به گزارش ایرنا، دکتر علی دلپیشه روز چهارشنبه در نشست هماهنگی کمیته اربعین در مرز بین المللی مهران که با حضور معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود، اظهار کرد: افرادیکه پس از بازگشت از این سفر معنوی دچار تب بالا باشند، به مسیر دیگری هدایت شده و فرآیند درمانی روی آنها انجام می شود تا ضمن اطمینان از سلامت این زائران از ورود هرگونه عوامل بیماری زا به داخل کشور جلوگیری شود.
وی افزود: بخشی از مشکلات در ایام اربعین ناشی از مسائل عراق است، چراکه امکانات مناسب بهداشتی و درمانی در این کشور وجود ندارد، بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته ارائه خدمات درمانی در داخل خاک عراق توسط جمعیت هلال احمر انجام می شود ولی این جمعیت از نظر نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بویژه در مواقع اضطراری و بحرانی توانایی خدمت رسانی مناسب را ندارد و باید در نشست کمیته اربعین این موضوع بطور جدی مورد برسی قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: امکان تردد نیروهای اورژانس در نزدیکی مرزها به سختی وجود دارد چراکه بالگردها در نزدیکی نقاط مرزی باید با هماهنگی مقامات 2 کشور تردد کنند که نیازمند صرف وقت بسیاری است که امیدواریم در نشست های دوجانبه این موضوع با طرف عراقی مطرح و امکان اعزام نیروهای اورژانس حتی به داخل خاک عراق برای امدادرسانی به بیماران و مصدومان احتمالی وجود داشته باشد.
دلپیشه بهداشت آب در عراق را بسیار مهم دانست و گفت: واحد مبارزه با بیماری ها باید در این زمینه بطور جدی ورود پیدا کند تا بتواند برای ارائه آموزش های بهداشتی در این کشور خدمات لازم را ارائه دهد.
وی تاکید کرد: بیشترین حجم فعالیت در زمان بازگشت زائران خواهد بود و با توجه به اینکه زائران در مسیر برگشت خسته و کم طاقت بوده و تلاش دارند زودتر به شهرهای مقصد خود باز گردند، باید با همراهی دستگاه های مسئول بتوانیم نظم و انضباط را در تردد آنها اعمال کنیم تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین از استقرار گروه های کنترل مواد غذایی ، آب آشامیدنی ، مبارزه با بیماری ها ، گروه های مامایی برای مادران باردار و خدمت رسانی به سالمندان در این ایام در مسیرهای منتهی به مرز مهران و پس از بازگشت زائران خبر داد.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.