معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه، با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی عصر امروز در تهران، مطلبی را در ابن ارتباط و همچنبن دل نوشته ای در مورد وبژگی های شخصیتی این روحانی برجسته شیعه منتشر کرد .

به گزارش جماران حسین جابری انصاری در صفحه ی تلگرام خود نوشته است :
مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی امروز عصر با شکوه تمام و با حضور گسترده مردم و شخصیت ها در مسجد امیرالمومنین پایگاه تاریخی آن مرحوم در تهران برگزار شد.

این بنده نیز که در کودکی بارها و بارها در نمازهای جماعت این مسجد به آیت الله اقتدا کرده و بر مائده آسمانی دروس تفسیر ایشان نشسته ام و دوران راهنمائی خود را نیز در مدرسه مفید که توسط ایشان تاسیس شده بود گذرانده ام بیست دقیقه ای توفیق حضور در مراسم را داشتم.

حضرات آیات و حجج اسلام اکبر هاشمی رفسنجانی، سید علی محقق داماد، سید حسن خمینی، سید محمد موسوی خوئینی، سید محمد خاتمی، محسنی اژه ای، سید هادی خامنه ای، سید محمد علی شهیدی، رسول منتجب نیا و شخصیت های مختلف سیاسی و اجتماعی در این مراسم حضور داشتند. آیت الله موسوی اردبیلی بنیانگذار مدارس و دانشگاه مفید و کانون توحید و از جمله روحانیان نامدار معاصر است که موسسات فرهنگی بنیان نهاده شده توسط او به مثابه باقیات الصالحات و آثار خیرشان باقی خواهد ماند.

دفتر زندگانی این جهانی آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در هشتم بهمن ماه هزار و سیصد و چهار در اردبیل گشوده و در سوم آذر ماه نود و پنج برای همیشه بسته شد.


آیت الله موسوی اردبیلی دانش آموخته حوزه علمیه قم و نجف و از شاگردان برجسته حضرات آیات و مراجع عظام سید حسین بروجردی، سید ابوالقاسم خوئی، سید محسن حکیم، سید محمد هادی میلانی، سید محمد داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، علامه سید محمد حسین طباطبایی و امام خمینی بود و خود در دو دهه و نیم اخیر عمر بابرکتش از جمله مراجع عظام تقلید شد.


آیت الله موسوی اردبیلی یکی از پانزده شخصیت برجسته عضو شورای انقلاب اسلامی و یکی از پنج عضو موسس حزب جمهوری اسلامی (در کنار آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی حسینی خامنه ای، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد جواد باهنر) بود و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت های مهمی همچون عضویت در مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی، مجلس خبرگان بازنگری قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور، ریاست دیوانعالی، ریاست قوه قضائیه و امامت جمعه موقت تهران را بعهده گرفت.


این سوابق و مسئولیت ها هر یک نشان از جایگاه بلند و شخصیت رفیع آیت الله موسوی اردبیلی در سلسله روحانیت و حوزه های علمیه و در سیاست و حکومت دوران انقلاب اسلامی ایران دارد، اما به گمان من آنچه آیت الله را از دیگر همگنانش متمایز می کند، موسسات و نهادهای ماندگار فرهنگی و آموزشی بنیان نهاده شده توسط او است.


آیت الله موسوی اردبیلی با تاسیس موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین در سال هزار و سیصد و چهل و هشت یک سال پس از آغاز اقامت در تهران و مراکز دینی و فرهنگی که از دل این موسسه سر بر آورد به یکی از روحانیان ماندگار و صاحب اثر معاصر ایران تبدیل شد که دفتر خدمات و اثرات و باقیات صالحاتش برای همیشه مفتوح خواهد ماند.


علاوه بر مسجد و کانون توحید، مجموعه مدارس مجتمع آموزشی مفید و دانشگاه علوم انسانی مفید که با یاد و نام عالم برجسته اسلام و تشیع حضرت شیخ مفید، مفید نامیده شد از جمله موسسات مذهبی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ماندگار ایران است که با مدیریت عالیه و تدبیر آیت الله تاسیس و در طول چند دهه گذشته دانش آموختگان و فارغ التحصیلان بسیار آن در عرصه های مختلف کشور مشغول خدمت شده اند. آیت الله خود نیز در این باره گفته است: "

اگر خداوند در روز قیامت از من بپرسد چه کار کردی؟ تنها چیزی که برای من امید بخش است، همین مدارس مفید و دانشگاه مفید است."
نام آیت الله موسوی اردبیلی برای من و خانواده ام از کودکی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نامی آشنا و همراه با احترام بوده است. روحانی فاضل و دوست داشتنی مسجد امیرالمومنین خیابان نصرت امیرآباد تهران که همراهی با پدر در نمازهای جماعت و جلسات تفسیر قرآنش از خاطرات زیبای کودکی من است. این کمترین و دو تن از برادرانم محمدرضا و علیرضا در نخستین مدرسه راهنمایی مفید (میدان انقلاب) و برادر دیگرم محمد حسن در مدرسه راهنمایی و دبیرستان مفید منطقه دو تهران بهترین دوران تحصیل خود را طی کرده و همچون هزاران فارغ التحصیل مفید وامدار خرمن خیر و خدمت آیت الله هستیم.

آیت الله موسوی اردبیلی ادامه دهنده راه شیخ مفید و دیگر عالمان راستین اسلام و تشیع و فرزند زمانه خود بود و گزافه نیست اگر او را آیت الله و سید مفید دوران خویش بنامیم. با تسلیت صمیمانه درگذشت این عالم مردمی و خدمتگزار، به روان پاک او و همه موسسان و معلمان و فارغ التحصیلان شهید و درگذشته مفید سلام و درود می فرستم و از خداوند متعال برای زندگان ایشان، توفیق تداوم خدمت و راهروی در مکتب شیخ مفید و سید مفید طلب می کنم. بمنه و کرمه

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.