به گزارش ایرنا، کشاورزی با وجود گشایش دیگر زمینه های فعالیت اقتصادی چون صنعت وخدمات و برغم محدودیت های آب وهوایی همچنان منشا درامد و منبع تامین معیشت درصد 30شاغلان بخش غیر دولتی استان است.
تا انجا که85 هزار نفر از جمعیت شاغل استان 585 هزار نفری ایلام بهره بردار زیربخش های مختلف کشاورزی هستند.
ازاین تعداد 54 هزار و 932 نفر در حوزه کشاورزی سنتی و سه هزار و926 نیز در عرصه کشاورزی نوین فعالیت می کنند.
هفت هزار و 736 خانوار با جمعیت 60 هزار نفر در قالب 12 ایل و 32 طایفه یک میلیون و 400 هزار راس دام در 95 کانون عشایری استان ایلام پرورش می دهند.
زارعان و باغداران استان 800 هزار تن انواع محصولات زراعی استراتژیک چون گندم، ذرت و کلزا برداشت و عرضه می کنند.
افزون براین سالان انواع صیفی و سبزی با مازاد 175 هزار و 719 تن محصولات غیر استراتژیک و محصول باغی با مازاد 11 هزار و 602 تن توسط بهره برداران این بخش تولید و برداشت می شود.

**دامداری نه تنها معیشت که فرم اجتماعی دیرین
برخورداری از تنوع اب وهوایی بسیار خاص موجب رونق معیشت دامداری مبتنی بر کوچروی از درازنای تاریخ تا دهه های اخیر استان ایلام شده است.
دامداران این استان و در راس انان عشایر کوچرو سالانه 175 هزار تن گوشت قرمز، مرغ، آبزیان و عسل به بازار عرضه می کنند.
درکنارعشایر کوچرو ، فعالیت واحد های نیمه صنعتی و صنعتی پرورش دام نیز دراین استان روبه رشد تلقی می شود.
2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین، 61 واحد گاوداری صنعتی شیری با 2 هزار و 800 راس، 350 واحد گاوداری نیمه صنعتی شیری با سه هزار و 900 راس، 170 واحد پرواربندی گوساله صنعتی با 21 هزار راس، 594 واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی با 19 هزار و 200 راس، 26 واحد پروار بندی بره با ظرفیت 13 هزار راس در استان ایلام فعال است.
مبتنی براین ظرفیت ها و با تولید سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت قرمز استان ایلام در حوزه دامداری صنعتی نیز یه عنوان یکی از قطب های تولید صنعتی فرآورده های دامی مطرح است.
همچنین 386 واحد پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ و 76 هزار کلنیبا تولید 700 تن عسل در سال دیکر ظرفیت های زیربخش کشاورزی این استان درکنار ابزی پروری است.
از 200 واحد پرورش ماهی سرد و گرم آبی در طول سال تا 6 هزار و 925 تن انواع ماهی استحصال می شود.
است.

***تفاوت بین بالقوه و بالفعل قصه خواسته ها
اما ظرفیت بخش کشاورزی ایلام فقط اینکه اورده شد نیست، همچنان که از رقم های درشت تولید و برداشت 30 درصد بخش کشاورزی ایلام نمی شود بالا بودن میزان درامد و رفاه بهر برداران را نتیجه گرفت که گفته می شود متوسط درامد نازل 30 درصد کمتر از میانگین کشوری است.
به هر روی این همه قصه نیست و بین بالقوه تا بالفعل زراعی و باغی و دامی ایلام تفاوت و فاصله بسیار است.
در طول دهه های اخیر کشاورزی و دامپروری استان ایلام با چالش ها و مشکلاتی مواجه بوده که همین معضل ها موجب دلسردی و یاس کشاورزان شده و گاها مهاجرت آنها به مناطق شهری و حتی دیگر استان های کشور را به دنبال داشته است.
چالش هایی چون آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، خشکسالی، بارش های بی موقع وسیلاب گونه فقر زیرساخت های رفاهی و از هم مهمتر کمبود منابع آبی و ... از جمله مشکلات دلسرد کننده فعالان زیربخش های کشاورزی استان ایلام است.
دامداران و زارعان استان ایلام خواستار سهم بیشتر از سران های اموزشی ، بهداشتی و زیربناهای اساسی هستند .

** کاهش جمعیت روستایی استان
کاهش تعداد روستاها و جمعیت روستایی کاهش تعداد بهره بردارانزراعت و دامداری است همچنان که معنای و مقصد این مهاجرت برهمه معلوم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: از مجموع یک هزار و 600 روستای موجود و ثبت شده استان تنها 600 روستا دارای جمعیت ساکن و مشغول فعالیت های کشاورزی و دامداری هستند.
محمدتراب میری افزود: بیشتر جمعیت ساکن در روستاهای استان ایلام به خاطر بروز مشکلات مختلف با کوچ به مناطق شهری فعالیت های کشاورزی و دامپروری را رها کرده اند در صورت وجود زیرساخت های لازم در روستاها می توان کشاورزان را به مهاجرت معکوس از شهر به روستاها ترغیب کرد.
وی گفت: یکی از مهم ترین مشکلات روستاییان کمبود منابع آبی برای انجام فعالیت های کشت و کار و دامپروری است که بر بازدهی و فعالیت زیربخش های کشاورزی تاثیر منفی گذاشته است.
وی یادآور شد: اما با این وجود سازمان جهادکشاورزی تمام تلاش خود را به کار بسته که به طرق مختلف و با اجرای کردن طرح های گوناگون مشکل تامین آب کشاورزان را مرتفع سازد.
وی احداث 19 ایستگاه پمپاژ آب روستایی، طرح سامانه گرمسری و احیای اراضی جنوب استان از آب سد کرخه را از جمله پروژه های مهمی دانست که با تکمیل آنها چهره کشاورزی استان در زیربخش های زراعی و باغی متحول خواهد شد.
میری اظهار کرد: بخش بیشتری از کشاورزی استان در حوزه زراعت و باغی به صورت سنتی و قدیمی است که همین امر بازده محصولات کشاورزی استان را کاهش می دهد و یکی از سیاست های جهادکشاورزی ایجاد تغییرات الگویی در بین کشاوزران برای اجرای طرح های نوین کشاورزی است.
وی با بیان اینکه وضعیت استان ایلام در زمینه کشاورزی و دامپروری در مقایسه با دیگر استان ها در رده متوسط کشوری قرار دارد، یاداور شد: استان ایلام دارای ظرفیت ها ی مناسبی برای رشد و توسعه زیربخش های کشاورزی است.
وی کمبود سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی، اعتبارات محدود، تکمیل نبودن پروژه های تامین آب، کوچک بودن قطعات اراضی زراعی و باغی، کشاورزی سنتی از مهمترین مشکلاتیکشاورزی ایلام است.
وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با وجود کمبود منابع مالی و اعتباری در سال های اخیر طرح های زیربنایی و زیرساختی خوبی را در نقاط مختلف روستای استان اجرا کرده یا در دست اجرا دارد.

** عملکرد چهار ساله دولت در بخش کشاورزی ایلام
کم انصافی است اگربه طرح ها و تلاش ها ونتیجه انها که با هدف توسعه بخش کشاورزی ایلام در چهار سال اخیر انجام گرفت اشاره نشود.
به گزارش ایرنا، در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید (مرداد 92 تا مرداد 96) صنعت کشاورزی استان ایلام در بخش های مختلف از میزان رشد و توسعه قابل توجهی برخوردار شد .
کشاورزی استان ایلام در این چهار سال در بخش های اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های نوین آبیاری، زراعت، دام، طیور، شیلات، آبزیان، باغبانی، مکانیزاسیون، آب و خاک، صنایع، ایجاد طرح های کلانی چون احیای اراضی دشت های دهلران و مهران از حوزه آبریز سد کرخه و سامانه گرمسیری رونق چشمگیری یافته است.
در حوزه پرداخت تسهیلات و اشتغال زایی در بخش کشاورزی از سال 1392 تا سال 1395 بیش از 371 میلیارد و 725 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد و پنج هزار و 240 نفر نیز در این حوزه مشغول بکار شدند.
در سال زراعی 92 - 91 سطح زیر کشت گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی استان 132 هزار و 582 هکتار با میزان تولید 184 هزار و 827 تن بود اما در سال زراعی 95 - 94 با سطح زیر کشت 118 هزار هکتار یعنی رشد منفی 11 درصد به تولید 300 هزار و 830 تن گندم رسید .
میزان کشت و تولید محصولات صنعتی چون دانه های روغنی کلزا، ذرت، کنجد در اراضی کشاورزی استان در سال زراعی 92 - 91 چهار هزار و 718 هکتار با میزان تولید 14 هزار و 527 اعلام شده که در سال زراعی 95 - 94 مقدار تولید این محصولات به 27 هزار و 197 رسید.
در این چهار سال شاخص رشد سطج باغات شش درصد و تولید محصولات باغی 12 درصد افزایش یافت.
در سال 92 میزان تولید گوشت قرمز 25 هزار تن و در سال 95 به 26 هزار و 26 تن وتولید گوشت مرغ در سال 92 مقدار 42 هزار و 517 تن بود که در سال گذشته این میزان به 51 هزار و 500 تن رسید.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.