به گزارش ایرنا، ایلام باستان از کهن ترین تمدن های بین النهرین و دنیای آن روزگار 1000 سال قبل از میلاد مسیح در منطقه کنونی استان ایلام و قسمت های از استان های لرستان ، کرمانشاه و خوزستان مهد تمدن و مرکز سیاسی و اجتماعی ایران زمین قرار داشته و پویایی تمدن کهن این سرزمین نقش شگرفی در پیشرفت تمدنی ایران باستان داشته است.
از آن دوره مهم تاریخی امروز سنگ نبشته گل گل ملکشاهی در دامنه رشته کوه کبیرکوه ، مشرف به رودخانه گل گل و در نزدیکی روستای زیبای گل گل در 15 کیلومتری شهر ارکواز و 25 کیلومتری شهر ایلام همچون نگینی خودنمایی می کند.
متن این سنگ نبشته که به خط میخی نگاشته شده است حکایت از جمله آشور بانی پال به تمدن عیلام باستان و سقوط این تمدن درخشان تاریخ است که به صورت کنده کاری بر روی صخره ای بزرگ نگاشته شده است.
همین نگاشته خود گواه تمدنی بزرگ و اثرگذار در تاریخ باستان دارد که استقرار آن در همین منطقه استان ایلام بوده که پادشاه آشوری شکست نظامی این کشور را افتخاری بزرگ برای خود دانسته است و چنین کتیبه ای مهمی به یادگار گذاشته است.
این کتیبه باارزش تاریخی هزاران سال است که هویت تاریخی مردمان عیلام باستان را در دل خود نگاشته تا آیندگان با علم و آگاهی بیشتر از تاریخ خود بدانند و بیاموزند.
حال و روز این کتیبه مهم و ارزشمند باستانی امروز چندان خوشایند نیست ، عدم نگهداری و مراقبت های استاندارد باعث شده قسمت هایی از این بیانیه تاریخی حذف شود.
در سالیان گذشته به جای یک محفظه شیشه ای استاندارد و محوطه سازی یک قفسه آهنی بسیار نامناسب بر پیکر این سند تاریخی سوار شده که ضمن غیر استاندارد بودن باعث دلزدگی بازدیدکنندگان آن شده است.
تنها یک تابلوی راهنمایی کوچک و فرسوده در نزدیکی روستای گل گل آن هم نامشخص معرف این سند باارزش تاریخ و تمدن ایران باستان است که لزوم توجه جدی تر مسئولان میراث فرهنگی استان به این اثر مهم را ضروری می کند.
این در حالی است که می توان ضمن مرمت و نگهداری مناسب از این سند ملی و بین المللی تاریخی زمینه جذب گردشگران از اقصی نقاط کشور را به استان ایلام و شهرستان ملکشاهی فراهم کرد.
مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ملکشاهی در این خصوص گفت: مرمت و نگهداری استاندارد از این اثر فاخر تاریخی به دلیل محدودیت های اعتباری و امکانات میراث فرهنگی از توان این اداره خارج است و مراتب ضرورت مرمت این اثر به استان منعکس شده است.
طالب خزان اظهار کرد: نبود محوطه و مراقبت های انسانی باعث شده بعضی افراد ناآگاه آسیب های جدی را بر پیکر این اثر مهم باستانی وارد کنند.
وی افزود: قفسه آهنی کنونی ضمن اینکه در شأن این اثر نیست در مقابل فرسایس آب و هوایی نیز هیچ گونه محافظتی محسوب نمی شود و ادامه چنین رویه ای باعث نابودی کامل آن می شود.
31 اثر فاخر تاریخی در ملکشاهی همچون کوشک قینفر و سنگ نبشته گل گل مربوط به دوران قبل از اسلام ثبت آثار ملی است که همگی نیاز به مرمت و نگهداری بیشتر دارند ، اطلاع رسانی نامناسب به همراه نبود راه دسترسی گردشگری از جمله مشکلاتی است که اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اهتمام بیشتری به رفع آنها داشته باشد.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7179/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.