به گزارش ایرنا، دکتر قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در اجلاس مشترک مسئولان وزارت بهداشت و عراق در مرز مهران اظهار کرد: تسهیل ورود و خروج آمبولانس در مرزهای ایران و عراق مهمترین خواسته وزارت بهداشت است و امیدواریم نیروهای کادر پزشکی ایران بتوانند در بیمارستان های عراق بخصوص نجف و کربلا به منظور پیشگیری از برخی بیماری ها در اربعین 96 مستقر شوند.
وی افزود: علاوه بر زائران ایرانی زوار کشورهای افغانسان و پاکستان از طریق مرزهای ایران عازم کشور عراق می شوند که امکانات خوبی در داخل کشور برای ارائه خدمات بهداشتی به آنها وجود دارد و از این بابت نگرانی خاصی نداریم.
جان بابایی با بیان اینکه بیشترین نگرانی در داخل خاک عراق است، تاکید کرد: امکانات مناسبی در اختیار داریم تا زمینه ارائه خدمات درمانی مطلوب تر به زائران در عراق فراهم شود.
وی یادآور شد: 9 بیمارستان در مناطق مرزی ایران و عراق آماده ارائه خدمات به زائران بیمار و مصدوم احتمالی شده و علاوه بر این 500 دستگاه آمبولانس، 420 پزشک متخصص، 9 هزار پیراپزشک و پرستار برای خدمات رسانی به زائران اربعین مستقر می شوند.
وی گفت: در خاک عراق نیز چهار درمانگاه در نجف، 2 درمانگاه در کربلا و 6 مرکز سیار در مسیر آماده خدمات رسانی به زائران است و مسئولان وزارت بهداشت عراق ضمن همکاری با نیروهای بهداشتی ایران تسهیلات لازم را در اختیار زائران قرار دهند.

**
معاون بهداشتی وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی گفت: مقررات و استانداردهای بین المللی در ارائه خدمات بهداشتی به زائران اربعین باید رعایت شود.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به حضور میلیونی زائران این موضوع را مستعد تهدیدات برای انتقال بیماری ها برشمرد و افزود: توجه به سلامت آب آشامیدنی به ویژه میزان کلر آب، سلامت مواد غذایی، بیماری های اسهالی و تنفسی، حوادث غیر مترقبه، اطلاع رسانی سریع و به موقع به زائران در مواقع اضطراری اجتناب ناپذیر است.
وی تاکید کرد: فرایند ارائه خدمات بهداشتی نیروهای ایرانی در خاک عراق باید تسهیل شود و همچنین باید در خصوص بروز حوادث بیوتروریستی توسط گروه های تروریستی نیز آمادگی داشته باشیم.

**
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام زائران پاکستانی و افغانستانی که از طریق ایران عازم عراق می شوند به منظور پیشگیری از بیماری به کشور عراق واکسن رایگان فلج اطفال دریافت می کنند.
دکتر محمدحسن گویا افزود: دریافت واکسن آنفولانزا یکی دیگر از برنامه های ایران برای زائران اربعین است که تنها برای زائران در معرض خطر انجام می شود.
وی در خصوص واکسن وبا نیز گفت: در این شرایط به جای تزریق واکسن که تاثیر به سزایی ندارد در صدد ارائه آموزش های بهداشتی لازم به زائران است.
وی تاکید کرد: جهموری اسلامی ایران بر اساس مقررات بین اللملی اقدام های لازم را برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین انجام دهد.

**
رئیس سازمان اورژانس کشور خواستار ایجاد چهار قرار گاه مشترک در خاک عراق شد
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: چهار قرارگاه مشترک ایران و عراق باید در استان های بغداد، کاظمین، نجف و سامرا ایجاد شود.
دکتر پیرحسین کولیوند اظهار کرد: ایجاد این پایگاه ها به منظور هماهنگی بیشتر در ارائه خدمات بهداشتی به زائران و تجمیع و هم افزایی خدمات ضروری است.
وی اضافه کرد: تعدادی از پزشکان متخصص ایرانی برای ارائه خدمات در بیمارستان های نجف و کربلا اعزام می شوند و از مسئولان عراقی درخواست داریم در صورت نیاز به نیروی بیشتر از هم اکنون نیازهای خود در این زمینه را اعلام کنند.
وی تاکید کرد: به تعداد کافی نیرو، تجهیزات و دارو برای کشور عراق ارسال شده و علاوه بر درمانگاه های نجف و کربلا در سه راهی کوت عراق نیز یک بیمارستان سیار مجهز راه اندازی می شود.
وی اضافه کرد: همچینین 25 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای خدمات رسانی و انتقال سریع تر بیماران و مصدومان ایرانی در عراق مستقر می شوند.
به گزارش ایرنا، اجلاس مشترک وزارت بهداشت ایران و عراق در خصوص راهپیمایی اربعین با حضور هیات های عالی رتبه کشورهای ایران وعراق در مهران برگزار شد.
این تفاهم نامه در 16 بند به امضای دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت ایران و محمد هویل معاون وزیر بهداشت عراق رسید.
این تفاهم نامه در اجلاس مشترک هیات های عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت جمهوری عراق در مرز مهران منعقد شد.
این تفاهم نامه با موضوع سلامت زائران راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به امضای طرفین وزارت بهداشت ایران و عراق رسیده است.
همچنین در این اجلاس علائق مشترک دو کشور و جنبه های مختلف سلامت زائران از جمله ارائه خدمات بهداشت فردی، بهداشت محیط و مواد غذایی موکب های مسیر راهپیمایی و مناطق مرزی، مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و مبارزه با بیماری های واگیر و غیر واگیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خبرنگاران: معصومه امیدی، زهرا موسوی** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
6032/7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.