داراب بیرانوندی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سرانه مصرف روزانه آب آشامیدنی در این استان 110 هزار متر مکعب است، به عبارتی مصرف آب به ازای هر نفر در ایلام 260 لیتر بوده که این میزان نسبت به میانگین کشوری (متعارف 150 لیتر) بیشتر است.
وی متوسط مصرف ماهانه هز مشترک آب در استان ایلام را 17 مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم تولید آب در این استان سالانه بیش از 40 میلیون مترمکعب است که 40 درصد از این میزان بدلیل فرسودگی شبکه و عمر بالای تاسیسات هدر می رود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام میزان مصرف آب آشامیدنی در سال گذشته را بیش از 31 میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و یادآور شد: 30 درصد مشترکان در این استان به طور میانگین ماهانه 20 تا 40 مترمکعب و یک درصد دیگر نیز بیش از 40 مترمکعب آب مصرف می کنند که این میزان بیشتر از الگوی مصرف (20 متر مکعب) است.
بیرانوندی مهمترین عامل در امر مدیریت مصرف آب را فرهنگ سازی مناسب دانست و گفت: محدودیت منابع آبی واقعیتی غیرقابل انکار است و شهروندان باید بر اساس شیوه هایی که کارشناسان توصیه می کنند در صدد مصرف بهینه آب برآیند تا تبعات بحران کم آبی به حداقل ممکن برسد.
وی با اشاره به ضرورت فرهنگ ‌سازی مصرف درست آب توسط شهروندان افزود: حفظ منابع آبی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است که در همه اجزای زندگی ما اثرگذار است، در واقع فرهنگ سازی مصرف آب باید استمرار پیدا کند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 195 هزار مشترک آب و فاضلاب تحت پوشش شرکت آبفای شهری استان ایلام قرار دارند.
منبع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی شهر 200 هزار نفری ایلام سد چم گردلان است که ضمن تامین آب شهروندان مرکز استان روستاهای حاشیه ای شهر نیز از این سد برای مصارف خود استفاده می کنند.
این سد با حجم ذخیره 72 میلیون متر مکعب آب با اختلاف 850 متر ارتفاع به شهر ایلام منتقل شده و سالانه 14 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز آشامیدنی اهالی شهر ایلام را تامین می شود.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
3032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.