یوسف شیخ الملوکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس این نقشه ها عمده بارش های موثر پاییزی در آبان ماه اتفاق می افتد.
وی افزود: با بررسی الگوهای ماهواره ای میزان بارندگی ها و نزولات جوی استان در حد نرمال و عادی است.
مدیرکل هواشناسی ایلام یادآور شد: امکان تغییر در نوع ریزش های جوی و الگوهای بارشی وجود دارد که با مطالعه و بررسی نقشه های ماهواره ای در اوایل مهر ماه می توان به اطلاعات دقیق تری از وضعیت جوی استان در نیمه دوم سال کسب کرد.
به گزارش ایرنا، 403 میلی متر بارش نزولات جوی در سال زراعی جاری (اول مهر سال 95 تا پایان شهریور سال 96) در استان ایلام باریده است.
این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته 53 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 14 درصد کاهش را نشان می دهد.
میزان نزولات جوی ثبت شده در شهرستان ایلام 469 میلی متر است که در قیاس با بارش های سال زراعی گذشته 51 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 16درصد کاهش داشته است.
بیشترین بارش در این مقطع زمانی در شهرستان ایوان با 688 میلی متر گزارش شده که نسبت به سال زراعی گذشته 41 درصد کاهش داشته ولی در مقایسه با میانیگن بلند مدت هشت درصد افزایش داشته است.
همچنین کمترین میزان بارش ها در شهرستان مهران با 138 میلی متر بود که در مقایسه با بارش های سال گذشته 56 درصد و نسبت به میانیگن بلند مدت 37 درصد کاهش ثبت شده است.
با توجه به کاهش محسوس بارش ها از منظر هواشناسی استان ایلام بر خلاف بارش های چشمگیر سال زراعی 95 - 94، در سال زراعی جاری خشکسال بوده که امیدواریم با تغییرات اقلیمی در سال زراعی 96- 97 میزان بارش ها به وضعیت مطلوب برسد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.