.

ترانه علیدوستی 26 آذر بازداشت شده است و در این چند روز جشنواره‌های لوکارنو، کن، برلیناله و... نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. همچنین هنرمندان برای پیگیری وضعیت او در مقابل دادسرای اوین جمع شده‌اند. از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده علیدوستی، دسترسی او به داروهایی است که در «تنها» تماس تلفنی کوتاه پس از بازداشت، خواهان تحویل آنها به زندان اوین شده بود.

علیدوستی منتقد است

رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما در گزارشی درباره شرایط کنونی هنرمندان گفته است: «بازداشت خانم علیدوستی غیرعادلانه است». او گفت: «خانه سینما خواستار توقف قطعی اعدام‌ها و آزادی بی‌قید‌وشرط بازداشت‌شدگان است. آنها اغتشاشگر نیستند و منتقدانی هستند که حاکمیت باید به آنها گوش بدهد. بررسی پرونده‌ها به‌صورت عادلانه و به‌ دور از وضعیت احساسی و غیرمعمول این روزها باید انجام شود. ما همچنان از بازداشت اعضای خود نگرانیم و آن را به مصلحت حاکمیت نمی‌دانیم. بازداشت‌های گاه و بی‌گاه و غیرمعمول برخی از همکاران و به‌خصوص خانم ترانه علیدوستی غیرعادلانه است. هنرمندان بر اساس نقش و مسئولیت اجتماعی خود وظیفه دارند که در مورد مسائل روز حرف بزنند و بهتر است این نظرات منتقدانه به جای برخورد قضائی شنیده و در مورد آن فکر شود. بسیاری از مسائل و مشکلات امروز در جامعه را هنرمندان بسیار زودتر احساس کرده و در مورد آن اعلام نظر کرده بودند»./ روزنامه شرق

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.